DHL onderzoekt trends in e-commerce

Foto: DHL

DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.

Volgens het rapport is social commerce de ‘next big thing’ in e-commerce. Zo kunnen consumenten rechtstreeks producten kopen via netwerken als Instagram en Facebook. Verwacht wordt dat de verkoop via sociale media tegen 2030 goed zal zijn voor zo’n 8,5 biljoen dollar, in vergelijking met geschat 700 miljard dollar in 2024. Dat zou in een periode van zes jaar een vermenigvuldiging met twaalf betekenen. In deze trend loopt Azië voorop. Zo koopt in China 53 procent van de shoppers producten online en in Thailand 59 procent.

Die trend werkt ook de shift naar het meest gebruikte toestel om producten te bekijken en te kopen in de hand. Ongeveer 57% van de online shoppers gebruikt vandaag zijn smartphone als belangrijkste middel voor aankopen. Dat heeft natuurlijk ook een impact op de structuur en de productpresentatie in online winkels.

Tegelijk winnen app-gebaseerde platformen zoals Shein en Temu wereldwijd aan populariteit dankzij hun uitgebreide productaanbod tegen betaalbare prijzen. In Nederland bijvoorbeeld is Temu razend populair. Toch is algemeen genomen Zalando nog steeds de meest geliefde shoppingbestemming van Europeanen.

De online shoppers van vandaag zijn zich verder zeer bewust van de kosten en gaan actief op zoek naar betaalbare, flexibele en makkelijke leveropties. Hoge leverkosten zijn nog steeds een grote hindernis, met 41 procent van de shoppers die hun winkelmandje links laten liggen als ze de kosten te hoog vinden. Meer nog, 65% van de wereldwijde shoppers vindt het belangrijk om de bezorgdienst te kennen voordat ze een aankoop doen. Dat benadrukt het belang van een transparant en betrouwbaar leverproces.

Recente nieuwsberichten

A-SIS ondersteunt wereldwijde intralogistiek van Parfums Christian Dior

Vanuit zijn internationale distributiecentrum in Saint Jean de Braye verstuurt Parfums Christian Dior dagelijks bijna 3.500 bestellingen, voornamelijk parfums en cosmetica, naar alle uithoeken van de wereld. Om de opslag, picking en verzending van orders te optimaliseren, schakelde het luxemerk 15 jaar geleden A-SIS in, het softwaremerk van de Savoye Divisie.

AutoStore verhoogt pick- en opslagcapaciteit met Black Line serie

Het hart van de Black Line serie is de nieuwe Black Line Robot B1. De nieuwe Black Line techniek halveert de omvang van de robot en maakt zodoende geavanceerde rijpatronen en hogere snelheden mogelijk. Dankzij de hogere body van de robot, neemt de B1 de bakken niet naast zich op, zoals de R5 Robot, maar in de holte in zijn eigen body.

DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces.

Aldi schrijft meest duurzame dc van België op zijn naam

Aldi investeert 50 miljoen euro in het meest duurzame distributiecentrum van België. Het nieuwe distributiecentrum is gevestigd in Turnhout en neemt de taken van het dc in Rijkevorsel over, dat een zestigtal Aldi-winkels in de provincie Antwerpen bevoorraadt, maar te klein geworden is.

Manhattan Associates stimuleert betere winkelervaring

Manhattan Associates breidt zijn Customer Engagement aanbod uit met een nieuwe ‘instore’ functionaliteit, die deel uitmaakt van de Manhattan Active Omni-oplossingen. De functionaliteit moet het omnichannel serviceniveau verbeteren door winkelmedewerkers de tools en informatie te geven die ze nodig hebben om klantbetrokkenheid te vergroten.

UPS steunt Amerikaanse klanten met pick-up op zaterdag voor internationale zendingen

UPS zorgt ervoor dat internationale pakketjes van Amerikaanse klanten die op zaterdag worden verzonden, voortaan even snel worden geleverd als binnenlandse verzendingen. Dat betekent dat bedrijven die op zaterdag een aankoop plannen van de Verenigde Staten naar 57 verschillende markten in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië de levering op maandag al mogen verwachten, een dag sneller dan de vroegere reistijd van UPS.

Delaware breidt senior management uit

Het senior management van bedrijfsadviseur en IT-dienstverlener Delaware verwelkomt in januari Gert Grobben (gestart bij Delaware in 2001) en Bart Van Kerkhoven (gestart in 2013) als nieuwe partners. Tegelijk worden Philippe Vlietinck (sinds 1993 bij Delaware), Folker Lamote (sinds 1998) en Johan Raedemaeker (sinds 2009) associate partners.

DSV brengt overnamebod op Panalpina uit

DSV is op overnamepad. Na de mislukte overnamepoging van Ceva Logistics in oktober vorig jaar, brengt de Deense logistiek dienstverlener nu een ongevraagd overnamebod uit op zijn Zwitserse tegenhanger Panalpina. Het gaat om een bod van 4 miljard Zwitserse frank, ofwel 3,54 miljard euro.

Stijn Bijnens vervoegt raad van bestuur bij H.Essers

Begin dit jaar ruilde Stijn Bijnens, destijds medeoprichter van Ubizen, zijn rol van algemeen directeur bij de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) in voor de functie van CEO bij IT-Groep Cegeka. Nu treedt hij ook toe tot de raad van bestuur van logistiek dienstverlener H.Essers, waar hij Luc Cardinaels zal vervangen.

LPP rolt wereldwijd RFID uit met Checkpoint Systems

De Poolse retailgroep LPP gaat voor zijn modemerk ‘Reserved’ wereldwijd een radio frequency-identificatieprogramma (RFID) inzetten. Daarvoor neemt LPP Checkpoint Systems in de arm, waarop het al langer een beroep doet voor EAS-technologie (elektronische artikelbeveiliging).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.