Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow (de standaard voor de digitale vrachtbrief, ook wel e-CMR genoemd) in plaats van een papieren vrachtbrief. Tussen Frankrijk en Spanje, en ook binnen Nederland en Luxemburg is dat al langer toegestaan. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot Sevilla worden gebruikt.
 
Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers 4,50 euro per vrachtbrief. Bovendien wordt dankzij de digitalisering de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typfout, komt dan nauwelijks nog voor. Ook de leesbaarheid van handschriften vormt geen probleem meer.
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via tracking & tracing hun zending volgen. Dan weet pakweg de supermarkt precies op welk moment de vrachtwagen bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Ook wordt het eenvoudiger data te delen met andere partijen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine, dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
 
Met het proefproject testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland, bijvoorbeeld, is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren.

Recente nieuwsberichten

Smart Transport (Network) Operations; Creating Visibility, Affordability, Resilience & Sustainability (VARS)

Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, gaat Robert Wieggers in op de keuzes die een onderneming moet maken om haar transportoperaties te optimaliseren vanuit zichtbaarheid en controle (Visibility), kostenoogpunt (Affordability), veerkracht en aanpassingsvermogen (Resilience) en duurzaamheid (Sustainability).

Versluys Logistics, luchthaven Oostende-Brugge en haven van Zeebrugge richten gezamenlijk logistiek zee- en luchtvrachtplatform op

In navolging van de exclusieve samenwerkingsovereenkomst die Versluys Logistics vorig jaar sloot met de luchthaven Oostende-Brugge voor de ontwikkeling van ‘Cargo Village’ met logistiek vastgoed op bepaalde delen van de luchthaven, werd nu een intentieverklaring getekend tussen Versluys Logistics en de haven van Zeebrugge.

Brady neemt Nordic ID over

Brady Corporation, met hoofdzetel in Milwaukee, Wisconsin, vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Met de overname van Nordic ID wil het bedrijf zijn positie als wereldwijde full-service leverancier van RFID- en Industrie 4.0-oplossingen versterken.

JooS Consulting lanceert supply chain spin-off Supply Change

Met ‘Supply Change’ lanceert het Belgische JooS Consulting op 1 juni een nieuwe spin-off. Het nieuwe bedrijf zal zich specifiek richten op het detacheren van consultants met logistieke expertise en kwam er door de groeiende vraag naar supply chain en logistieke profielen om processen te ondersteunen en te optimaliseren.

Extra geluiden op elektrische Volvo trucks voor meer veiligheid

Vanaf 1 juli 2021 moeten alle nieuwe elektrische voertuigen in de EU een bepaald geluidsniveau produceren bij snelheden onder en tot en met 20 km/u. Het vereiste geluidsniveau is afhankelijk van de snelheid en wordt hoger naarmate de snelheid toeneemt.

Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Nieuwe releases bij Manhattan Associates

Tijdens zijn jaarlijkse (online) klantenconferentie Momentum Connect kondigde Manhattan Associates verschillende nieuwigheden aan. Zo werd de nieuwe Manhattan Active Transportation Management-oplossing gepresenteerd. Daarvoor heeft Manhattan Associates zijn Transportation Management Solution volledig opnieuw ontworpen en opgebouwd om transportplanners een intuïtieve ervaring te bieden voor het visualiseren en optimaliseren van hun gehele netwerk.

Aertssen Logistics automatiseert logistiek en outbound registratie met Aucxis

Aertssen Logistics is gespecialiseerd in transport en logistiek van diverse types van machines: van groot agrarisch materieel, over hoogwerkers zoals schaarliften en telescoophoogwerkers met rupsbanden, tot consolidatie. Voor haar verdeelcentrum nabij de Antwerpse haven zocht de onderneming naar een oplossing om de interne logistieke processen en de registratie van uitgaande machines te automatiseren.

Zeeman en Inther Group halen het dak eraf

Zeeman Textielsupers heeft een overeenkomst gesloten met system integrator Inther Group voor de realisatie van een nieuw gemechaniseerd intralogistiek automatiseringssysteem. Een omvangrijke totaaloplossing waarvoor letterlijk het dak eraf gaat.

UPS Healthcare breidt dienstverlening voor koudeketenlogistiek uit

Volgens UPS zal de toekomst van de gezondheidszorg en de gespecialiseerde farmaceutische industrie steeds meer afhangen van robuuste koudeketennetwerken om temperatuurgecontroleerde geneesmiddelen en therapieën veilig bij klanten af te leveren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.