Digitale transformatie is geen hype meer
Belgische bedrijven volop bezig met digital shift
In een recente enquête bij meer dan 1000 bedrijven peilde SAP naar de paraatheid van Belgische organisaties op het vlak van de digitale transformatie. Meer dan de helft van de respondenten beseft dat hun omgeving heel snel aan het veranderen is. Ze voelen zich verplicht om mee te evolueren. Een erg groot percentage is ook al actief met concrete projecten aan de slag. Kortom, de digital shift is geen hype meer.
“De digital shift is in veel opzichten een realiteit en we merken dat bedrijven er heel veel belangstelling voor hebben”, aldus Alain Georgy, managing director SAP Belux. “Twee jaar geleden hadden we slechts 1.300 bezoekers voor ons SAP Forum in Tour & Taxis, dit jaar komen er 2.300 naar Brussels Expo om meer over het thema te vernemen.”
De context van de enquête over de paraatheid van het Belgische bedrijfsleven op het vlak van digitale transformatie is dan ook gunstig.
A. Georgy: “We zien steeds meer concrete voorbeelden van bedrijven die de nieuwe mogelijkheden van de digitale economie gebruiken. Philips Lighting biedt digitale verlichtingsarmaturen aan die zijn uitgerust met aanwezigheidssensoren: het licht gaat alleen aan als er daadwerkelijk iemand in de kamer is. Die informatie kan ook worden gebruikt voor de onderhoudsploeg. Zo hoeft een vergaderzaal niet gepoetst te worden als er niemand is geweest. Dat scheelt een stuk op de schoonmaakkosten. Op het commerciële vlak zie je dan weer dat modezaken detecteren wie er in de winkel aanwezig is, bijvoorbeeld aan de hand van het lokale wifinetwerk, en dat die klant bijvoorbeeld een rode trui heeft gekozen. De winkel kan die klant daarop meteen een bericht sturen met een promotie voor een zwarte broek die bij die trui past.”
Dat steeds meer organisaties die kansen grijpen, heeft ook te maken met een gunstige evolutie op het vlak van de hardware die voor dergelijke oplossingen noodzakelijk is.
A. Georgy: “Neem de hype rond de zelfrijdende Tesla. Nog niet zo lang geleden waren de benodigde sensoren om de omgeving en het verkeer te scannen heel erg duur, ongeveer 75.000 dollar. Nu is de kostprijs van die sensoren naar amper 2.500 dollar gedaald. Sensoren zijn snel veel goedkoper geworden, de technologie is bereikbaar en betrouwbaar. Ook een 3D-print maken, is nu vele keren goedkoper dan achttien maanden geleden, en dat brengt de techniek binnen het bereik van bijvoorbeeld de onderdelenproductie. Maar niet alleen de industrie heeft baat bij de toepassing van nieuwe digitale technologie. Ik heb onlangs nog een presentatie bijgewoond van een Bel20 bedrijf dat artificiële intelligentie heeft geïmplementeerd in zijn financiële afdeling. Daardoor kon het vijftig boekhouders vervangen door computers.”
Enquête bij 1000 bedrijven
Het is in die context dat SAP een enquête heeft gehouden bij een ruim en gevarieerd staal van de Belgische organisaties.
Tine Vandenbreeden, COO bij SAP Belux: “De belangrijkste vaststelling is dat nu meer dan 50% van deelnemers ervan overtuigd zijn dat digitale innovaties een belangrijke impact zullen hebben op hun sector en wel binnen het jaar. In de eerste editie van onze Technobarometer, achttien maanden geleden, was dat nog 24%. Negen op de tien bedrijven die aan de enquête deelnamen, geeft aan dat digitale transformatie voor hun bedrijf belangrijk tot zeer belangrijk is. Zonder digitale transformatie zal het steeds moeilijker worden om te groeien en competitief te blijven. Meer dan één op vier denkt bovendien dat hun bedrijf binnen tien jaar niet meer zal bestaan als er niet geïnvesteerd wordt in digitale transformatie. Er heerst inderdaad een gevoel van urgentie; ‘It’s now or I’m out of business’. Bedrijven hebben schrik dat ze niet meer mee zullen zijn. Ze beseffen dat de snelheid van de adoptie veel hoger ligt dan bij vergelijkbare revoluties uit het verleden. Tegelijk blijft het wat ontnuchterend om vast te stellen dat bij de allereerste vraag – wat is digital transformation? – een kwart van de respondenten het antwoord schuldig blijft.”
Voor de enquête werden een 1000-tal organisaties gecontacteerd, van groot tot klein (inclusief zelfstandigen) en uit alle sectoren: openbaar, non-profit, industrie, diensten, enzovoort. Het valt op dat de grote bedrijven een ruime voorsprong hebben. “Bij grote bedrijven geeft 87% aan dat ze actief bezig zijn met de digitale transformatie, bij kmo’s ligt dat op 77%. Vergeleken met achttien maanden geleden staan de kmo’s nu waar de grote bedrijven toen stonden. De bewustwording is nu ook daar aanwezig en dat verheugt mij”, meent Tine Vandenbreeden.
Waarom digital transformatie?
Er is ook een sterke evolutie merkbaar in wat bedrijven beschouwen als de inhoud van digitale transformatie. Terwijl ERP, cloud en mobiel achttien maanden geleden nog de kernwoorden waren, staan er nu heel nieuwe zaken op de prioriteitenlijst: machine learning (25%), artificiële intelligentie en robotics. Cloud computing is intussen meer dan verdubbeld en e-commerce staat stevig bovenaan de lijst van de digitale toepassingen.
Op de vraag naar het waarom van de inspanningen naar een digitale transformatie, antwoorden de meeste deelnemers: efficiëntie (76%). Op de tweede plaats komt het verhogen van de dienstverlening voor klanten (61%), gevolgd door de optimalisering van de klantenervaring (50%).
T. Vandenbreeden: “Het is opvallend dat de CEO’s wakker liggen van mensen: hun klanten én hun medewerkers. Daar kunnen ze op inspelen door zeer veel data te verzamelen en te analyseren. Zo krijgen ze een 360° visie op wat er speelt bij personeel en cliënteel. Bedrijven zien hun systemen steeds meer als een bron van intelligentie en niet meer als opslagsysteem (‘system of records’). Alles wat met data te maken heeft, kan rekenen op scores tussen de 30 en 40%. Denk maar aan business intelligence, het monitoren van contactmomenten, tracking en dashboards. Via dashboards willen managers meteen weten waar het probleem zit, daar willen ze niet meer naar gaan zoeken.”
En de obstakels?
Er zijn natuurlijk ook struikelblokken die de digitale transformatie in de weg staan. De belangrijkste zijn: gebrek aan kennis (57%), gebrek aan digitale strategie (54%) en gebrek aan de juiste mensen (50%).
A. Georgy: “Maar ook dat is een positieve evolutie. In onze vorige studie werd digitale transformatie vaak nog als een technologisch probleem beschouwd. De nieuwe Technobarometer geeft duidelijk aan dat dat niet langer waar is. De uitdaging voor de Belgische bedrijven bestaat erin technologie zo te gebruiken dat je business value creëert.”
PO