DP World Antwerp heeft nieuw hoofdkantoor ingehuldigd

Op vrijdag 22 april werd het nieuwe hoofdkantoor van DP World aan het Deurganckdok officieel ingehuldigd. Het moderne, energiezuinige gebouw is het kloppende hart van de Antwerp Gateway-containerterminal. Het werd in twee jaar tijd opgetrokken op wat vroeger een dode hoek was op kaai 1700. Het gebouw huisvest zowel de havenarbeiders en de operationele diensten als het administratief personeel en het management.

Opvallend is de straddle carrier-infrastructuur die aan het gebouw verbonden is, naar eigen zeggen “een unieke, zelf ontworpen installatie die zijn gelijke niet kent in de wereld”. “We begonnen meer dan drie jaar geleden aan het ontwerp, na een ongeval waarbij een chauffeur bijna anderhalf jaar werkonbekwaam raakte”, vertelt HSSE director Suzanne Kwanten. “Tot dan stapten chauffeurs in via een ladder aan de machine zelf, waardoor je bij een misstap tot vijftien meter diep kon vallen.”
Voortaan kunnen de chauffeurs een platform bereiken via een vaste trap, waarna ze moeiteloos en veilig hun cabine kunnen binnenstappen. “Onze projectafdeling ontwikkelde zelf een geheel nieuwe installatie. De ontwerpen doorliepen heel wat testen en revisies in samenwerking met CEPA, de beroepsvereniging van de havenarbeiders.” Toen de plannen voor de herinrichting van de terminal en het nieuwe hoofdgebouw vorm kregen, viel de puzzel in elkaar. “We konden zo ineens drie veiligheidsproblemen uit de wereld helpen”, vervolgt Suzanne Kwanten. “Om te beginnen moeten de chauffeurs niet langer met een ladder naar boven. Verder kunnen ze voortaan ook hun inspectieronde rond de straddle carrier uitvoeren vanop een verhoogd, beveiligd platform dat goed verlicht is met spots en dus niet langer meer op de begane grond. Een derde veiligheidsrisico was de weg van de kleedkamers naar de straddle carrier-parking. Die kruiste het verkeer. Met de komst van het nieuwe gebouw hebben we die walkway volledig afgescheiden en op hoogte gelegd, over de truckflow heen. Er is nu geen interactie meer tussen mens en voertuig.”
 
Ook werd er een ultraveilige pomp- en tankinstallatie ontwikkeld met zes tankplaatsen, waarvan er twee ook dienstdoen om de straddle carriers te kuisen en de banden op te pompen. Ook hier was het devies een strikte scheiding tussen mens en machine en een doorgedreven beveiliging.
De tankinstallatie kan zes machines tegelijkertijd bedienen, aan 240 liter diesel per minuut. Bijzonder is dat het nieuwe systeem voorziet in een automatische back-up als een van de pompen defect is. Een dashboardsysteem moet zorgen voor een betere opvolging en planning van de tankbeurten. Bovendien bevat de installatie een nauwkeurig meetsysteem voor onderhoud, monitoring en foutdetectie. Verder is ze milieuveilig dankzij een degelijke beveiliging tegen lekkages en de stockage van brandstof in dubbelwandige ‘ingecupte’ tanks.
Foto: ©Schmitt

Recente nieuwsberichten

DSV Solutions benoemt Peter van der Maas tot EVP Benelux

Sinds 16 maart 2020 is Peter van der Maas (52) executive vice president van de business unit Solutions in de Benelux. Daarmee worden zijn taken en verantwoordelijkheden uitgebreid met België en Luxemburg. Daarnaast blijft hij eindverantwoordelijk voor DSV Multi-Channel Fulfilment in Nederland.

GDL Transport digitaliseert magazijnprocessen met WMS van Elevate-IT

GDL Transport is als transport- en opslagbedrijf gespecialiseerd in de logistiek van wijn, voedingsgerelateerde en biologische producten. Daarbij krijgt de onderneming te maken met uitgebreide vastlegging als het gaat om de route die goederen afleggen en de bijbehorende accijns- en douaneadministratie.

Zetes breidt portfolio uit voor Falsified Medicine Directive

In februari 2019 trad de Europese ‘Falsified Medicine Directive’ (FMD) in werking, een richtlijn die de omloop van namaakgeneesmiddelen moet tegengaan. Die richtlijn heeft een belangrijke impact op de supply chain van zorginstellingen. De FMD-richtlijn legt met name de authenticatie en decommissionering van geneesmiddelen op, ook in ziekenhuizen.

Taskforce ondersteunt logistiek tijdens Coronacrisis

Vandaag, donderdag 2 april, komt voor het eerst de Logistics Resilience Task Force samen. Die taskforce werd in het leven geroepen door de Vlaamse overheid in het kader van de COVID-19-crisis. In de taskforce zal overleg worden gepleegd over de logistieke ketens die nu door de crisis onder druk staan.

PTV routeplanner geeft wachttijden bij grensovergangen weer

In deze coronatijden staat transport en logistiek voor nieuwe uitdagingen. Denken we maar aan oplopende wachttijden bij de grensovergangen, met laattijdige leveringen tot gevolg. Omdat transparantie nu meer dan ooit belangrijk is voor planners, integreert PTV Group vanaf nu de gegevens over de actuele wachttijden aan de grenzen in zijn routeplanningssoftware.

Supply chain Blokker 100% transparant met OM platform van Yellowstar

Winkelketen Blokker timmert volop aan de weg om weer een gezond bedrijf te worden. Via zijn omnichannelstrategie wil Blokker de consument opnieuw voor zich winnen. In plaats van inkoopgestuurd werkt de winkelketen voortaan volledig vraaggedreven.

PHI DATA houdt magazijnbeheer betaalbaar en professioneel voor Transport Dehertogh met IDwms

(Advertorial) Transport- en distributiebedrijf Dehertogh is een familieonderneming die al dertig jaar groeit in omzet, personeel en aantal vrachtwagens, maar ook in types transport: van bulkgoederen tot stukgoederen, van de bouwsector tot diverse andere sectoren.

Schweizerzug en RTSB verbinden Zwitserland met China per spoor

Vanaf 1 april 2020 zullen de Zwitserse spoorwegdienstverlener Schweizerzug en RTSB, een transportonderneming met focus op intermodale block train concepten tussen China, het GOS en Europa, één keer per week tussen Zwitserland en China sporen.

Slapend werkkapitaal? Waarom is het beter om voorraad te minimaliseren?

(Advertorial) Veel bedrijven houden te grote voorraden aan van individuele artikelen en zijn bang om niet tijdig te kunnen leveren. Dit leidt er echter toe dat er te veel „kapitaal“ in het magazijn wordt opgeslagen, dat de opslagkosten te hoog zijn en dat de liquiditeit van het bedrijf afneemt.

Igus biedt handelaars low-cost robot in design naar keuze

Vanuit de industrie, vinden robots steeds vaker hun weg naar de detailhandel. Voor detailhandelaren en restauranthouders zijn robots een populair hulpmiddel, omdat ze niet alleen blikvanger zijn, maar ook een praktische automatiseringsoplossing.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.