D’Ieteren op volle toeren
D’Ieteren gaat voor een geïntegreerde logistieke keten
Samen met Cegeka evolueerde de Belgische logistieke hub van D'Ieteren naar een geïntegreerde en geautomatiseerde toeleveringsketen
D'Ieteren is de exclusieve verdeler van merken zoals Volkswagen, Audi, Bentley en Porsche in België. Logistiek is dus een belangrijke prioriteit voor het bedrijf. Toen D'Ieteren besloot om de toeleveringsketen voor wisselstukken te optimaliseren en klaar te maken voor de bedrijfsstrategie van de toekomst, stond er dus heel wat op het spel. Cegeka begeleidde D'Ieteren bij de transformatie naar een "connected company' door Microsoft Dynamics 365 te implementeren. Hierbij was het belangrijk om uitvaltijd te vermijden en de vlotte dienstverlening voor klanten te behouden.
D'Ieteren is de exclusieve verdeler van alle merken van de Volkswagen-groep in België. Hiertoe behoren merken als Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti en Porsche. Het bedrijf importeert en verdeelt ongeveer 2.000.000 wisselstukken voor meer dan 300 Belgische concessiehouders vanuit zijn logistieke hub van ruim 44.000 m². Meer dan 1,2 miljoen Belgische gebruikers vertrouwen op de diensten van het bedrijf, dus het spreekt voor zich dat een vlotte klantenservice een belangrijke prioriteit is.
Twee drijfveren voor een connected company
Er waren twee redenen voor D'Ieteren om een nieuwe, moderne ERP-oplossing te implementeren. Ten eerste moest de volledige keten van het bedrijf, van de toelevering, het voorraadbeheer en klantenbestellingen tot het transport, verregaand worden geïntegreerd en geautomatiseerd om de concurrentiepositie van het bedrijf te verzekeren. "Elke dag krijgen we 4 tot 5 goederencontainers per spoor, 6 tot 7 vrachtwagens en een 50-tal kleinere leveringen van wisselstukken binnen", vertelt Pol Van Wesembeeck, Head of Logistics & Development bij D'Ieteren. "In totaal kunnen onze concessiehouders 2,2 miljoen producten bestellen. Bovendien moeten we de stukken soms binnen de 24 uur bij hen kunnen leveren."
Naast de operationele uitdagingen, kaderde de evolutie naar een connected company ook in de langetermijn-strategie. "We wilden klaar zijn voor de automobielsector van morgen", gaat Pol verder. "De snelle elektrificatie van voertuigen is op dit moment volop aan de gang. Dat betekent dat we in de toekomst waarschijnlijk minder auto-onderdelen zullen nodig hebben, maar tegelijkertijd ontstaan er ook nieuwe marktsegmenten, zoals oplaadstations voor auto's. Ons nieuwe Microsoft Dynamics 365 ERP-platform geeft ons de flexibiliteit en wendbaarheid om in te spelen op deze nieuwe kansen."
Eén team om drie silo’s aan te pakken
Uit een marktstudie bleek dat Microsoft Dynamics 365 Finance and Operations het meest geschikte platform was om de Belgische hub klaar te maken voor de toekomst. "De nieuwe ERP-oplossing brengt drie bestaande systemen samen: het interne transport binnen het magazijn, het sorteersysteem voor onderdelen en de transportsoftware", zegt Geert Van Zeir, Solution Architect bij Cegeka. "Dankzij een reeks extra monitoringtools en controlemechanismen die in deze processen worden toegepast, beschikt D'Ieteren nu over de nodige inzichten om snel zwakke schakels in de toeleveringsketen op te sporen en aan te pakken".
Zonder uitvaltijd overstappen van een verouderd systeem dat dateerde uit 1993 was natuurlijk geen sinecure. Pol: "We wisten dat we onze beste operationele mensen op dit project moesten zetten. Zij werkten nauw samen met de experts van Cegeka, die zich vlot in ons ERP-team wisten in te passen. Naarmate het project vorderde, kon je de mensen van Cegeka bijna niet meer van de onze onderscheiden. Het was echt een nauwe samenwerking.