DHL onderzoekt trends in e-commerce

Foto: DHL

DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.

Volgens het rapport is social commerce de ‘next big thing’ in e-commerce. Zo kunnen consumenten rechtstreeks producten kopen via netwerken als Instagram en Facebook. Verwacht wordt dat de verkoop via sociale media tegen 2030 goed zal zijn voor zo’n 8,5 biljoen dollar, in vergelijking met geschat 700 miljard dollar in 2024. Dat zou in een periode van zes jaar een vermenigvuldiging met twaalf betekenen. In deze trend loopt Azië voorop. Zo koopt in China 53 procent van de shoppers producten online en in Thailand 59 procent.

Die trend werkt ook de shift naar het meest gebruikte toestel om producten te bekijken en te kopen in de hand. Ongeveer 57% van de online shoppers gebruikt vandaag zijn smartphone als belangrijkste middel voor aankopen. Dat heeft natuurlijk ook een impact op de structuur en de productpresentatie in online winkels.

Tegelijk winnen app-gebaseerde platformen zoals Shein en Temu wereldwijd aan populariteit dankzij hun uitgebreide productaanbod tegen betaalbare prijzen. In Nederland bijvoorbeeld is Temu razend populair. Toch is algemeen genomen Zalando nog steeds de meest geliefde shoppingbestemming van Europeanen.

De online shoppers van vandaag zijn zich verder zeer bewust van de kosten en gaan actief op zoek naar betaalbare, flexibele en makkelijke leveropties. Hoge leverkosten zijn nog steeds een grote hindernis, met 41 procent van de shoppers die hun winkelmandje links laten liggen als ze de kosten te hoog vinden. Meer nog, 65% van de wereldwijde shoppers vindt het belangrijk om de bezorgdienst te kennen voordat ze een aankoop doen. Dat benadrukt het belang van een transparant en betrouwbaar leverproces.

Recente nieuwsberichten

Generix Group opent nieuwe entiteit in Nederland

Generix Group, aanbieder van collaboratieve SaaS-oplossingen voor de supply chain, industrie en retail ecosystemen, is via zijn filialen en partners al in bijna 60 landen aanwezig. Nu komt er ook een nieuwe entiteit in Nederland. Het nieuwe filiaal in ’s Hertogenbosch moet niet alleen de nabijheid tot de Nederlandse klanten versterken, maar ook de ontwikkeling van Generix Group in de Benelux versnellen, waar de provider recent een aantal belangrijke contracten sloot voor Supply Chain Execution oplossingen voor FMCG en industriële klanten.

Leuze lanceert slimme rollenbaan-sensorset voor detectie van onderaf

Leuze heeft een sensorset ontwikkeld voor transportsystemen (rollenbanen) waarbij detectie van onderaf gebeurt, zoals bij palletdetectie. De montagebeugels zijn zo ontworpen dat ze perfect passen bij de 25C-sensorserie. Doordat de montagebeugels al in de fabriek worden gemonteerd, verliest de klant geen tijd en geld met montage en fijnafstelling van de sensoren.

Loxam stuurt B2B-magazijn aan met WMS van Savoye

Loxam is een verhuurbedrijf van machines en apparatuur aan professionals in de bouw, hoveniers, infrastructuur, industrie en events. De Europese speler is actief in 30 landen en beschikt over een netwerk van 1.100 vestigingen om zowel algemene als gespecialiseerde klanten te bedienen.

Optimaliseer uw laad- en losproces met een flexibele rollenbaan

(Advertorial) Het laden en lossen van containers of vrachtwagens kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Medewerkers moeten vaak meerdere keren heen en weer lopen, met heftrucks rondrijden of zware goederen heffen. Met een correct laad- en lossysteem kan u deze situatie vermijden en een snel, efficiënt en ergonomisch proces garanderen.

Online supermarkt Picnic gaat de Franse toer op

Na twee jaar voorbereiding breidt de Nederlandse online supermarkt Picnic uit naar Frankrijk. Enkele weken geleden startte het bedrijf een besloten pilot in de noordelijke regio Valenciennes, dicht bij de Belgische grens. Na de pilot komt de app waarmee klanten boodschappen kunnen bestellen beschikbaar voor alle inwoners van de stad, die gefaseerd toe worden gelaten.

Nieuwe mobiele computer van Datalogic biedt extra ver leesbereik

Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert met de Skorpio X5 XLR een nieuwe mobiele computer die de uitleesafstand opvallend vergroot. Door zijn extra kracht kan de mobiele computer nu snel op heel korte en heel lange afstand barcodes lezen.

Online dierenapotheek Medpets bouwt nieuw magazijn met Vanas

Met meer dan 15.000 producten voor grote en kleine huisdieren in zijn assortiment is Medpets de grootste online dierenapotheek in Nederland en België. Om de groeiende vraag te kunnen volgen, moest het bedrij verhuizen naar een groter magazijn.

9altitudes voegt het Deense Bredana Solutions aan de groep toe

Na de overname van Optimate in februari van dit jaar voegt 9altitudes met de acquisitie van Bredana Solutions opnieuw een Deense onderneming aan de groep toe. Daarmee zet de leverancier van digitale projecten in CRM, ERP, PLM, IoT, BI en DMS, zijn Europese groeiambities verder kracht bij.

Webfleet Solutions breidt uit in Centraal- en Oost-Europa met aanwezigheid in Hongarije

Webfleet Solutions, Europees aanbieder van telematicaoplossingen, breidt zijn activiteiten uit naar Hongarije. Vanuit een vestiging in Boedapest zal de dochteronderneming van Bridgestone op maat toegesneden oplossingen en diensten aanbieden aan lokale bedrijven met wagenparken.

Coca-Cola HBC werkt met Shippeo voor realtime tracking van leveringen

Coca-Cola HBC, een van de grootste bottelpartners van The Coca-Cola Company, heeft Shippeo, Europees aanbieder van realtime transportation visibility oplossingen, geselecteerd voor de realtime visibility van internationaal wegtransport. Met een geografisch bereik van de Ierse westkust tot de Russische oostkust, en van de Baltische staten tot Nigeria, is Coca-Cola HBC een marktleider in Consumer Packaged Goods (CPG) en het meest duurzame drankenbedrijf ter wereld volgens de Dow Jones Sustainability Index (DJSI).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.