DP World Antwerp heeft nieuw hoofdkantoor ingehuldigd

Op vrijdag 22 april werd het nieuwe hoofdkantoor van DP World aan het Deurganckdok officieel ingehuldigd. Het moderne, energiezuinige gebouw is het kloppende hart van de Antwerp Gateway-containerterminal. Het werd in twee jaar tijd opgetrokken op wat vroeger een dode hoek was op kaai 1700. Het gebouw huisvest zowel de havenarbeiders en de operationele diensten als het administratief personeel en het management.

Opvallend is de straddle carrier-infrastructuur die aan het gebouw verbonden is, naar eigen zeggen “een unieke, zelf ontworpen installatie die zijn gelijke niet kent in de wereld”. “We begonnen meer dan drie jaar geleden aan het ontwerp, na een ongeval waarbij een chauffeur bijna anderhalf jaar werkonbekwaam raakte”, vertelt HSSE director Suzanne Kwanten. “Tot dan stapten chauffeurs in via een ladder aan de machine zelf, waardoor je bij een misstap tot vijftien meter diep kon vallen.”
Voortaan kunnen de chauffeurs een platform bereiken via een vaste trap, waarna ze moeiteloos en veilig hun cabine kunnen binnenstappen. “Onze projectafdeling ontwikkelde zelf een geheel nieuwe installatie. De ontwerpen doorliepen heel wat testen en revisies in samenwerking met CEPA, de beroepsvereniging van de havenarbeiders.” Toen de plannen voor de herinrichting van de terminal en het nieuwe hoofdgebouw vorm kregen, viel de puzzel in elkaar. “We konden zo ineens drie veiligheidsproblemen uit de wereld helpen”, vervolgt Suzanne Kwanten. “Om te beginnen moeten de chauffeurs niet langer met een ladder naar boven. Verder kunnen ze voortaan ook hun inspectieronde rond de straddle carrier uitvoeren vanop een verhoogd, beveiligd platform dat goed verlicht is met spots en dus niet langer meer op de begane grond. Een derde veiligheidsrisico was de weg van de kleedkamers naar de straddle carrier-parking. Die kruiste het verkeer. Met de komst van het nieuwe gebouw hebben we die walkway volledig afgescheiden en op hoogte gelegd, over de truckflow heen. Er is nu geen interactie meer tussen mens en voertuig.”
 
Ook werd er een ultraveilige pomp- en tankinstallatie ontwikkeld met zes tankplaatsen, waarvan er twee ook dienstdoen om de straddle carriers te kuisen en de banden op te pompen. Ook hier was het devies een strikte scheiding tussen mens en machine en een doorgedreven beveiliging.
De tankinstallatie kan zes machines tegelijkertijd bedienen, aan 240 liter diesel per minuut. Bijzonder is dat het nieuwe systeem voorziet in een automatische back-up als een van de pompen defect is. Een dashboardsysteem moet zorgen voor een betere opvolging en planning van de tankbeurten. Bovendien bevat de installatie een nauwkeurig meetsysteem voor onderhoud, monitoring en foutdetectie. Verder is ze milieuveilig dankzij een degelijke beveiliging tegen lekkages en de stockage van brandstof in dubbelwandige ‘ingecupte’ tanks.
Foto: ©Schmitt

Recente nieuwsberichten

Flexible . Reliable . Profitable

(Advertorial) With DAIFUKU´s material handling concepts, you can optimize your logistics processes. Being one of the world´s leading suppliers, DAIFUKU assists customers with each step of factory and materials handling automation from planning to proposal, design, manufacturing, installation, after-sales service and facility retrofits.

BluJay Solutions werpt licht op de logistieke sector na de Brexit

Of het nu gaat om een ‘no deal’ of om een ‘soft Brexit’ met een handelsovereenkomst – logistieke experts bereiden zich op alle scenario’s voor. De mate van veranderingen hangt voornamelijk af van de nog lopende onderhandelingen, maar de toekomstige trends en verwachtingen zijn nu al zichtbaar.

PwC voegt SafeDistance wearable van Lopos aan z’n aanbod toe

Voortaan is de wearable SafeDistance van het Gentse bedrijf Lopos opgenomen in de wereldwijde Zone Check-dienstverlening van PwC. Zone Check is een aanbod voor bedrijfscontinuïteit met onder meer een beheerdersmodule en een app voor contactopsporing.

CLS iMation introduceert de Agilox OCF in Europa

CLS iMation, de CLS business unit voor Intelligent Solutions for Logistics Automation, brengt de nieuwe Agilox OCF op de markt in België, Nederland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Portugal en Spanje. De Agilox OCF, ofwel ‘Omnidirectional Counterbalanced Forklift’ is een autonome, omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht en vormt een uitbreiding op het assortiment intelligent geleide voertuigen (IGV’s) die werken met behulp van zwermintelligentie.

Katoen Natie stapt over naar SaaS-oplossing van Oracle

Katoen Natie gaat zijn financiële en aankoopprocessen voortaan beheren en integreren in Oracle Cloud ERP. De SaaS-oplossing van Oracle moet de logistiek dienstverlener helpen de bedrijfsprocessen van alle entiteiten en activiteiten te optimaliseren.

Flanders Make ontwikkelt autonome machines voor landbouw en industrie

Het strategisch onderzoekscentrum Flanders Make ontwikkelde de eerste zelfrijdende tractor in ons land die allerlei taken van de landbouwer kan overnemen. Daarmee is een tractor die zonder bestuurder over een veld rijdt en daar zelfstandig aan de slag gaat over enkele jaren realiteit.

Trimble biedt Video Intelligence voor veiliger transport op Europese wegen

Trimble wil met zijn Video Intelligence-oplossing transportbedrijven in staat stellen de veiligheid op de Europese wegen te verbeteren. Vlooteigenaren kunnen ongevallen reconstrueren met videobeelden van extern gerichte breedhoekcamera’s om ze te helpen beschermen in geval van een ongeval.

Digitale transformatie wordt een must voor bedrijven

NTT Ltd., wereldwijd leverancier van technologiediensten, publiceert met het rapport ‘Future Disrupted: 2021’ zijn voorspellingen voor de technologietrends van volgend jaar. Die trends zijn gebaseerd op belangrijke technologische evoluties die verandering zullen aansturen en op de essentiële inzichten van de NTT-experts.

Vernieuwde ‘STREAM Goederenvervoer’ belicht impact van batterijproductie op CO2-uitstoot

Onderzoeksbureau CE Delft heeft in opdracht van Topsector Logistiek een update verzorgd van het handboek STREAM Goederenvervoer. Deze vernieuwde editie brengt ook in kaart wat de impact is van batterijproductie op de CO2-emissies tijdens de levenscyclus van elektrische vrachtvoertuigen.

Dutch Flower Group digitaliseert inkoopproces met SAP Commerce Cloud

Dutch Flower Group (DFG) is met meer dan dertig individuele handelsbedrijven de grootste exporteur van planten en bloemen ter wereld. Via de klanten van DFG vinden iedere week gemiddeld 75 miljoen bloemen, 10 miljoen boeketten en 10 miljoen planten hun weg naar consumenten wereldwijd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.