Deze voorzieningen maken van je magazijn een veilige haven
In een vorige blog belichtten we al een hele rist veiligheidsvoorzieningen voor je heftruck. Minstens even belangrijk is het om je magazijn zelf tegen rampspoed te wapenen. Op die manier kun je al heel wat ongevallen vermijden of schade tot een minimum beperken. Ook op dit vlak is er aan mogelijke maatregelen geen gebrek.
Voor alle duidelijkheid: je magazijn en medewerkers op een efficiënte manier tegen de brute kracht van heftrucks beschermen, hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Het belangrijkste is dat er een goede veiligheidsstrategie is uitgestippeld. Volgende checklist kan helpen om de belangrijkste punten in die strategie af te vinken.
1. Maak een verkeersplan
Een helder en logisch verkeersplan vormt ongetwijfeld de basis voor een veilig magazijn. Wees je er bij het maken van zo’n plan van bewust dat in magazijnen het gevaar achter elke hoek schuilt. Het is dan ook aan te raden om per zone een risicoanalyse te doen om te bepalen waar je welke voorzorgsmaatregelen moet nemen.
De beste manier om ongelukken te voorkomen is de verschillende soorten verkeer – voetgangers, heftrucks, vrachtwagens – zoveel mogelijk van elkaar te scheiden. Een sine qua non binnen een solide verkeersplan is dan een heldere vloermarkering om aan te geven wie waar mag komen. Met stevige markeringstape in een opvallende kleur leg je snel en efficiënt de basis. Door die visuele markeringen kun je aparte zones creëren voor doorgangen, rijlanen, voetgangerspaden, opslagplaatsen en parkeerplaatsen. Er bestaat trouwens een zeer uitgebreid aanbod aan logistieke signalisatie, zoals veiligheidspictogrammen, zebrapaden en een waaier aan vloerstickers.
Nog beter is het, waar mogelijk, voor een fysieke scheiding tussen voertuigen en voetgangers te zorgen. Felgekleurde veiligheidshekken of vangrails kunnen risicozones nog beter afbakenen. Veiligheidshekken in polymeer zijn een goed alternatief voor de klassieke stalen variant omdat ze handig ineen te klikken zijn en heel lang meegaan. Aangezien ze te hoog zijn om er gewoon over te stappen, zijn ze zeer adequaat om het voetgangersverkeer in veilige banen te leiden.
Wandelgang- en doorvalbeveiliging op de route beschermt voetgangers bovendien tegen goederen die van een transportband of achteraan uit een rek kunnen vallen. Als dat kan, is het raadzaam om naast grote poorten en doorgangen in het magazijn een kleine voetgangersdeur te plaatsen. Dat vermindert de kans op ongelukken met voetgangers aanzienlijk.
Verder is het aangewezen om op strategische plaatsen in je magazijn wielstoppers te plaatsen. Dat zijn plinten die als veiligheidsbumpers dienen. Enerzijds leiden zij het verkeer in goede banen, anderzijds vermijden ze dat heftrucks andere elementen aanrijden.
Bekijk ook welke orderverzamelgebieden je kunt afschermen van heftrucks. Je kunt eveneens overwegen om picklocaties in palletstellingen langs de achterzijde te herbevoorraden. Wil je nog meer zekerheid, dan is het verstandig om rekken in de vloer te verankeren.
Op bepaalde plaatsen kunnen veiligheidspoortjes handig zijn. Ze dwingen voetgangers om even halt te houden, wat kan voorkomen dat ze argeloos een route voor heftrucks oversteken. Ze zijn tevens nuttig om de toegang te controleren of als valbeveiliging, bovenaan een trap bijvoorbeeld. Werken er ook robots in het magazijn, dan voorkom je met hekwerk dat zij met mensen in aanvaring komen.
2. Goede afspraken maken magazijn veiliger
Eenrichtingsverkeer invoeren in het verkeersplan is ook een goede manier om aanvaringen te voorkomen. In veel magazijnen is dat evenwel moeilijk of zelfs onmogelijk. Daarom maak je best zeer goede afspraken met je medewerkers. Zorg ervoor dat het veiligheidsbeleid voor iedereen duidelijk en niet voor interpretatie vatbaar is. Laat medewerkers bijvoorbeeld consequent een veiligheidshesje en veiligheidsschoenen dragen, zonder uitzondering.
Heel wat regels kun je van de verkeerswet overnemen. Laat voertuigen en medewerkers rechts houden en geef voorrang aan voertuigen die van rechts komen. Bestuurders van heftrucks die vooruit rijden, hebben idealiter steeds voorrang op bestuurders die achteruit willen.
