Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow (de standaard voor de digitale vrachtbrief, ook wel e-CMR genoemd) in plaats van een papieren vrachtbrief. Tussen Frankrijk en Spanje, en ook binnen Nederland en Luxemburg is dat al langer toegestaan. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot Sevilla worden gebruikt.
 
Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers 4,50 euro per vrachtbrief. Bovendien wordt dankzij de digitalisering de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typfout, komt dan nauwelijks nog voor. Ook de leesbaarheid van handschriften vormt geen probleem meer.
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via tracking & tracing hun zending volgen. Dan weet pakweg de supermarkt precies op welk moment de vrachtwagen bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Ook wordt het eenvoudiger data te delen met andere partijen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine, dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
 
Met het proefproject testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland, bijvoorbeeld, is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren.

Recente nieuwsberichten

Corneel Geerts Transportgroup wil TransMission in België overnemen

Corneel Geerts Transportgroup is onderhandelingen met TransMission Nederland gestart om de activiteiten van TransMission in België over te nemen. TransMission is het grootste samenwerkingsverband van zelfstandige transport- en distributiebedrijven in Nederland en België.

Schoeller Allibert pakt uit met nieuwe vouwbox voor automobielonderdelen

Met de Magnum Optimum 595 heeft Schoeller Allibert speciaal voor de automotive supply chain een nieuwe grote opvouwbare box ontwikkeld. Met de nieuwe box wil Schoeller Allibert klanten binnen de sector minder gewicht en een groter bruikbaar volume bieden.

Belgische IT-beslissers hebben veel vertrouwen in komend fiscaal jaar

Uit onderzoek van cloud- en netwerkaanbieder Interoute bij meer dan 800 IT-beslissers in acht Europese landen blijkt dat Belgische IT-professionals het meest optimistisch zijn wat de nabije toekomst betreft. Maar liefst 80% van de Belgische respondenten richt zich op het stimuleren van groeimarges, gevolgd door Zwitserland (67%), Frankrijk (65%) en Nederland (65%).

TLV en eurotoll creëren één OBU voor België en Frankrijk

eurotoll en TLV hebben al meer dan 10 jaar een samenwerking voor de afhandeling van Franse tol. TLV verdeelt bij leden en klanten de traditionele TISPL-badge van eurotoll, waarmee vrachtwagens tol kunnen afrekenen op de Franse snelwegen. Ook passages doorheen de Liefkenshoektunnel kunnen al meerdere jaren zo automatisch verrekend worden aan het voordeligste tarief.

WDP versterkt focus op Nederland en Roemenië

Het afgelopen jaar heeft WDP in zijn twee sterkste groeimarkten de bouwstenen voor verdere groei gelegd. Dit gebeurde via de aankoop van verschillende strategische grondposities in Nederland en Roemenië. Daarnaast heeft WDP sinds 1 januari 2018 zijn Roemeense entiteit volledig geconsolideerd, waarbij het deelnemingspercentage werd verhoogd van 51% naar 80%, wat neerkomt op een acquisitie van circa 80 miljoen euro.

Meer opslag nodig vanwege groeiende e-commerce

(advertorial) Ook in de wereld van kantoorproducten is de online uitdaging een feit. Een magazijn moet meegroeien met e-commerce, soms binnen de bestaande muren. Hoe los je dit op? Door elke m³ optimaal te benutten. Dit magazijn van 13 meter hoog kreeg een compacte 4-verdieps pickinginstallatie met geïntegreerde conveyortechniek.

Informatiesessie 8 maart: spelenderwijs meer kwaliteit en veiligheid op de werkvloer

(advertorial) Eind 2017 won Bio Bakery De Trog de Data News Award voor het meest innovatieve digitale project van het jaar. Dankzij het interactieve BattleQuiz-platform zijn de tijdelijke medewerkers op de werkvloer snel vertrouwd met de hygiëne- en veiligheidsvoorschriften.

UPS opent nieuw distributiecentrum in Lummen

Bijna 4 miljoen investeert UPS in zijn nieuwe verpakkings-, sorteer- en leveringscentrum in Lummen, dat meer dan 160 banen naar de regio brengt. “Vorig jaar noteerden we een sterke toename van ons exportvolume in België. Dat is met 20% gestegen tegenover het jaar voordien.

DistriMedia neemt activiteiten van Libridis over

Nu Libridis – het vroegere Sprintpack Logistics – uit Sint-Niklaas failliet is verklaard, heeft DistriMedia uit Tielt de belangrijkste klantencontracten per direct overgenomen. Hans Scherlippens behoudt de operationele leiding in Sint-Niklaas onder leiding van Frank de Wulf, directeur van DistriMedia.

Onderbrekingen in de supply chain baren bedrijven zorgen

Cyberincidenten en bedrijfsschade door bijvoorbeeld supply chain onderbrekingen vormen anno 2018 wereldwijd de grootste risico’s voor bedrijven. Dat blijkt uit de Allianz Risk Barometer, waarbij ruim 1.900 risico-experts uit meer dan 80 landen werden bevraagd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.