Dematic voltooit automatiseringsproject voor Duitse Bünting Group

De Duitse levensmiddelenketen Bünting SCM/Logistik GmbH levert aan ongeveer 200 eigen winkels en zowat 200 onafhankelijke supermarkteigenaren. Het nieuwe logistieke centrum in Nortmoor, Nedersaksen, verzorgt ook de bestellingen van e-commerce klanten via de online supermarktportalen. Toen de onderneming zich realiseerde dat ze een groeiende selectie artikelen in discount superstores moest aanbieden, ging ze op zoek naar een efficiënte oplossing om de processen te verbeteren. De keuze viel op Dematic. De aanbieder van geautomatiseerde oplossingen voor klanten in productie, opslag en distributie, voorzag het magazijn in Nortmoor van een automatiseringsproject met innovatieve magazijntechnologie.

De kern van de nieuwe automatiseringsoplossing bestaat uit een Dematic Multishuttle systeem met drie gangen en 35 niveaus, met tot 75.000 bin opslagplaatsen en telescopische hefmiddelen met een vernieuwend 8-vingerig ontwerp. Die oplossing moet maximale flexibiliteit bieden voor de opgeslagen goederen en kan efficiënt met meerdere transporteenheden omgaan, zonder dat er vaste opslaglocaties nodig zijn. Voor artikelen met een lage omloopsnelheid, of ‘C’-artikelen, verzorgt de Dematic Multishuttle zelfstandig de buffering, opslag en volgorde van alle bakken en trays. Volgens Dematic benut het compacte ontwerp optimaal de beschikbare ruimte zodat een hoge opslagdichtheid is gegarandeerd.

De 105 shuttles slaan automatisch items op, bufferen ze, sorteren ze en transporteren ze naar een van de acht orderverzamelstations, voordat een Dematic modulair conveyorsysteem (MCS) ze naar de uitgiftezone brengt. Het MCS verbindt ook de afzonderlijke logistieke gebieden binnen het gebouw met meerdere verdiepingen, om Bünting te helpen met efficiëntere processen en betere orderverzamelprestaties.

Het gehele Dematic automatiseringsproject is ontworpen om de faciliteit modulair te kunnen uitbreiden. Met de overgang naar het automatische transportsysteem heeft Bünting niet alleen de materiaalstroom vergroot, maar ook de doorvoersnelheid verhoogd, terwijl de vereiste handling is verminderd.

Volgens de onderneming biedt de Dematic-oplossing drie belangrijke voordelen: “Intelligente software voor het herkennen van verpakkingen berekent de meest efficiënte rangschikking en positionering van pakketten per order, wat zorgt voor een kosteneffectief gebruik van transportmiddelen. Daardoor worden er minder pakketten gegenereerd, wat leidt tot lagere CO2-emissies tijdens het transport. Verder zorgt de toevoeging van een inhoudsopgave met alle essentiële goedereninformatie ook voor een efficiënt verpakkingsproces. Ten slotte bewaken de camera- en weegfuncties het hele proces, waardoor de risico’s van orders verwisselen of artikelen vergeten bij orderverzamelen tot een minimum worden beperkt.”

Foto: Dematic / Bünting SCM/Logistik GmbH

Recente nieuwsberichten

Haven van Rotterdam neemt DCSA’s Track & Trace-standaard in gebruik

Digital Container Shipping Association (DCSA), een onafhankelijke non-profitorganisatie die standaardisatie en digitale innovatie in de containervaart stimuleert, heeft aangekondigd dat de haven van Rotterdam de eerste grote haven is die de Track & Trace (T&T)-standaard van DCSA opneemt in zijn havencommunicatiesysteem (Portbase). Die integratie moet ervoor zorgen dat het traceren en de zichtbaarheid van containers in een van de drukste havens ter wereld aanzienlijk worden verbeterd.

TransFollow lanceert app voor transportbeheer onderweg

TransFollow, aanbieder van digitale oplossingen voor het elektronisch beheren van transporten en transportdocumenten, stelt TransFollow Drive voor. Met die nieuwe mobiele applicatie kunnen chauffeurs hun dagelijkse opdrachten beheren door belangrijke mijlpalen vast te leggen, hun locatie te delen, uitzonderingen te melden en transportdocumenten digitaal te verwerken. Die realtime gegevensuitwisseling tussen de chauffeurs en hun backoffice moet ervoor zorgen dat verladers, transportbedrijven en andere partijen in de logistieke sector volledige zichtbaarheid op hun transporten krijgen.

