Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow (de standaard voor de digitale vrachtbrief, ook wel e-CMR genoemd) in plaats van een papieren vrachtbrief. Tussen Frankrijk en Spanje, en ook binnen Nederland en Luxemburg is dat al langer toegestaan. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot Sevilla worden gebruikt.
 
Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers 4,50 euro per vrachtbrief. Bovendien wordt dankzij de digitalisering de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typfout, komt dan nauwelijks nog voor. Ook de leesbaarheid van handschriften vormt geen probleem meer.
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via tracking & tracing hun zending volgen. Dan weet pakweg de supermarkt precies op welk moment de vrachtwagen bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Ook wordt het eenvoudiger data te delen met andere partijen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine, dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
 
Met het proefproject testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland, bijvoorbeeld, is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren.

Recente nieuwsberichten

GLS breidt FlexDeliveryService uit

Om grensoverschrijdende uitwisselingen van pakketten te vergemakkelijken en mee te gaan met de aanhoudende groei van e-commerce, breidt GLS Belgium de mogelijkheden van de FlexDeliveryService uit naar in totaal twaalf Europese landen. Momenteel kan met FlexDeliveryService vanuit België in Frankrijk en de hele Benelux worden geleverd, maar ook in Duitsland, Polen en Oostenrijk.

Delaware opent nieuw kantoor in Lummen

Vanuit dit vijfde Belgische kantoor wil de IT-integrator voortaan ook de hele Limburgse regio vlot kunnen bedienen. Het nieuwe kantoor is gelegen op het knooppunt van de E313- en E314-snelweg (Klaverbladstraat 11) en biedt plaats aan meer dan 40 medewerkers.

Markt van heftrucks en magazijntoestellen beleeft recordjaar

Opnieuw was 2016 een topjaar in België voor de verkoop van heftrucks en magazijntoestellen. Dat blijkt uit het Economisch Dossier, dat Sigma traditiegetrouw net voor de zomer voorstelt. Met een groei van 10% doet 2016 het nog beter dan vorig jaar, toen een stijging van bijna 8% werd opgetekend.

Nieuwe Raad van Bestuur voor Speerpuntcluster logistiek

De nieuwe Raad van Bestuur van het VIL werd op 16 juni tijdens de Algemene Vergadering verkozen. De RvB is samengesteld uit maximaal vijf logistieke dienstverleners, maximaal vijf verladers of retailers en maximaal vijf strategische partners.

POM West-Vlaanderen en Waterwegen en Zeekanaal investeren in binnenvaart

Beide partners zullen de komende drie jaar zo’n 10 miljoen euro investeren in de ontwikkeling van extra capaciteit voor de binnenvaart. Enerzijds wordt er geïnvesteerd in de uitbreiding en renovatie van River Terminal Wielsbeke. Zo wordt de kaaimuur met 85 meter verlengd zodat in de toekomst drie schepen tegelijkertijd kunnen laden en lossen, of eventueel ook tegelijkertijd een groot rijnschip en een groot duwkonvooi.

Groep Heylen ontwikkelt dc in Weert

Investeerder Groep Heylen plant de realisatie van een distributiecentrum op bedrijventerrein Kampershoek 2.0, aan de A2 in Weert. Van de 187.000m² grote kavel (ruim 37 voetbalvelden) is 110.000m² voor het distributiecentrum bestemd. Dat dc wordt opgedeeld in units van 8.500 tot 15.000m².

Biertrein haalt 5000 vrachtwagens per jaar van de weg

Een samenwerkingsverband rond duurzame mobiliteit tussen Delhaize, AB InBev, Lineas, POM Oost-Vlaanderen en Remitrans riep de ‘biertrein’ in het leven. De trein vervangt het dagelijkse vrachtwagentransport van Jupiler tussen de AB InBev brouwerij in Jupille (Luik) en het depot van Delhaize in Ninove.

Partner Logistics overgenomen door Lineage

Het Noord-Amerikaanse Lineage Logistics is een grote, wereldwijde logistieke speler op het vlak van temperatuurgecontroleerde warehouses. Partner Logistics, met hoofdkwartier in Bergen op Zoom, is op zijn beurt een belangrijke Europese aanbieder van geautomatiseerde koudeopslag.

‘Syn-Ergie’ voor duurzaam transport op as West-Vlaanderen - Limburg'

POM West-Vlaanderen en LIOF slaan, in samenwerking met Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, de handen in elkaar voor het project Syn-Ergie. Dat project wil een bijdrage leveren aan een ecologisch en economisch duurzamer goederentransport in de grensregio Vlaanderen-Nederland, meer bepaald tussen de provincies West-Vlaanderen en Nederlands Limburg.

Eindhoven krijgt XXL multifunctioneel logistiek gebouw

Het pand van 88.000m² en 3.000 m² kantoorruimte komt er op het bedrijventerrein Westfields, ten noordwesten van de stad. De komst van pakketvervoerder DPD op Westfields en de realisatie van de Brainport Industries Campus (BIC) moet de aantrekkingskracht van het terrein en het nieuwe gebouw versterken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.