Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow (de standaard voor de digitale vrachtbrief, ook wel e-CMR genoemd) in plaats van een papieren vrachtbrief. Tussen Frankrijk en Spanje, en ook binnen Nederland en Luxemburg is dat al langer toegestaan. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot Sevilla worden gebruikt.
 
Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers 4,50 euro per vrachtbrief. Bovendien wordt dankzij de digitalisering de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typfout, komt dan nauwelijks nog voor. Ook de leesbaarheid van handschriften vormt geen probleem meer.
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via tracking & tracing hun zending volgen. Dan weet pakweg de supermarkt precies op welk moment de vrachtwagen bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Ook wordt het eenvoudiger data te delen met andere partijen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine, dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
 
Met het proefproject testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland, bijvoorbeeld, is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren.

Recente nieuwsberichten

Technische Unie doet opnieuw een beroep op Witron

Technische Unie is een van de belangrijkste groothandels voor elektrische, sanitaire en mechanische installatiematerialen in Nederland. Vanuit zijn distributiecentrum in Alphen verzendt Technische Unie alle producten met een klein volume – minstens 80% van zijn productaanbod – naar klanten in het hele land.

Montea realiseert nieuwe projecten op drie luchthavens

Als gevolg van het stijgende belang van luchtvracht en de vraag naar efficiënte vastgoedoplossingen heeft Montea drie nieuwe projecten opgestart, samen goed voor zo’n 27.000m². Het gaat om Flexport City in Luik (BE), Schiphol Logistics Park op Schiphol (NL) en Roissy Charles de Gaulle (FR).

DB Schenker investeert 22 miljoen in logistiek centrum in Madrid

DB Schenker heeft zijn grootste logistiek centrum in Spanje geopend op een perceel van 60.000m². Het centrum, gelegen in het Vicálvaro-district in Madrid, wordt de thuisbasis van zowel het binnenlandse en internationale vervoer over land en projectactiviteiten, als de lucht- en zeevracht.

SAESL behaalt met ICRON de snelste omlooptijd in de MRO-sector voor de luchtvaart

(Advertorial) De bedrijfsomgeving van Reparatie, Onderhoud en Revisie (Maintenance, Repair & Overhaul, MRO) voor vliegtuigen is bijzonder complex en er is veel concurrentie. Bedrijven die aan de top willen komen in deze sector en er ook willen blijven, moeten optimaal nauwkeurig en snel kunnen werken, net als de uiterst geavanceerde toestellen waar ze aan werken.

Jungheinrich introduceert robuuste elektrische trekker EZS 7280

Zijn trekkracht van maximaal 28 ton maakt de EZS 7280 in het bijzonder geschikt voor buitengebruik op luchthavens of op terreinen van industriële ondernemingen. Ook is de trekker specifiek ontworpen om met zware lasten op hellingen te rijden.

TGW brengt geautomatiseerd order fulfilmentsysteem voor vries- en koelmagazijnen

TGW Logistics Group introduceert een geautomatiseerd order fulfilmentsysteem dat geschikt is voor vriestemperaturen en gebaseerd is op standaardproducten en -componenten. De ‘all-wheel drive’ Stingray Shuttle kan worden geïnstalleerd en gebruikt bij temperaturen van +40 tot -30 graden Celsius.

Aqualiner legt drie nieuwe waterbussen van Damen in

Damen Shipyards Group gaat drie nieuwe Waterbus 2407 vaartuigen bouwen voor Aqualiner, die de ferry’s in opdracht van de Haven van Antwerpen zal inzetten als openbaar vervoersmiddel op de Schelde. Ruim een jaar geleden werd de Waterbus 2407 in Antwerpen geïntroduceerd.

Vacatures in logistiek en transport raken niet ingevuld

Uit cijfers van de wereldwijde vacaturesite Indeed blijkt dat het aantal vacatures in de logistieke en transportsector tussen 2016 en 2017 met 30% is gestegen. Blijkbaar is het vooral de interesse vanuit de beroepsgroep die afneemt. De vacatures werden het afgelopen jaar 14% minder vaak bekeken dan het jaar ervoor en daardoor blijven veel functies voor langere tijd openstaan.

3PL Service bedrijven kiezen voor automatisering met Modula Liften

(Advertorial) Automatisatie van magazijnen is de toekomst, zéker in de logistieke sectoren. Snelheid en juistheid worden alsmaar belangrijker vooral in de snel veranderende wereld van just-in-time leveringen, e-commerce en aanverwanten. Via Vanas Engineering hebben recentelijk  drie 3PL servicebedrijven gekozen voor optimalisatie van hun magazijnen met Modula liften.

Digitaal landschap wordt beheerst door blockchain en machine learning

Dimension Data, wereldwijd leverancier van ICT-oplossingen en -diensten, heeft zijn IT-vooruitzichten voor 2018 gepubliceerd. Daarbij blijft ‘disruptie’ het codewoord, maar ook blockchain, artificiële intelligentie, machine learning, robotics en virtuele en augmented reality zullen het digitale landschap in 2018 hervormen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.