DHL onderzoekt trends in e-commerce

Foto: DHL

DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.

Volgens het rapport is social commerce de ‘next big thing’ in e-commerce. Zo kunnen consumenten rechtstreeks producten kopen via netwerken als Instagram en Facebook. Verwacht wordt dat de verkoop via sociale media tegen 2030 goed zal zijn voor zo’n 8,5 biljoen dollar, in vergelijking met geschat 700 miljard dollar in 2024. Dat zou in een periode van zes jaar een vermenigvuldiging met twaalf betekenen. In deze trend loopt Azië voorop. Zo koopt in China 53 procent van de shoppers producten online en in Thailand 59 procent.

Die trend werkt ook de shift naar het meest gebruikte toestel om producten te bekijken en te kopen in de hand. Ongeveer 57% van de online shoppers gebruikt vandaag zijn smartphone als belangrijkste middel voor aankopen. Dat heeft natuurlijk ook een impact op de structuur en de productpresentatie in online winkels.

Tegelijk winnen app-gebaseerde platformen zoals Shein en Temu wereldwijd aan populariteit dankzij hun uitgebreide productaanbod tegen betaalbare prijzen. In Nederland bijvoorbeeld is Temu razend populair. Toch is algemeen genomen Zalando nog steeds de meest geliefde shoppingbestemming van Europeanen.

De online shoppers van vandaag zijn zich verder zeer bewust van de kosten en gaan actief op zoek naar betaalbare, flexibele en makkelijke leveropties. Hoge leverkosten zijn nog steeds een grote hindernis, met 41 procent van de shoppers die hun winkelmandje links laten liggen als ze de kosten te hoog vinden. Meer nog, 65% van de wereldwijde shoppers vindt het belangrijk om de bezorgdienst te kennen voordat ze een aankoop doen. Dat benadrukt het belang van een transparant en betrouwbaar leverproces.

Recente nieuwsberichten

Westfort vernieuwt intralogistiek om slimste vleesbedrijf te worden

Met de ambitie ‘het slimste vleesbedrijf ter wereld’ te worden, heeft het Nederlandse vleesbedrijf Westfort Inther Group in de arm genomen om zijn interne logistiek te verbeteren en verder uit te breiden. De huidige locatie van Westfort in IJsselstein zal worden uitgebreid met een centrale verwerkingslocatie en geïntegreerde invries‐ en vriesopslag met een oppervlakte van maar liefst 38.000m².

Gobo Transport & Logistics neemt Wijsen Logistics over

Gobo Transport & Logistics uit Lanaken neemt zijn Nederlandse collega Wijsen Logistics uit Maastricht over. Gobo is gespecialiseerd op Frankrijk, Wijsen is Zwitserland-specialist. Vanwege de geografische spreiding, kunnen beide landen en bedrijven elkaar naar eigen zeggen perfect aanvullen.

Schoeller Allibert introduceert duurzame BaYoPal pallet

De nieuwe robuuste BaYoPal pallet is ontworpen voor gebruik in veeleisende industriële en logistieke omgevingen. Met de BaYoPal richt Schoeller Allibert zich dan ook tot alle sectoren, zoals Food & Beverage, retail, pooling, landbouw, de automobielindustrie, enz.

Shippeo vestigt zich in Scandinavië

Shippeo, aanbieder van supply chain visibility oplossingen, breidt zijn wereldwijde bereik uit met de opening van een nieuw kantoor in het centrum van Stockholm. Vanuit die centraal gelegen locatie wil Shippeo de hele Scandinavische markt bedienen.

Generix lanceert SaaS-oplossing voor collaborative replenishment

Generix Group, leverancier van collaboratieve SaaS-oplossingen voor het ecosyteem van de supply chain en verkoop, lanceert een nieuwe generatie SaaS-oplossingen voor de optimalisering van het voorraadbeheer dankzij samenwerking. ‘Generix Collaborative Replenishment’ moet fabrikanten, retailers en 3PL’s in staat stellen alle gezamenlijke processen van de voorraad af te handelen: shared supply management, vendor managed inventory, pooling, multipick, multidrop, geavanceerde of externe voorraden, consolidatie- of massaficatiecentra, enz.

NewCold bouwt tweede coldstore in Frankrijk

NewCold, een geïntegreerde dienstverlener voor cold-chain logistiek in Nederland, is samen met het Nederlandse bouwbedrijf B-Built gestart met de bouw van een tweede geautomatiseerd vrieshuis op Franse bodem. Na Argentan (tussen Caen en Le Mans) is Montauban-de-Bretagne, nabij Rennes, aan de beurt.

Iptor lanceert AI chatbot ‘Sara’

Sara, de chatbot van softwareleverancier Iptor Supply Chain Systems, maakt gebruik van artificiële intelligentie en moet klanten gedetailleerd, real-time, big data gedreven inzicht geven in hun Iptor DC1 en IP1 ERP-platformen. Sara leent zich met name voor dienstenbedrijven voor wie customer support een kritische succesfactor is.

Transport Market Monitor wijst op slechts lichte economische groei

Een blik op de vervoersmarkt laat zien dat de economische groei in Europa zwak blijft. Dat concludeert Tim Consult, een dochterbedrijf van Transporeon, na evaluatie van de Transport Market Monitor (TMM), die Tim Consult maakte op basis van transportgegevens van de spotmarkt op het Transporeon-platform.

Stephan Sieber nieuwe CEO van Transporeon

Sinds 12 november 2019 vervult de Zwitser Stephan Sieber (44) de functie van CEO bij het cloudgebaseerde logistieke dienstenbedrijf Transporeon. Stephan Sieber heeft dertien jaar ervaring bij SAP, onder andere als algemeen directeur van SAP Zwitserland.

Pcdata voorziet voedselfabrikant van Pick- & Put to Light systeem

Voedselfabrikant Castaño heeft de Nederlandse systeemintegrator Pcdata Logistics Automation in de arm genomen voor de installatie van een Pick to Light en een Put to Light systeem. De Pick to Light werd geïnstalleerd voor de orderpicking van verpakte, lang houdbare producten, de Put to Light doet dienst bij de verdeling van dagverse producten en andere levensmiddelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.