DP World Antwerp heeft nieuw hoofdkantoor ingehuldigd

Op vrijdag 22 april werd het nieuwe hoofdkantoor van DP World aan het Deurganckdok officieel ingehuldigd. Het moderne, energiezuinige gebouw is het kloppende hart van de Antwerp Gateway-containerterminal. Het werd in twee jaar tijd opgetrokken op wat vroeger een dode hoek was op kaai 1700. Het gebouw huisvest zowel de havenarbeiders en de operationele diensten als het administratief personeel en het management.

Opvallend is de straddle carrier-infrastructuur die aan het gebouw verbonden is, naar eigen zeggen “een unieke, zelf ontworpen installatie die zijn gelijke niet kent in de wereld”. “We begonnen meer dan drie jaar geleden aan het ontwerp, na een ongeval waarbij een chauffeur bijna anderhalf jaar werkonbekwaam raakte”, vertelt HSSE director Suzanne Kwanten. “Tot dan stapten chauffeurs in via een ladder aan de machine zelf, waardoor je bij een misstap tot vijftien meter diep kon vallen.”
Voortaan kunnen de chauffeurs een platform bereiken via een vaste trap, waarna ze moeiteloos en veilig hun cabine kunnen binnenstappen. “Onze projectafdeling ontwikkelde zelf een geheel nieuwe installatie. De ontwerpen doorliepen heel wat testen en revisies in samenwerking met CEPA, de beroepsvereniging van de havenarbeiders.” Toen de plannen voor de herinrichting van de terminal en het nieuwe hoofdgebouw vorm kregen, viel de puzzel in elkaar. “We konden zo ineens drie veiligheidsproblemen uit de wereld helpen”, vervolgt Suzanne Kwanten. “Om te beginnen moeten de chauffeurs niet langer met een ladder naar boven. Verder kunnen ze voortaan ook hun inspectieronde rond de straddle carrier uitvoeren vanop een verhoogd, beveiligd platform dat goed verlicht is met spots en dus niet langer meer op de begane grond. Een derde veiligheidsrisico was de weg van de kleedkamers naar de straddle carrier-parking. Die kruiste het verkeer. Met de komst van het nieuwe gebouw hebben we die walkway volledig afgescheiden en op hoogte gelegd, over de truckflow heen. Er is nu geen interactie meer tussen mens en voertuig.”
 
Ook werd er een ultraveilige pomp- en tankinstallatie ontwikkeld met zes tankplaatsen, waarvan er twee ook dienstdoen om de straddle carriers te kuisen en de banden op te pompen. Ook hier was het devies een strikte scheiding tussen mens en machine en een doorgedreven beveiliging.
De tankinstallatie kan zes machines tegelijkertijd bedienen, aan 240 liter diesel per minuut. Bijzonder is dat het nieuwe systeem voorziet in een automatische back-up als een van de pompen defect is. Een dashboardsysteem moet zorgen voor een betere opvolging en planning van de tankbeurten. Bovendien bevat de installatie een nauwkeurig meetsysteem voor onderhoud, monitoring en foutdetectie. Verder is ze milieuveilig dankzij een degelijke beveiliging tegen lekkages en de stockage van brandstof in dubbelwandige ‘ingecupte’ tanks.
Foto: ©Schmitt

Recente nieuwsberichten

Veelzijdig Betrouwbaar Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Adore4Customs heet voortaan Customaite

Adore4Customs, de product business unit van het Leuvense IT-consultingbedrijf AE, biedt een SaaS-platform voor de automatisering van douaneaangiftes. Om zijn globale ambities kracht bij te zetten heeft het team besloten over te gaan naar een rebranding.

Datalogic stelt Global ISV-partnerprogramma voor

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, kondigt de lancering aan van het Global Datalogic Independent Software Vendor (ISV)-partnerprogramma voor mobiele computers. Het partnerprogramma is bedoeld om, door middel van marketing-, sales- en technische ondersteuningsprogramma’s, partnerships met de ISV-gemeenschap te stimuleren en te ontwikkelen en op die manier een groter marktaandeel te creëren.

Last Call voor Supply Chain Innovations 2023

Mocht het u om de een of andere reden toch nog ontgaan zijn: op donderdag 16 maart, overmorgen al, vindt in Antwerpen Expo de nieuwste editie van Supply Chain Innovations plaats. Alle info over dit niet te missen event vol waardevolle informatie voor u en uw business, leest u hier.

Europese havens zijn gebaat bij digitale transformatie

Volgens een bericht van Panasonic, leverancier van o.a. robuuste Toughbook-notebooks, tablets en handhelds voor field workers, is er dringend nood aan digitale transformatie in de Europese havens. Het bedrijf verwijst daarbij naar een recente oproep van de Wereldbank en de International Association of Ports and Harbors (IAPH).

Gobo-Group neemt Cargofoor over

Vanaf 1 april 2023 neemt de Gobo-Group de activiteiten, het personeel en de voertuigen van Cargofoor Maastricht over. Omdat het transportbedrijf van de broers Guy, Naud en Marc Maassen zelf geen opvolging had, werd uitgekeken naar een partner die de activiteiten van Cargofoor kon verderzetten.

Westpole Benelux komt in handen van Prodware

Westpole Benelux, leverancier van IT-diensten en hybride oplossingen voor digitale transformatie, wordt overgenomen door het Franse Prodware. Westpole Benelux heeft drie afdelingen waarmee het zijn klanten bijstaat op het vlak van digitale transformatie, namelijk Digital Infrastructure, Managed Operations en Staffing & Sourcing.

V-Chain wordt onderdeel van de Ando Group

De Ando Group, waartoe bedrijven als Anrova Solutions, Recomatics, Zeibur en Domani Business Solutions behoren, neemt V-Chain over. V-Chain is een SAP-partner voor kmo’s die zich heeft ontplooid onder de vleugels van het acceleratorplatform Gumption.

Webfleet en Ford bieden geïntegreerde telematicaoplossing via OEM.connect

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, kondigt aan dat Ford is toegetreden tot het OEM.connect-partnerprogramma. Dat houdt in dat personen- en bestelauto’s van Ford met ingebouwde connectiviteit rechtstreeks voertuiggegevens kunnen doorsturen naar Webfleet.

Intergamma en Montea realiseren duurzaam DC van circa 95.000m²

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, en Intergamma, bekend van bouwmarkten Gamma en Karwei, hebben een overeenkomst getekend voor de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 95.000m² op het voormalige terrein van de oude Glasfabriek op De Kellen in Tiel (NL).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.