DHL onderzoekt trends in e-commerce

Foto: DHL

DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.

Volgens het rapport is social commerce de ‘next big thing’ in e-commerce. Zo kunnen consumenten rechtstreeks producten kopen via netwerken als Instagram en Facebook. Verwacht wordt dat de verkoop via sociale media tegen 2030 goed zal zijn voor zo’n 8,5 biljoen dollar, in vergelijking met geschat 700 miljard dollar in 2024. Dat zou in een periode van zes jaar een vermenigvuldiging met twaalf betekenen. In deze trend loopt Azië voorop. Zo koopt in China 53 procent van de shoppers producten online en in Thailand 59 procent.

Die trend werkt ook de shift naar het meest gebruikte toestel om producten te bekijken en te kopen in de hand. Ongeveer 57% van de online shoppers gebruikt vandaag zijn smartphone als belangrijkste middel voor aankopen. Dat heeft natuurlijk ook een impact op de structuur en de productpresentatie in online winkels.

Tegelijk winnen app-gebaseerde platformen zoals Shein en Temu wereldwijd aan populariteit dankzij hun uitgebreide productaanbod tegen betaalbare prijzen. In Nederland bijvoorbeeld is Temu razend populair. Toch is algemeen genomen Zalando nog steeds de meest geliefde shoppingbestemming van Europeanen.

De online shoppers van vandaag zijn zich verder zeer bewust van de kosten en gaan actief op zoek naar betaalbare, flexibele en makkelijke leveropties. Hoge leverkosten zijn nog steeds een grote hindernis, met 41 procent van de shoppers die hun winkelmandje links laten liggen als ze de kosten te hoog vinden. Meer nog, 65% van de wereldwijde shoppers vindt het belangrijk om de bezorgdienst te kennen voordat ze een aankoop doen. Dat benadrukt het belang van een transparant en betrouwbaar leverproces.

Recente nieuwsberichten

Stow richt Stow Robotics op en neemt Raiser Robotics over

Stow Group, wereldwijd aanbieder van industriële opslagoplossingen, kondigt de oprichting aan van Stow Robotics, een nieuwe unit die zich toelegt op magazijnautomatisering. Stow Robotics hergroepeert alle bestaande oplossingen voor magazijnautomatisering voor zowel pallets als bakken, zoals de Stow Atlas 2D palletshuttles die in 2020 zijn gelanceerd, en de daaraan verbonden diensten en teams.

Leuze lanceert nieuwe sensor voor detectie van multipacks

Leuze, met hoofdkantoor in Owen/Teck in Zuid-Duitsland, is aanbieder van schakel- en meetsensoren, identificatiesystemen, datatransmissie- en beeldverwerkingsoplossingen en machineveiligheidscomponenten en -systemen. De leverancier heeft zijn assortiment dynamische referentie-diffuse sensoren uitgebreid met de DRT 25C.R multipack sensor.

Coolblue schakelt Inther Group in voor holistisch retourproces

Coolblue bedient klanten in België, Nederland en Duitsland en beschikt daarbij over een eigen infrastructuur met eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie, eigen reparatie én eigen fysieke winkels. De retailer bouwt klantreizen per producttype, waaronder ook het retourproces.

Manuport Logistics neemt het Turkse Mira Transport over

Manuport Logistics (MPL) heeft de acquisitie aangekondigd van Mira Transport Services. Mira is een expediteur met kantoren in Turkije (Istanbul (hoofdkantoor), Gemlik, Mersin en Izmir) en de VS (New York). Het bedrijf, dat in 2000 door de Roxcel Group werd opgericht, heeft meer dan 100 medewerkers en beschikt over een eigen magazijn van 15.000m² in Istanbul.

Presentatie Pipelife op Supply Chain Innovations

Pipelife (onderdeel van de Wienerberger Groep) is een toonaangevende leverancier van leidingsysteemoplossingen voor infrastructuur, gebouwen en landbouw. Gevestigd in 25 landen, voorzien zij gemeenschappen over de hele wereld van een veilig, gezond en zorgeloos leven voor de huidige en toekomstige generaties.

Agrifirm kiest voor binnenvaart

Binnen de Royal Agrifirm Group zet Nuscience Belgium een volgende belangrijke stap richting duurzaam transport. De nieuwe exportfabriek voor concentraten in Grobbendonk zal een groot deel van zijn export in containers via de vlakbij gelegen DLCT-terminal per binnenschip naar de Antwerpse haven vervoeren.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening start reeds vanaf de initiële planning en omvat analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.

Jumbo automatiseert ook logistiek voor vers voedsel met Witron

De Nederlandse retailer Jumbo realiseert in Nieuwegein een van de modernste geautomatiseerde distributiecentra voor vers voedsel in Europa. Vanaf begin 2024 voorziet de 40.000m² grote faciliteit alle Jumbowinkels in Nederland en België van bijna 2900 verschillende verse artikelen: zuivelproducten, kazen, vleesproducten, tapas, salades, gekoelde dranken en nog veel meer artikelen met een houdbaarheid van minstens 8 dagen.

VIL test met succes intern transport op waterstof

Waterstof is geen verre droom meer. Dat is de conclusie van VIL, dat met het project Hydrolog gedurende zes weken een waterstof aangedreven terminaltractor en een vorkheftruck testte op twee terminals in de Antwerpse haven. De demonstraties tonen aan dat waterstof als zero-emissie brandstof op een veilige en performante wijze kan worden ingezet voor de aandrijving van zwaar logistiek equipment.

Scotch & Soda krijgt meer zicht op voorraad met RFID-tags van Checkpoint Systems

Scotch & Soda, met 166 winkels in meer dan 70 landen, maakt al meer dan 10 jaar gebruik van de kledinglabels van Checkpoint Systems, leverancier van RFID-oplossingen. Nu gaat het modemerk een stap verder in zijn samenwerking door de nieuwste generatie RFID-labels (het Njord-label met de Impinj M750-chip) toe te passen op al zijn producten wereldwijd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.