Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow (de standaard voor de digitale vrachtbrief, ook wel e-CMR genoemd) in plaats van een papieren vrachtbrief. Tussen Frankrijk en Spanje, en ook binnen Nederland en Luxemburg is dat al langer toegestaan. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot Sevilla worden gebruikt.
 
Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers 4,50 euro per vrachtbrief. Bovendien wordt dankzij de digitalisering de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typfout, komt dan nauwelijks nog voor. Ook de leesbaarheid van handschriften vormt geen probleem meer.
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via tracking & tracing hun zending volgen. Dan weet pakweg de supermarkt precies op welk moment de vrachtwagen bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Ook wordt het eenvoudiger data te delen met andere partijen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine, dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
 
Met het proefproject testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland, bijvoorbeeld, is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren.

Recente nieuwsberichten

UPS investeert in snellere verzending naar Frankrijk

UPS brengt verschillende verbeteringen aan in zijn netwerk en infrastructuur over land om de transittijden naar Frankrijk vanuit acht Europese landen te verkorten. Bijgevolg zou de transittijd voor de voordeligste dienstverlening van UPS over land – UPS Standard – met 24 uur worden ingekort.

Nieuwe managing director EMEA en CFO bij Anaplan

Anaplan heeft Edouard Fourcade aangesteld als managing director EMEA. Fourcade begon in 2016 als vice president voor Frankrijk bij Anaplan. Hij heeft ruim dertig jaar ervaring in de IT-industrie en bekleedde eerder verschillende strategic management functies.

Broekman Logistics live met Yellowstar webportal gekoppeld aan BluJay WMS

Broekman Logistics is live gegaan met de webportal van Yellowstar Solutions. Die portal is op verzoek van Broekman Logistics gekoppeld aan diens warehouse management systeem, een WMS van BluJay (voorheen Kewill). De webportal verschaft zowel Broekman als zijn klanten real-time voorraadinformatie, wat het keteninzicht vergroot.

Groep Heylen plant logistiek project in haven van Gent

De vastgoedinvesteerder uit Herentals tekende een overeenkomst met het Havenbedrijf Gent om in de haven van Gent terreinen te ontwikkelen voor logistieke activiteiten. Het is de eerste keer dat de logistieke speler uit de Kempen voet aan de grond zet in de Gentse haven.

Panalpina koopt het Nederlandse Interfresh Airfreight Handling

Interfresh, gevestigd op Schiphol, staat al ruim twintig jaar in voor de inklaring, import en export van bederfelijke goederen zoals groente, fruit, planten, bloemen, vlees en vis uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Met de overname van Interfresh zet Panalpina een nieuwe belangrijke stap in de uitbouw van zijn wereldwijde Perishables Network, na de overname van Air Connection uit Kenia eerder dit jaar.

Proximus verlengt contract met H.Essers tot 2026

Proximus heeft beslist de activiteiten van het Proximus Distribution Center in Courcelles te consolideren door zijn opslag- en distributieovereenkomst met H.Essers te verlengen tot minstens 2026. In het Belgische distributiecentrum, dat in 2011 werd opgericht, worden alle logistieke activiteiten van Proximus gecentraliseerd.

LGT kiest voor NaviTrans

LGT, gespecialiseerd in de logistieke verwerking en distributie van meubels in de Noordse landen, heeft voor NaviTrans gekozen als nieuw digitaal platform voor het beheer van al zijn transport- en magazijnverrichtingen. Met het nieuwe platform wil LGT de planning en de processen efficiënter maken.

Bol.com neemt mega logistiek centrum in gebruik

Het nieuwe fulfilment center in het Nederlandse Waalwijk beslaat 135.000m² (ca. 27 voetbalvelden) en biedt onderdak aan 1 miljoen verschillende artikelen (in totaal 7 miljoen items). Vanuit het fulfilment center zal de e-commercespeler weldra 8 miljoen klanten in Nederland en België bedienen.

Hakka neemt EuroTransCon over

Hakka, een Antwerpse start-up voor containertransporteurs, wil met de overname van het rituitwisselingsplatform EuroTransCon verder investeren in de optimalisering van transportplanningen. EuroTransCon werd oorspronkelijk opgericht vanuit de noodzaak om een efficiënte rituitwisseling tussen collega’s te organiseren.

Onderzoek Progress duidt op sterke opmars van SaaS, databeveiliging, open analytics en datastandaarden

Progress heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn 2017 Data Connectivity Outlook-onderzoek. Voor dat onderzoek peilde Progress bij 1200 informatici binnen diverse rollen en variërende industrieën wereldwijd naar hun kijk op adoptietrends, prioriteiten en uitdagingen op het gebied van big data en analytics.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.