Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow (de standaard voor de digitale vrachtbrief, ook wel e-CMR genoemd) in plaats van een papieren vrachtbrief. Tussen Frankrijk en Spanje, en ook binnen Nederland en Luxemburg is dat al langer toegestaan. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot Sevilla worden gebruikt.
 
Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers 4,50 euro per vrachtbrief. Bovendien wordt dankzij de digitalisering de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typfout, komt dan nauwelijks nog voor. Ook de leesbaarheid van handschriften vormt geen probleem meer.
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via tracking & tracing hun zending volgen. Dan weet pakweg de supermarkt precies op welk moment de vrachtwagen bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Ook wordt het eenvoudiger data te delen met andere partijen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine, dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
 
Met het proefproject testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland, bijvoorbeeld, is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren.

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich mikt hoog met nieuwe EKS 412s orderverzamelaar

Jungheinrich heeft een nieuwe generatie van zijn verticale orderverzamelaar EKS voorgesteld. Talrijke nieuwe ontwikkelingen moeten ervoor zorgen dat de truck optimaal presteert in kleine ruimtes. Zo is de EKS uitgerust met een nieuwe, overgangsvrije, drievoudige, telescopische hefmast die in deze vorm voorlopig uniek is.

Toename in transportcapaciteit wijst op daling van economische groei

In het eerste kwartaal van 2019 nam de beschikbare wegtransportcapaciteit met bijna één derde toe vergeleken met het vierde kwartaal van 2018. Dat wil zeggen dat in het begin van dit jaar veel minder goederen werden vervoerd vergeleken met de voorgaande maanden.

Peter-Robin Mijderwijk nieuwe CEO bij Objective International

Sinds 1 mei 2019 vervult Peter-Robin Mijderwijk de taak van CEO bij Objective International. Daarmee treedt hij in de voetsporen van oprichter Koen de Clercq, die na 22,5 jaar de verantwoordelijkheid als CEO doorgeeft. Peter-Robin heeft een jarenlange, internationale ervaring in leiderschapsrollen in een aantal grote software- en hightechbedrijven als IBM, Oracle en Microsoft.

Zebra TC56 computers verbeteren bagageafhandeling in luchthavens op Griekse eilanden

Om de bagageafhandeling op 14 lokale luchthavens op de Griekse eilanden efficiënter te laten verlopen, implementeerde Airport Systems, een afdeling van de Infra divisie van Engie Fabricom, er de TC56 mobiele computers van Zebra Technologies Corporation.

Hamann breidt uit met nieuwbouw in Wetteren

Om de te verwachten groei te kunnen opvangen, heeft Hamann International Logistics een stuk grond gekocht op Industrieterrein Biezeweg in Wetteren, op een steenworp van zijn bestaande infrastructuur. Het terrein heeft een oppervlakte van 23.502m², waarop een overslagmagazijn zal worden gebouwd van 7.000m² met 51 laadkaaien, 800m² kantoorruimte en voldoende parkeergelegenheid voor vracht- en personenwagens.

Bolloré Logistics gaat CargoWise One wereldwijd uitrollen

Bolloré Logistics, een wereldwijde speler in supply chain management, heeft een strategische overeenkomst gesloten met WiseTech Global voor de wereldwijde roll-out van diens geïntegreerde logistieke platform CargoWise One vanaf mei 2019. CargoWise One, dat momenteel in zo’n 130 landen wordt gebruikt, helpt logistieke dienstverleners bij erg complexe transacties op het vlak van o.a.

Brighteye introduceert Momentum voor productiebedrijven

Brighteye, aanbieder van MOM-software (manufacturing operation management), zorgt met ‘Momentum’ voor een rebranding van zijn softwareplatform. Voortaan moet Momentum een allesomvattende oplossing zijn voor de complete facilitering van productie, logistiek, warehouse en operations management.

ReThink ERP

Op 21 mei vindt in Lochristi de vijfde editie van ReThink ERP plaats. Op dit bedrijfsevent kunnen geïnteresseerden zien wat een ERP-implementatie allemaal met zich meebrengt. En dat aan de hand van vier bedrijven die er hun ervaringen delen: Van Moer Logistics, Loomis, Gedimat Bouwgroep en Piessens Electro Industrie.

Autofabrikanten kunnen connected car diensten aanbieden met TomTom Telematics

TomTom Telematics, sinds kort onderdeel van Bridgestone, heeft het OEM.connect programma gelanceerd, dat autofabrikanten in staat stelt te verbinden met het TomTom Telematics Service Platform. Dat platform bevindt zich in de kern van de fleetmanagement-oplossingen van het bedrijf, zoals Webfleet en Nextfleet.

Gartner stelt top 8 op van trends in supply chain technologie

Research- en adviesbureau Gartner heeft een opsomming gemaakt van de acht belangrijkste trends in supply chain technologie in 2019. De trends hebben een brede impact op de industrie, maar zijn nog niet massaal ingeburgerd. “Maar supply chain managers kunnen gewoonweg niet om die technologieën heen”, meent Christian Titze, research vice president bij Gartner.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.