DP World Antwerp heeft nieuw hoofdkantoor ingehuldigd

Op vrijdag 22 april werd het nieuwe hoofdkantoor van DP World aan het Deurganckdok officieel ingehuldigd. Het moderne, energiezuinige gebouw is het kloppende hart van de Antwerp Gateway-containerterminal. Het werd in twee jaar tijd opgetrokken op wat vroeger een dode hoek was op kaai 1700. Het gebouw huisvest zowel de havenarbeiders en de operationele diensten als het administratief personeel en het management.

Opvallend is de straddle carrier-infrastructuur die aan het gebouw verbonden is, naar eigen zeggen “een unieke, zelf ontworpen installatie die zijn gelijke niet kent in de wereld”. “We begonnen meer dan drie jaar geleden aan het ontwerp, na een ongeval waarbij een chauffeur bijna anderhalf jaar werkonbekwaam raakte”, vertelt HSSE director Suzanne Kwanten. “Tot dan stapten chauffeurs in via een ladder aan de machine zelf, waardoor je bij een misstap tot vijftien meter diep kon vallen.”
Voortaan kunnen de chauffeurs een platform bereiken via een vaste trap, waarna ze moeiteloos en veilig hun cabine kunnen binnenstappen. “Onze projectafdeling ontwikkelde zelf een geheel nieuwe installatie. De ontwerpen doorliepen heel wat testen en revisies in samenwerking met CEPA, de beroepsvereniging van de havenarbeiders.” Toen de plannen voor de herinrichting van de terminal en het nieuwe hoofdgebouw vorm kregen, viel de puzzel in elkaar. “We konden zo ineens drie veiligheidsproblemen uit de wereld helpen”, vervolgt Suzanne Kwanten. “Om te beginnen moeten de chauffeurs niet langer met een ladder naar boven. Verder kunnen ze voortaan ook hun inspectieronde rond de straddle carrier uitvoeren vanop een verhoogd, beveiligd platform dat goed verlicht is met spots en dus niet langer meer op de begane grond. Een derde veiligheidsrisico was de weg van de kleedkamers naar de straddle carrier-parking. Die kruiste het verkeer. Met de komst van het nieuwe gebouw hebben we die walkway volledig afgescheiden en op hoogte gelegd, over de truckflow heen. Er is nu geen interactie meer tussen mens en voertuig.”
 
Ook werd er een ultraveilige pomp- en tankinstallatie ontwikkeld met zes tankplaatsen, waarvan er twee ook dienstdoen om de straddle carriers te kuisen en de banden op te pompen. Ook hier was het devies een strikte scheiding tussen mens en machine en een doorgedreven beveiliging.
De tankinstallatie kan zes machines tegelijkertijd bedienen, aan 240 liter diesel per minuut. Bijzonder is dat het nieuwe systeem voorziet in een automatische back-up als een van de pompen defect is. Een dashboardsysteem moet zorgen voor een betere opvolging en planning van de tankbeurten. Bovendien bevat de installatie een nauwkeurig meetsysteem voor onderhoud, monitoring en foutdetectie. Verder is ze milieuveilig dankzij een degelijke beveiliging tegen lekkages en de stockage van brandstof in dubbelwandige ‘ingecupte’ tanks.
Foto: ©Schmitt

Recente nieuwsberichten

Aneka en Edmond Van Dyck & Sons smelten samen

Vanaf 2020 zullen de twee Antwerpse expediteurs een nieuw bedrijf vormen. Ze voegen hun structuur en personeel samen om hun meer dan 350 klanten samen optimaal te bedienen. De tweede helft van 2019 zal de fusie praktisch en organisatorisch verder worden uitgewerkt, om vanaf het voorjaar 2020 volledig operationeel te zijn onder de naam Steelduxx.

Geodis vertrouwt automatisering van Franse site toe aan Boa Concept

De logistieke dienstverlener heeft zijn logistieke platform in Douvrin (Noordwest-Frankrijk) geautomatiseerd met behulp van de modulaire conveyortechnologie van Boa Concept. Het conveyorsysteem van maar liefst 300 meter leidt er de operaties van verpakking tot de uitsortering in goede banen.

Bluecrux opent eerste kantoor in de Verenigde Staten

Het Mechelse advies- en softwarebureau Bluecrux heeft begin deze maand een nieuw kantoor geopend in New Yersey. De Belgische innovator wil met zijn software de Amerikaanse farmaceutische sector helpen om wetenschappers en laboranten efficiënter te laten werken bij de commercialisatie van nieuwe medicijnen en behandelingen.

Schneider Electric verhoogt supply chain visibiliteit met Shippeo

Met het platform van Shippeo wil Schneider Electric inzicht krijgen in de realtime locatie, status en ETA (Expected Time of Arrival) van alle uitgaande leveringen. Door het Shippeo platform in eerste instantie toe te passen voor de tracking van alle uitleveringen van de magazijnen naar de distributiepartners, wordt het voor het Customer Care Center mogelijk om snel leveringsproblemen te identificeren en proactief met partners en klanten te communiceren.

Frisdrankproducent Riedel implementeert ERP Infor MR3

Tot eind 2017 was Riedel — producent van o.a. Appelsientje, Taksi en Extran — onderdeel van FrieslandCampina. Na de afsplitsing moest de organisatie zich op alle vlakken van FrieslandCampina los maken, waardoor er nood ontstond aan een nieuw ERP-systeem.

VMS biedt nieuw concept voor modulaire plug-and-play conveyors

Avancon introduceert een nieuw concept om complexe interne transportsystemen met een uniforme basis te bouwen. Daarmee betreedt het Zwitserse bedrijf de snelgroeiende markt voor distributie- en sorteercentra. Vanaf 1 juli fungeert Veer Motion Solutions (VMS) als partner van Avancon in Nederland.

Bakker Belgium kiest Boom Logistics Center voor zijn distributie

Bakker Belgium, onderdeel van Greenyard, heeft Goodmans Boom Logistics Centre geselecteerd als logistieke uitvalsbasis voor de distributie van groenten en fruit voor Delhaize in België. Concreet sloten Bakker Belgium en Goodman een akkoord af voor de verhuur van 22.881m² magazijnruimte.

Zalando bouwt XXL distributiecentrum in Nederland

De Duitse e-commercereus gaat een fulfilment centrum in Nederland bouwen. Het dc wordt meteen het grootste en meest geautomatiseerde van Zalando. Het nieuwe dc in Bleiswijk zal zo’n 200 miljoen euro kosten en wordt 140.000m² groot. Somerset Capital Partners en USAA Realco-Europe ontwikkelen het pand.

Volvo kiest terug voor Lineas met nieuwe spoorverbinding richting China

De eerste officiële trein met Volvo’s uit China kwam eind vorige week aan in North Sea Port in Gent en vertrekt straks terug naar de Chinese havenstad Xi’an. Met deze trafiek bevestigt Volvo nogmaals zijn keuze voor duurzaam spoortransport en versterkt het bedrijf tegelijk de samenwerking met Lineas.

Vlaams consortium ontwikkelt unieke dronetechnologie voor hulpdiensten

Een aantal Vlaamse technologiebedrijven hebben tijdens een realistische rampoefening drones gedemonstreerd om hulpdiensten te ondersteunen. Het project 3DSafeguard-VL, dat de ontwikkeling van die technologie voor ogen had, wordt aanzien als het belangrijkste dronetechnologieproject van Vlaanderen en kan vanaf nu op brede schaal worden ingezet bij politie- en brandweerdiensten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.