Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow (de standaard voor de digitale vrachtbrief, ook wel e-CMR genoemd) in plaats van een papieren vrachtbrief. Tussen Frankrijk en Spanje, en ook binnen Nederland en Luxemburg is dat al langer toegestaan. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot Sevilla worden gebruikt.
 
Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers 4,50 euro per vrachtbrief. Bovendien wordt dankzij de digitalisering de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typfout, komt dan nauwelijks nog voor. Ook de leesbaarheid van handschriften vormt geen probleem meer.
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via tracking & tracing hun zending volgen. Dan weet pakweg de supermarkt precies op welk moment de vrachtwagen bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Ook wordt het eenvoudiger data te delen met andere partijen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine, dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
 
Met het proefproject testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland, bijvoorbeeld, is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren.

Recente nieuwsberichten

5 stappen voor het bepalen van het juiste goods-to-person systeem voor uw warehouse

(Advertorial) WAT IS EEN GTP-SYSTEEM? Een Goods-to-Person systeem brengt de verschillende bestelde artikelen van een order naar de picker op zijn werkstation. Het concept is eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens met behulp van liften, conveyors en shuttles naar een uitgiftestation (orderverzamelen of palletiseren) gebracht.

Industrie versnelt investeringen in energie-efficiëntie volgens onderzoek ABB

Door de steeds groter wordende impact van energiekosten op de winst wordt een hogere prioriteit toegekend aan energie-efficiëntie. Wel vormen kosten en stilstand nog belangrijke obstakels voor investeringen. Dat blijkt uit een wereldwijde enquête in opdracht van ABB Motion, leverancier van elektrische aandrijflijnen.

Cebeo zet fietskoeriers van Urbike in voor leveringen in Brussel

Om klanten in de Brusselse binnenstad op een ecologische manier te kunnen beleveren, doet elektrodistributeur Cebeo voortaan een beroep op fietskoeriers. De distributeur ging daarvoor een partnership aan met Urbike, een coöperatieve vennootschap die leveringsdiensten voor bedrijven aanbiedt.

Interroll presenteert plug-and-play conveyorplatform voor geautomatiseerde productieomgevingen

Interroll, aanbieder van material handling oplossingen, breidt zijn gamma uit met het nieuwe Light Conveyor Platform (LCP). Het betreft een platformgebaseerde material flow oplossing die de productiviteit van productieprocessen moet verhogen.

Shippeo stelt nieuwe update voor met Carbon Visibility-oplossing

Shippeo, leverancier van wereldwijde en multimodale transportation visibility, lanceert met een update van zijn platform een aantal verbeteringen en enkele nieuwe producten. De update maakt deel uit van de Spring 2022 platform release. Die Spring-release is de eerste release in de nieuwe release-cyclus waarbij Shippeo twee keer per jaar – in het voorjaar en in het najaar – een nieuwe versie van zijn platform wil introduceren.

Groep Verelst reduceert kosten met IoT-oplossing van Sensolus

Al het prefab beton en staal dat bouwonderneming Groep Verelst voor werven produceert, wordt op opleggers geladen en gestockeerd. Een relatief klein team beheert die aanzienlijke vloot van een zeventigtal eigen opleggers, aangevuld met opleggers van een onderaannemer en leveranciers.

Transportplatform Dashdoc voortaan ook actief in België

Dashdoc, ontwikkelaar van digitale tools voor transporteurs en vrachtwagenchauffeurs, is voortaan ook actief in België. Het van oorsprong Franse bedrijf opent een kantoor in Antwerpen en wil transportbedrijven helpen hun administratie te digitaliseren m.b.v.

Ahlers Trade Facilitation - Doing business in China

(Advertorial) As the second-largest consumer economy in the world, China has been at the forefront of marketing trends shaping the global economy. Arno Coster, Director of Sales, and Business Development at Ahlers introduces trade facilitation and explains how foreign companies can thrive whilst setting up their business in China in this short video.

Agidens en Objective sluiten partnership voor implementatie digitale softwareoplossingen

Agidens International, een Europese automation solutions provider voor de procesindustrie, en Objective International, een in België gevestigde MES- en WMS-provider voor middelgrote klanten in de maak- en procesindustrie, zijn een partnership aangegaan.

Bosh stelt botswaarschuwingssysteem voor heftrucks voor

De risico’s van het gebruik van vorkheftrucks worden vaak onderschat. Volgens gegevens van de Duitse Sociale Ongevallenverzekering (DGUV) zijn er alleen al in 2020 meer dan 13.500 ongevallen met lichamelijk letsel gemeld waarbij vorkheftrucks betrokken waren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.