DHL onderzoekt trends in e-commerce

Foto: DHL

DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.

Volgens het rapport is social commerce de ‘next big thing’ in e-commerce. Zo kunnen consumenten rechtstreeks producten kopen via netwerken als Instagram en Facebook. Verwacht wordt dat de verkoop via sociale media tegen 2030 goed zal zijn voor zo’n 8,5 biljoen dollar, in vergelijking met geschat 700 miljard dollar in 2024. Dat zou in een periode van zes jaar een vermenigvuldiging met twaalf betekenen. In deze trend loopt Azië voorop. Zo koopt in China 53 procent van de shoppers producten online en in Thailand 59 procent.

Die trend werkt ook de shift naar het meest gebruikte toestel om producten te bekijken en te kopen in de hand. Ongeveer 57% van de online shoppers gebruikt vandaag zijn smartphone als belangrijkste middel voor aankopen. Dat heeft natuurlijk ook een impact op de structuur en de productpresentatie in online winkels.

Tegelijk winnen app-gebaseerde platformen zoals Shein en Temu wereldwijd aan populariteit dankzij hun uitgebreide productaanbod tegen betaalbare prijzen. In Nederland bijvoorbeeld is Temu razend populair. Toch is algemeen genomen Zalando nog steeds de meest geliefde shoppingbestemming van Europeanen.

De online shoppers van vandaag zijn zich verder zeer bewust van de kosten en gaan actief op zoek naar betaalbare, flexibele en makkelijke leveropties. Hoge leverkosten zijn nog steeds een grote hindernis, met 41 procent van de shoppers die hun winkelmandje links laten liggen als ze de kosten te hoog vinden. Meer nog, 65% van de wereldwijde shoppers vindt het belangrijk om de bezorgdienst te kennen voordat ze een aankoop doen. Dat benadrukt het belang van een transparant en betrouwbaar leverproces.

Recente nieuwsberichten

Zadig&Voltaire moderniseert IT-systeem met Infor CloudSuite Fashion

Het Franse kledingmerk Zadig&Voltaire is actief in meer dan dertig landen wereldwijd. Jaarlijks lanceert het modemerk twee grote collecties, die worden afgewisseld met vijf losse productlanceringen. Verdeeld over het jaar worden daarnaast tien capsulecollecties gepresenteerd.

Motrac digitaliseert met Toughbook computers van Panasonic

In het kader van zijn digitaliseringsproject heeft Motrac, leverancier van heftrucks en vloer- en reinigingsmachines, ervoor gekozen met de Toughbook devices van Panasonic te werken. Het digitaliseringstraject heeft de efficiënte van de buitendienst aanzienlijk verbeterd.

Arvato neemt magazijnautomatisering van Inther Group in gebruik

Arvato Supply Chain Solutions, onderdeel van Bertelsmann, is internationaal aanbieder van order-to-cash-oplossingen voor op de eindklant gerichte industrieën. De onderneming is in Nederland logistieke partner van diverse internationale klanten uit de sectoren tech, consumentengoederen en gezondheidszorg en verantwoordelijk voor het voorraadbeheer in heel EMEA.

Virtual Supply Chain Innovations 2020

Momenteel zijn we bij Value Chain druk in de weer met het op punt stellen van de virtuele editie van Supply Chain Innovations 2020. Het wordt een ontdekking voor ons allen om binnen te stappen in ons virtuele gebouw en in contact te komen met de partners.

Lehning Laboratories schakelt Zetes in om aan traceability voorschriften te voldoen

Het Franse Lehning Laboratories produceert sinds 1935 homeopathische en natuurlijke geneesmiddelen. Volgens de nieuwe Richtlijn inzake vervalste geneesmiddelen (FMD) moeten producenten van natuurgeneesmiddelen voortaan een VOID-zegel op de productverpakkingen aanbrengen.

Swissport vlakt ‘superpieken’ af met Slot Booking app van Nallian

Swissport Cargo Services is de eerste afhandelaar op de cargohub van Brussels Airport die de Slot Booking app van Nallian gebruikt in combinatie met een systeem voor zelfregistratie aan een kiosk. Sinds het gebruik van de applicatie kan de afhandelaar niet alleen pieken afvlakken en betere service bieden, maar ook het stressniveau bij de medewerkers verlagen en het personeel efficiënter plannen.

Guillaume Hoffmann nieuwe managing director van Sage Belux

Sinds 1 oktober staat Guillaume Hoffmann aan het hoofd van het Belgisch-Luxemburgse filiaal van Sage, leverancier van oplossingen voor bedrijfsbeheer in de cloud. De 46-jarige Guillaume Hoffmann startte zijn loopbaan bij Sage 16 jaar geleden als hoofd verkoop, waarna hij commercieel verantwoordelijke van de noordelijke regio werd.

Swisslog versterkt AutoStore afdeling met nieuwe zakelijk directeur

Om de Europese AutoStore-activiteiten te optimaliseren en verder te ontwikkelen, heeft het Zwitserse intralogistiekbedrijf Swisslog recent Jens Schmale tot hoofd van Swisslog AutoStore Europe benoemd. Voordat hij bij Swisslog aan de slag ging, was Jens Schmale onder meer directeur van een lokaal actieve AutoStore-distributeur en gedurende vele jaren sales manager in de sector industriële vrachtwagens.

Igus stelt smeermiddelvrije xiros film geleiderol voor labellingtechnologie voor

Igus komt met een nieuwe zwarte geleiderol voor de verpakkings- en labellingtechnologie. Het installatieklare systeem bestaat uit zwart geanodiseerde aluminium buizen en xiros polymeer kogellagers. Xiros polymeer kogellagers worden voornamelijk in de verpakkings- en levensmiddelentechnologie gebruikt aangezien ze smeermiddel- en onderhoudsvrij en hygiënisch zijn en ze een laag losbreekmoment kennen.

Chep ambieert regeneratieve supply chain tegen 2025

Brambles, wereldwijd aanbieder van duurzame supply chain-oplossingen en in de Benelux actief onder het merk Chep, lanceert zijn nieuw vijfjarenplan rond duurzaamheid. Daarmee gaat Chep een stap verder in zijn streven naar de circulaire economie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.