Onderzoek naar digitale transformatie en GenAI in de supply chain

Hoe gaan supply chain leiders om met de realiteit van vandaag? Een antwoord daarop kunnen we vinden in ‘Supply Chain Horizons 2025’. Het rapport geeft de bevindingen weer van een onderzoek dat in januari en februari 2025 werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne in opdracht van Logility, een leverancier van AI-first software voor supply chain management. Vanson Bourne bevroeg 500 besluitvormers die verantwoordelijk zijn voor de supply chain van hun organisatie. Alle bedrijven die aan het onderzoek deelnamen, hebben een omzet van minimaal 500 miljoen dollar en vertegenwoordigen de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, de Midden-Europese DACH-landen, Australië en India.

Zes stappen naar een cost-to-serve-model

Om inzicht te krijgen in de werkelijke kosten en winstgevendheid van de supply chain, zouden chief supply chain officers (CSCO’s) een cost-to-serve (CTS)-model in zes stappen moeten toepassen. Zo klinkt het althans bij onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Aan de hand van dat stappenmodel kunnen ondernemingen hun indirecte en overheadkosten toewijzen op basis van de complexiteit die met elke afzonderlijke klant en elk afzonderlijk product gepaard gaat.

Is jouw bedrijf klaar voor automatisering?

(Advertorial) In een markt die zo snel verandert als de logistiek, kan het uitstellen van beslissingen je duur komen te staan. Toch wachten veel kleine en middelgrote bedrijven met het automatiseren van hun magazijn, vaak gebaseerd op aannames die achterhaald zijn. Waar grote bedrijven automatisering al lang hebben omarmd, zien kleinere organisaties het nog te vaak als een luxe in plaats van een noodzaak.

Meten is weten: de veiligheidsinspectie als bescherming van medewerkers én productiviteit

(Advertorial) De laadperrons van vandaag zijn drukker dan ooit. Nu de wereldbevolking de 8 miljard passeert, worden er meer producten dan ooit tevoren verhandeld. Onderzoek in de VS wees uit dat er in 2022 bijna 20 miljard ton goederen werd verzonden, waarvan het grootste gedeelte langs het laadperron is gegaan.

FedEx huurt logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol

Prologis heeft 20.000m² logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol verhuurd aan FedEx.

De faciliteit, gelegen op 8km van de Nederlandse luchthaven, werd in 1999 gebouwd, maar is gemoderniseerd om te voldoen aan de huidige energie-efficiëntie standaarden. Het magazijn beschikt over volledig elektrische kantoorwerkzaamheden en is door Prologis geüpgraded om te beantwoorden aan de specifieke operationele behoeften van FedEx. Tot de verbeteringen behoren de installatie van energiezuinige ledverlichting, een gerenoveerde kantoorruimte en vernieuwde sanitaire voorzieningen en extra structurele aanpassingen om efficiënte werkprocessen te ondersteunen.

Food retailer Rewe optimaliseert logistiek centrum met Witron

Bij de Duitse Rewe Groep is een grootschalig initiatief aan de gang waarbij de supermarktketen zijn netwerk van magazijnen optimaliseert om op lange termijn de klanten van de Rewe-winkels sneller en efficiënter van producten te voorzien. Als onderdeel van dat initiatief wordt het nationale logistieke centrum van Rewe in Neu-Isenburg uitgerust met innovatieve technologie. Daarvoor werkt de foodretailer samen met de Witron-groep, die instaat voor de implementatie van het volledig geautomatiseerde OPM-systeem. In de toekomst zal het logistieke centrum in Neu-Isenburg 2.200 winkels bevoorraden met 16.700 verschillende droge producten en op een piekdag meer dan 640.000 dozen picken.

Het nieuwe project komt er in navolging van een eerdere realisatie van Witron in het logistieke centrum van Rewe in Henstedt-Ulzburg.

Jungheinrich neemt All Exeptional in de arm voor transport binnen België

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft All Exeptional geselecteerd als nieuwe transportpartner voor het vervoer van zijn toestellen binnen België. De samenwerking werd op 1 april 2025 aangevat.

New Era kiest Katoen Natie voor omnichannel fulfilment in Europa

New Era, een internationaal lifestylemerk met diepe wortels in sport en cultuur, heeft officieel zijn Europese logistieke operatie gelanceerd in samenwerking met Katoen Natie Consumer Goods and Industry. De nieuwe activiteiten vinden plaats op het logistieke platform van Katoen Natie in Kallo, vlak bij de haven van Antwerpen, en vormen een aanvulling op New Era’s bestaande Europese supply chain. De nieuwe logistieke setup moet het merk positioneren voor een verbeterde service en snellere toegang tot belangrijke markten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.