Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow (de standaard voor de digitale vrachtbrief, ook wel e-CMR genoemd) in plaats van een papieren vrachtbrief. Tussen Frankrijk en Spanje, en ook binnen Nederland en Luxemburg is dat al langer toegestaan. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot Sevilla worden gebruikt.
 
Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers 4,50 euro per vrachtbrief. Bovendien wordt dankzij de digitalisering de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typfout, komt dan nauwelijks nog voor. Ook de leesbaarheid van handschriften vormt geen probleem meer.
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via tracking & tracing hun zending volgen. Dan weet pakweg de supermarkt precies op welk moment de vrachtwagen bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Ook wordt het eenvoudiger data te delen met andere partijen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine, dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
 
Met het proefproject testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland, bijvoorbeeld, is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren.

Recente nieuwsberichten

Why homemade carrier connectivity isn’t a winning strategy 

(advertorial) The rapid growth of delivery management companies like nShift proves that there is a strong market need for an intermediary handling the communication between shippers and carriers. But why is this a product every shipper needs?

Secured transportation & international forwarding

(advertorial) We offer international forwarding from Europe to CIS for all companies already present or newly entering the CIS market, including customs clearance.

Flitsbezorgers, dark stores en welke uitdagingen zij moeten aangaan om te kunnen overleven

(advertorial) Een van de belangrijkste logistieke trends voor e-commercebedrijven zijn dark stores: voorraadpunten voor flitsbezorgers. Na een snelle opkomst, mede vanwege de coronapandemie, komen flitsbezorgers en dark stores de aankomende tijd voor een aantal uitdagingen te staan.

BD Logistics en Universiteit Antwerpen lanceren CO2-calculator voor minder CO2 in de stad

BD Logistics en Universiteit Antwerpen hebben hun nieuwe CO2-calculator gelanceerd. Deze tool laat de logistieke speler toe via een geijkte wetenschappelijke meetmethode de totale CO2-uitstoot van zijn ‘urban’ activiteiten weer te geven. Zo kan een klant berekenen welke besparing in CO2 hij via het urban concept realiseert en die vergelijken met de impact van last mile leveringen op de klassieke manier.

Retailketen SoLow wil groei realiseren met Slim4

De Nederlandse discountretailer SoLow verkoopt feestartikelen, knutselspullen en cadeaus. Dat doet de retailer online, maar vooral via fysieke winkels waarvan Nederland er momenteel al veertig telt. Om integraal de voorraad aan te sturen voor winkels, de webshop en het centrale distributiecentrum gaat SoLow de software van Slimstock inzetten.

Fietskoeriers leveren bouwmaterialen in centrum Antwerpen

Voortaan leveren fietskoerier niet alleen kleine pakketjes en maaltijden in de Antwerpse binnenstad, ook aannemers kunnen nu last-minute bestellingen van materiaal gratis per fiets op hun werven laten leveren. Die dienst wordt aangeboden door BMB Bouwmaterialen, onderdeel van de Europese BME (Building Materials Europe) groep, in samenwerking met Oovelo.

Jungheinrich opent nieuw ontwikkelingscentrum in Kroatië

Jungheinrich heeft in Zagreb (Kroatië) een nieuwe hub voor de ontwikkeling van software en hardware geopend. Met ‘Jungheinrich Business Services Croatia’ wil de leverancier van intralogistieke oplossingen zijn expertise op het gebied van digitalisering en automatisering verder uitbreiden om aan de groeiende vraag naar digitale producten te voldoen.

Apetito installeert transportsystemen van Kardex Mlog in vrieshuizen

Het Duitse Apetito, gespecialiseerd in maaltijdvoorziening, optimaliseert de materiaalstroom in twee vrieshuizen met behulp van Kardex Mlog. De uitbreiding in het logistieke centrum van Apetito in het Duitse Rheine omvat een nieuw transportsysteem, inclusief besturing en visualisering   Apetito en Kardex Mlog hebben al eerder projecten samen uitgevoerd.

Jungheinrich breidt productassortiment uit met LiftLiner systeem

Met het LiftLiner systeem kunnen trolleytreinen aan beide zijden worden geladen en gelost. Daarvoor zal Jungheinrich in de toekomst samenwerken met K.Hartwall, een Fins bedrijf dat is gespecialiseerd in ladingdragers en een jarenlange expertise heeft op het gebied van logistieke oplossingen.

Distrilog voegt 19e site aan portfolio toe

Op 1 februari 2022 nam Distrilog zijn intrek in de magazijnen van de voormalige Philips-site in Kontich. Het magazijn telt 40.000m² en 45 laadkades. Vanuit deze vestiging organiseert de logistiek dienstverlener de opslag en het transport voor onder andere een van zijn grote retailklanten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.