Dino mobiele bulkwagenvuller maakt value added logistics mogelijk voor RL-Trans

De Finse logistieke dienstverlener RL-Trans voltooide vorig jaar een bulkterminal voor de op- en overslag van bulkgoederen. Zodra een klant van het bedrijf een bestelling krijgt, kan RL-Trans al aanwezige verpakte bulkgoederen van de klant direct in vrachtwagens laden en naar de bestemming rijden.

Omdat RL-Trans steeds vaker de vraag krijgt of het bulkgoederen verpakt in bijvoorbeeld big bags als stortgoed kan leveren, ging het op zoek naar een manier om big bags snel te verladen in zijn bulkvrachtwagens.
 
Het maximumgewicht voor vrachtwagens ligt in Finland hoger dan in andere EU-landen. Een vrachtwagen mag er namelijk 76 ton wegen. In een silotruck kan RL-Trans dus 53 ton kwijt. “Het overladen wordt dan al snel een tijdrovende en kostbare klus. Daarom zochten we daarvoor een machine met een hoge capaciteit en een snelle laadtijd”, luidt het bij de logistieke dienstverlener.
 
De keuze viel op de Dino DS400 van Beek. De mobiele bulkwagenvuller is voorzien van een beladingsbalg en heeft een capaciteit van 90 m³/u. Daarmee kan de Dino binnen twee uur 53 ton in de extra grote bulktrucks laden. Door geregelde productwissels moest de machine/verlader veel verschillende bulkproducten met verschillende stroomeigenschappen aankunnen. Dat de Dino eenvoudig te reinigen is zodat hij snel kan wisselen tussen verschillende stortgoederen, was daarom een doorslaggevende factor.

Recente nieuwsberichten

Nestlé Wagner digitaliseert productie met robuuste tablets van Getac

Nestlé Wagner produceert jaarlijks ongeveer 350 miljoen diepvriesproducten en behoort tot de grootste fabrikanten van diepvriespizza’s in Europa. Om zijn volledige productieproces op de digitale toekomst voor te bereiden, voorziet het bedrijf zijn medewerkers in de fabriek in het Duitse Nonnweiler voortaan van robuuste A140-tablets van Getac.

Volvo LNG-trucks ingezet voor duurzamer transport in Nederland

Sinds kort rijden de eerste Euro 6 Volvo LNG-trucks in Nederland. Het betreft Volvo’s FH met 420 en 460 pk die worden ingezet voor zwaar regionaal en internationaal transport bij verschillende vervoerders verspreid over het land. De nieuwe trucks leveren dezelfde prestaties, rijeigenschappen en een vergelijkbaar brandstofverbruik als de dieselmodellen van Volvo, maar de CO2-uitstoot van de trucks is aanzienlijk lager dan die van vergelijkbare dieselmodellen.

Transuniverse Forwarding gaat voor intermodaal vervoer

Mede door het groeiende tekort aan chauffeurs in Europa dreigt een capaciteitstekort te ontstaan in het wegvervoer. Daarnaast willen steeds meer klanten hun CO2-voetafdruk verminderen. Daarom heeft Transuniverse besloten volop in te zetten op intermodaal vervoer.

Samenwerking nodig voor slaagkans autonome stadslogistieke voertuigen

In het project ALEES onderzocht VIL, samen met zeven bedrijven (ACP, Bpost, Bringme, DHL Parcel Belux, Rhenus SML, Trimble en Port of Antwerp) en de stad Mechelen, de mogelijkheden die zelfrijdende voertuigen kunnen bieden voor de levering van pakketten in stadscentra.

1 op de 10 werkgevers in sector Transport en Logistiek wil deze zomer aanwerven

Volgens de ManpowerGroup Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten zou de aanwervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek in de loop van het derde kwartaal van 2018 vertragen. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector is 10% van plan de eerste drie maanden medewerkers aan te werven.

Transportvereniging TLV daagt Parcify en Vengo voor de rechter

Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek, dagvaardt de online platformen Vengo en Parcify, een dochteronderneming van Bpost. Beide bezorgdiensten zouden namelijk verschillende inbreuken plegen en op die manier voor oneerlijke concurrentie op de transportmarkt zorgen.

Finse retailer zet herbruikbare plastic kratten van IFCO in

Om de levering van groenten en fruit en andere verse producten zo snel, efficiënt en voordelig mogelijk te maken, opende SOK, de grootste retailer in Finland, in 2017 een volledig automatisch warehouse vlakbij Helsinki. Daarmee was SOK een van de pioniers in de wereld.

Webshops hebben nood aan flexibele bezorgopties

De grootste logistieke uitdaging voor webshops in de Benelux bestaat erin flexibele bezorgopties aan te bieden. Dat concludeert een onderzoek van SendCloud (all-in-one verzendtool voor webshops) bij 1172 webshopeigenaars. Grote spelers in de markt, zoals Coolblue en Bol.com, bieden een ruime keuze aan bezorgmogelijkheden.

Arbeidsintensieve picking een kenmerk van uw logistieke operatie?

Een shuttle systeem volgens het Goods to Man principe is dé ideale oplossing voor arbeidsintensieve order picking. Onder andere Estée Lauder, ADT en Marchon gingen u al voor. Middels dit principe wordt de voorraad snel en accuraat uit een shuttle opslag gehaald en vervolgens naar een ergonomische werkplek getransporteerd.

Mainfreight opent eerste logistieke site op Eiland Zwijnaarde

Logistiek dienstverlener Mainfreight neemt vanaf juni 2018 zijn intrek in een nieuw crossdock centrum in Zwijnaarde (Gent). Het is voor Mainfreight de derde investering in België na de opening van een nieuw gebouw in Genk en in Evergem. De nieuwbouw is circa 10.000m² groot en zal vooral instaan voor internationale groupage en nationale distributie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.