Digitalisering triggert investeringen in WMS
Onafhankelijk WMS-selectieportal wms-software.eu vergeleek de investeringen in warehouse management systemen over de afgelopen twintig jaar. Terwijl WMS-implementaties aanvankelijk vooral plaatsvonden bij logistiek dienstverleners, producenten en retailers en groothandelaars destijds maar weinig interesse toonden, is dat nu anders.
Zo blijken producenten en retailers tegenwoordig nog maar mondjesmaat actief met WMS, maar zijn groothandels door de opkomst van e-commerce aan een inhaalrace begonnen. De vraag naar WMS bij logistiek dienstverleners blijft onverminderd hoog. “Het verschil tussen groothandels en logistiek dienstverleners is dat groothandels zich vaak voor het eerst aan een WMS wagen, terwijl logistiek dienstverleners voornamelijk bestaande systemen vervangen”, weet Jeroen van den Berg van wms-software.eu. “Als we kijken naar de bedrijven die zich momenteel op een nieuw WMS oriënteren, zien we dat de trend de komende jaren doorzet, terwijl ook producenten beginnen met rondkijken. De vraag vanuit retail blijft laag. Mogelijk laten hun kasposities dergelijke investeringen niet toe. Bovendien kunnen ze door hun dominante positie in de keten vooralsnog de ‘pijn’ vrij gemakkelijk bij andere partijen in de keten neerleggen.”
Foto © Jeroen van den Berg Consulting