Vanzelfsprekend hoort het aspect veiligheid ook in de basisopleiding van elke heftruckchauffeur thuis. Geef chauffeurs duidelijke richtlijnen rond hun snelheid en het gewicht dat ze mogen meenemen. Het kan ook interessant zijn om per zone een andere snelheidslimiet te hanteren. Nog beter is het uiteraard als er op het voertuig zelf een automatische snelheidsbegrenzer zit, zoals we in de vorige blog konden lezen.
3. Geef je materiaal ademruimte
Een magazijn dat te krap is voor de voertuigen die er rondrijden, is om problemen vragen. Indien mogelijk stem je dan ook beter de lay-out af op de breedte van je voertuigen. Zo is het essentieel om doorgangen breed genoeg te maken. Als basisregel kunnen we stellen dat er aan beide kanten van het voertuig minimaal 20 centimeter ruimte moet zijn. Als de lay-out al vastligt, hou dan bij de selectie van je voertuigen rekening met de breedte die je hebt. Houd ook rekening met de ruimte die heftrucks nodig hebben om te draaien en elkaar te passeren.
Verder is de doorrijhoogte uiteraard belangrijk. Kun je niets meer aan de lay-out veranderen, dan plaats je best opvallende signalisatie op punten waar de beschikbare hoogte beperkt is. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan beveiligingsprofielen, opgehangen aan kettingen of doorrijportalen. Ideaal is als je die combineert met hoogtebegrenzers op de trucks.
Besef ook dat een overvol en ongeordend magazijn de doorgang en het zicht kan belemmeren. Rondslingerend materieel en overhangende pallets zijn allesbehalve bevorderlijk voor de veiligheid. Als dat een optie is, is het zeker zinvol om op kruisingen niets op ooghoogte in de stellingen te plaatsen. Op die manier zien chauffeurs en voetgangers elkaar beter aankomen. Bolle spiegels plaatsen is hier een alternatief. Ook een goede verlichting in het magazijn kan wonderen doen voor de zichtbaarheid.
5. Bescherm je materiaal tegen aanrijdingen
Maar hoeveel maatregelen je ook neemt om ongevallen te voorkomen, je kunt ze nooit helemaal uitsluiten. Daarom is het belangrijk om je magazijnuitrusting tegen onheil te beschermen.
Als beveiliging tegen zwaardere botsingen kun je kunststof beschermpalen – de zogenaamde pollers of bollards – of extra stevige en verankerde veiligheidshekken gebruiken. Afhankelijk van de trucks die in je magazijn rondrijden, is er keuze tussen lichte of zwaardere beschermpalen. Voor een optimale zichtbaarheid zijn deze verkrijgbaar met strepen, reflecterende strips en zelfs met ledverlichting. Lichte alternatieven zijn bijvoorbeeld plooibakens.
Sommige veiligheidshekken zijn ook voorzien van aanrijdbeveiliging. Dat kan door ze bijvoorbeeld van horizontale rails te voorzien, die de impact van een heftruck kunnen opvangen. Die zijn dan ook ideaal in situaties waar voetgangers en heftrucks dicht in elkaars buurt komen.
Boven lage doorgangen is het raadzaam om stootbuffers te plaatsen. Om ernstige schade aan zuilen – die vaak het draagwerk van het gebouw vormen – te voorkomen, bestaat er specifieke kolombescherming. Voor stellingen heb je hoekbeschermers uit kunststof, die vaak eenvoudig op de poten van de rekken te klikken zijn.
6. Voer regelmatig controles uit
Op gezette tijdstippen controleren hoe veilig je magazijn (nog) is, maakt eveneens deel uit van een goede veiligheidsstrategie. Afhankelijk van de infrastructuur zal de frequentie waarmee verplichte controles moeten plaatsvinden, variëren. Stellingen, bijvoorbeeld, moeten volgens de norm EN 15635 één keer per jaar gekeurd worden door een keurmeester, bijvoorbeeld van de fabrikant. Daarbij wordt bijvoorbeeld ook gecontroleerd op de noodzaak om de rekken te beschermen en wordt de staat van de pallets nagegaan.
Toch is het aan te raden om tussendoor ook periodieke preventieve controles te doen om de veiligheid van de infrastructuur in het magazijn te allen tijde te kunnen garanderen. Beschadigde elementen hebben immers vaak een verminderde weerstand. Zo kan magazijnpersoneel zichtbare afwijkingen meteen al rapporteren. De veiligheidsmanager kan wekelijks of maandelijks een rapport opstellen. Die periodieke controles zullen er ook voor zorgen dat de verplichte keuring vaak vlotter zal verlopen. Belangrijk om te weten is ook dat enkel erkende reparatiebedrijven, die je een keuringsbewijs verschaffen, schade aan liggers of staanders mogen herstellen.
Lees ook:
Safety first: ga voor de veiligste vloot heftrucks