Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow (de standaard voor de digitale vrachtbrief, ook wel e-CMR genoemd) in plaats van een papieren vrachtbrief. Tussen Frankrijk en Spanje, en ook binnen Nederland en Luxemburg is dat al langer toegestaan. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot Sevilla worden gebruikt.
 
Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers 4,50 euro per vrachtbrief. Bovendien wordt dankzij de digitalisering de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typfout, komt dan nauwelijks nog voor. Ook de leesbaarheid van handschriften vormt geen probleem meer.
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via tracking & tracing hun zending volgen. Dan weet pakweg de supermarkt precies op welk moment de vrachtwagen bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Ook wordt het eenvoudiger data te delen met andere partijen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine, dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
 
Met het proefproject testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland, bijvoorbeeld, is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren.

Recente nieuwsberichten

H.Essers zoekt snelle noodoplossing voor groeiende farma-afdeling

De beslissing van de Raad van State om de ruimtelijke uitvoeringsplannen in Genk te schorsen, roept veel teleurstelling op bij H.Essers. Na jaren van procederen staan de uitbreidingsplannen dus nog steeds op hold. Volgens de logistieke dienstverlener is zo weg naar 400 extra jobs opnieuw versperd.

Renault Trucks krijgt laboratorium op wielen

In zijn zoektocht naar een grotere energie-efficiëntie op het vlak van trekker-opleggercombinaties heeft vrachtwagenfabrikant Renault Trucks het FALCON-project opgezet (Flexible & Aerodynamic Truck for Low Consumption). Doel is een innovatieve combinatie te ontwikkelen voor het zware vrachtvervoer, waarmee het potentieel van brandstofbesparing en een lagere CO2-uitstoot kan worden aangetoond.

Logistiek van verontreinigde vaten kan beter

De inzameling van vervuilde vaten en Intermediate Bulk Containers (IBC’s) vormt voor veel bedrijven een probleem. Zo kunnen de vaten waar o.a. chemicaliën, verven, detergenten en oliën in bewaard zijn, sterk verschillen qua types en materialen.

Pakjes verzenden met DHL Express kan voortaan ook op Brussels Airport

DHL Express heeft in de vertrekhal van Brussels Airport een nieuw verzendingspunt geopend. Met het nieuwe verzendingspunt wil DHL Express in samenwerking met de luchthaven passagiers een nieuwe dienst aanbieden zodat passagiers snel en betrouwbaar hun documenten en goederen kunnen versturen.

WDP verwerft site van Rettig ICC in Zonhoven

Vastgoedbevak WDP heeft een verbindende principeovereenkomst gesloten met Rettig ICC voor de koop van zijn site in Zonhoven voor een bedrag van circa 17 miljoen euro. Het gaat om een industriële site met daarop een productie- en opslagruimte van circa 43.000m² in de directe nabijheid van het klaverblad van Lummen.

Crown geeft les in onderhoud

Begin april 2017 introduceerde Crown het opleidingsprogramma voor onderhoudsmonteurs ‘Demonstrated Performance (DP) Service Training’ in Europa. Om de onderhoudswerkzaamheden nog efficiënter uit te voeren en zo de total cost of ownership (TCO) voor klanten te verlagen, gaat de heftruckfabrikant door met het ontwikkelen van opleidingen voor onderhoudsmonteurs.

UPS streeft naar meer alternatieve voertuigen, brandstof en hernieuwbare energie tegen 2025

UPS kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen aan om meer voertuigen met alternatieve brandstoffen en geavanceerde technologie toe te voegen aan de vloot, terwijl het de afhankelijkheid aan hernieuwbare energiebronnen vergroot. Doel is om de absolute broeikasgasemissies van wereldwijde grondactiviteiten met 12% te verminderen tegen 2025.

Heisterkamp rust 750 voertuigen uit met Transics boordcomputers

Heisterkamp Transportation Solutions is een snelgroeiende Nederlandse transporteur die actief is in heel Europa en daarvoor al sinds 2006 op fleetmanagementoplossingen (FMS) vertrouwt. De onderneming tekende nu een vierjarencontract voor een volledige FMS-upgrade.

KLM optimaliseert capaciteit van flight simulators met Quintiq

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij beschikt in Amsterdam over acht flight simulators die worden ingezet bij de training van piloten en andere bemanningsleden. Omdat de simulators ongeveer 15.000 trainingssessies per jaar toelaten, is het essentieel dat de Nederlandse luchtvaartmaatschappij die capaciteit ten volle kan benutten.

Oceasoft lanceert OCEAlert om temperatuurgevoelige producten te monitoren

De aanbieder van draadloze oplossingen voor de monitoring van temperatuurgevoelige goederen biedt hiermee een nieuwe oplossing die het verlies van producten in de koudeketen moet helpen reduceren. Wanneer dataloggers van Oceasoft onvoorziene omstandigheden detecteren en rapporteren, stuurt OCEAlert, zowel overdag als ’s nachts, via een sms- of voicebericht een waarschuwing naar een vooraf bepaalde lijst met telefoonnummers.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.