Digitale transformatie onder druk door dagelijkse beslommeringen

In opdracht van Dimension Data onderzocht onderzoeksbureau IDC hoe de optimalisering van IT-activiteiten het digitale transformatieproces beïnvloedt. Voor het online onderzoek bevroeg IDC IT- en senior managers in tien landen uit 275 bedrijven die elk meer dan 1.000 medewerkers in dienst hebben.

Uit het onderzoek blijkt dat IT-medewerkers meer dan 30% van hun tijd aan vragen en problemen besteden en dat slechts 15% van hun tijd naar innovatie gaat. Dat is een daling van 25% tegenover vorig jaar. En dat op een moment dat IT-innovaties binnen organisaties broodnodig zijn om de klantenervaring verder te verbeteren, de komst van het Internet of Things (IoT) voor te bereiden en big data en gegevensanalyses nuttig in te zetten.
Volgens Dimension Data is de boodschap duidelijk: bedrijven die het IT-luik van hun zakelijk model niet bijsturen, laten heel wat groeikansen liggen voor de toekomst.

Bedrijven weten dat hun IT-activiteiten moeten evolueren van tactisch naar strategisch. Toch worstelen de meeste in-house IT- en ontwikkelingsteams om bij te blijven. Het merendeel van de bedrijven die aan het onderzoek deelnamen, zegt dat ze hun IT nog steeds onsamenhangend monitoren en afstellen, terwijl slechts 14% aangeeft dat zijn infrastructuur klaar is voor digitalisering.
Volgens het rapport is bij slechts 20% van de organisaties de structuur volledig geautomatiseerd en geoptimaliseerd, terwijl de meerderheid op weg is naar automatisering, maar zijn doel nog niet heeft bereikt.

  • 9% van de bedrijven is niet geautomatiseerd;
  • 13% is beperkt geautomatiseerd;
  • 32% heeft een gemiddeld niveau van automatisering en organisatie;
  • 25% is zeer geautomatiseerd.
De redenen waarom de IT-bedrijven achterblijven, zouden volgens Dimension Data kunnen worden herleid tot budget, ervaring en expertise. “Succesvolle digitale transformatie vraagt om de juiste mix van mensen, processen en tools. Maar platformen die de IT-dienstverlening automatiseren zijn duur. En het vraagt veel tijd om ze te ontwikkelen en succesvol te integreren in hybride IT-omgevingen”, zo luidt het.

Recente nieuwsberichten

Scotch & Soda realiseert wereldwijde omnichanneltransformatie met Manhattan Associates

Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda heeft besloten om Manhattan Active Allocation en Manhattan Active Warehouse Management te implementeren. Die keuze maakt deel uit van de strategie om de omnichanneltransformatie, zowel in de winkel als online, wereldwijd te bevorderen.

Pizza Hut maakt orderpicking 30% efficiënter met ZetesMedea Voice

ZetesMedea Voice orderpicking werd geïmplementeerd in het Israëlische distributiecentrum van Pizza Hut. Vroeger gebeurde de orderpicking van droge en ingevroren producten van de bekende restaurantketen er via een handmatig papieren proces.

SC Innovations nu donderdag 31 maart!

Het lijkt ons weinig waarschijnlijk, maar mocht het u toch ontgaan zijn, aanstaande donderdag 31 maart vindt in Antwerp Expo de jaarlijkse editie van Supply Chain Innovations plaats. Samen met honderden andere professionals kunt u er zich onderdompelen in de wereld van de supply chain.

TheValueChain neemt Canguru over

Sinds 24 maart 2022 maakt IT-consultancybureau Canguru deel uit van TheValueChain. Daarmee bundelen beide SAP-implementatiepartners hun krachten. TheValueChain, onderdeel van de Gumption-groep, telt meer dan 260 consultants. Met de overname van Canguru haalde de SAP Gold partner 85 extra collega’s in huis.

Unilin boost klantenservice met Shippeo

Unilin Group ontwikkelt, produceert en vermarkt laminaatvloeren, samengesteld parket, luxe vinyltegels, panelen op houtbasis, sierpanelen, industriële vloeren, wand- en daksystemen en isolatieplaten. Het Belgische bedrijf is de eigenaar van 15 merken, waarvan Quickstep wellicht het bekendste is bij het grote publiek.

SSI Schäfer vangt transformatie in meubelsector op met Flat Pack Picking oplossing

De coronapandemie heeft de e-commerce voor de meubelsector in korte tijd veranderd. Consumenten hebben ingezien dat ze zelfs vrij grote meubelstukken gemakkelijk online kunnen bestellen. Traditionele leveranciers moeten op die ontwikkeling inspelen en geschikte multichannel pickingstrategieën implementeren die ook kunnen voldoen aan de vraag naar ‘on-time delivery’ gekoppeld aan e-commerce behoeftes als ‘same-day/next-day delivery’.

Contargo lanceert Frankfurt-Antwerpen-shuttle

Contargo Industriepark Frankfurt-Höchst breidt zijn spoordiensten uit. Vanaf 4 april 2022 biedt het bedrijf een nieuwe spoorverbinding voor containervervoer aan tussen Frankfurt en Antwerpen. De Frankfurt-Antwerpen-shuttle start met een vast schema en rijdt één keer per week op en neer.

DHL Supply Chain zet autonome heftrucks van Logisnext in voor Unilever

Na soortgelijke implementaties in de VS en Groot-Brittannië zet DHL Supply Chain nu ook in zijn Belgische warehouse in Bornem autonome heftrucks in om pallets intern te verplaatsen. De implementatie kadert in de ‘Accelerated Digitalization Strategy’ van DHL en is het resultaat van een strategische samenwerking tussen DHL Supply Chain, robotleverancier Logisnext Solutions en Unilever.

Vrachtwagens onder bovenleidingen op de snelweg vormen rendabele klimaatoplossing voor Vlaanderen

Vrachtwagens die elektriciteit afnemen van bovenleidingen op de snelweg zijn ook voor Vlaanderen een manier om vrachtvervoer over de weg onafhankelijk te maken van fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van het VIL-project Logibat, waaraan dertig bedrijven deelnemen.

GXO versnelt groei in België met nieuw distributiecentrum in Tongeren

GXO Logistics, aanbieder van in transport- en logistieke oplossingen, heeft zijn nieuwe distributiecentrum in Tongeren geopend. De nieuwe faciliteit, die integraal deel uitmaakt van de groeistrategie van GXO in België, heeft een oppervlakte van 20,000m² en zal zich focussen op e-commerce oplossingen en het beheer van reserveonderdelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.