Dematic tekent automatiseringscontract van ruim 50 miljoen euro met Reitan Distribution

Dematic, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft een nieuw contract gesloten met Reitan Distribution A/S in Horsens (Denemarken). Reitan Distribution levert levensmiddelen aan meer dan 900 winkels in heel Denemarken, waaronder ruim 340 eigen REMA 1000-winkels en -supermarkten en 7-Eleven vestigingen. Dematic kreeg de opdracht een hoogwaardige geautomatiseerde oplossing te ontwerpen om een hogere leverfrequentie en een hoger serviceniveau aan de winkels mogelijk te maken en tegelijkertijd de groeistrategie van Reitan in de komende paar jaar te ondersteunen.

Het huidige logistieke centrum van Reitan in Marsalle is ongeveer 57.000m² groot. In de afgelopen jaren is het bedrijf zo gegroeid dat het noodzakelijk is geworden om uit te breiden in de vorm van nieuwe en modernere opslagfaciliteiten. Het uitgebreide magazijn zal nog eens 30.000m² toevoegen en zal een hoogbouwpalletmagazijn met 26 meter als hoogste punt bevatten.

De nieuwe faciliteit, die naast het bestaande magazijn wordt gebouwd met een brug ertussen, is speciaal ontworpen om de automatiseringsoplossing van Dematic te huisvesten en gaat naar verwachting 21 uur per dag, zes dagen per week draaien en ruim 400 orders voor droge goederen per dag verwerken. Straks zullen dagelijks ongeveer 130.000 kisten worden gepickt, verpakt en gedistribueerd vanuit het nieuwe systeem, met robotsystemen die een aanzienlijk deel van de dagelijkse werkzaamheden afhandelen. De automatiseringsoplossing moet het mogelijk maken de leveringsfrequentie van 600 populaire producten aan de franchisenemers van REMA 1000-supermarkten te verhogen en de totale kosten verder te verlagen door de operationele efficiëntie te verbeteren.

De nieuwe faciliteit wordt voorzien van automatische palletopslag, automatische kistendepalletisering, bufferopslag, een orderverzamelsysteem en half- en volautomatische palletiseertechnologie. Dematic is van plan dit alles te leveren onder een nieuw multisite magazijnbeheersysteem (WMS), dat niet alleen complexe fulfilment kan uitvoeren met alle nieuwe geautomatiseerde apparatuur, maar ook de verplaatsing van de voorraad tussen de oude en nieuwe faciliteiten kan orkestreren, evenals de levering van alle orderpallets naar een nieuwe expeditieruimte. Dat alles zou de productiviteit van het magazijn van Reitan meer dan verdubbelen en tegelijkertijd de werkomstandigheden van de magazijnmedewerkers aanzienlijk verbeteren.

De nieuwe opslagfaciliteit wordt naar verwachting begin 2023 in gebruik genomen.

Foto: AK83 arkitekter

Recente nieuwsberichten

H.Essers compenseert CO2-uitstoot met HVO insetting-concept

Logistiek dienstverlener H.Essers lanceert het ‘HVO insetting’-concept, waarbij bedrijven de CO2-voetafdruk van hun transporten rechtstreeks kunnen verminderen. De emissies worden niet extern gecompenseerd (offsetting), maar intern door de inzet van HVO (hydrotreated vegetable oil), een milieuvriendelijke biodiesel op basis van afval.

Montea ontwikkelt delivery station voor Amazon op Blue Gate Antwerp

Amazon heeft Blue Gate Antwerp uitgekozen voor de vestiging van een 8.438m² groot delivery station. Het delivery station maakt deel uit van een grotere site die vastgoedontwikkelaar Montea momenteel ontwikkelt als een stedelijk logistiek park.

Webfleet Solutions en TomTom ontwikkelen samen geïntegreerde mobiele oplossing voor wagenparkbeheerders en chauffeurs

Leverancier van telematicaoplossingen Webfleet Solutions, een dochteronderneming van Bridgestone, is een samenwerking aangegaan met TomTom, de kaartenmaker gespecialiseerd in locatietechnologie. Het doel bestaat erin de Webfleet Work App en de app TomTom Go Fleet als geïntegreerde oplossing op de markt te introduceren.

Element Logic krijgt mondiale rechten AutoStore

(Advertorial) Na uitbreiding naar Europese landen zoals Tsjechië, Finland, Spanje en de Benelux in de afgelopen twee jaar, gaat Element Logic nu ook wereldwijd AutoStore distribueren. De leverancier van intralogistieke oplossingen heeft onlangs wereldwijde distributierechten verkregen voor de verkoop en implementatie van AutoStore.

ViaTim en DPD rollen netwerk verder uit voor duurzame e-commerce

Het hoeft niet gezegd dat e-commerce een ongeziene groei doormaakt. Dat vergt creatieve oplossingen van de sector, met name wat betreft de fameuze ‘last mile’. Volgens de Nederlandse startup ViaTim ligt een deel van de oplossing in een netwerk van zogenaamde buurtpunten, waarbij particulieren pakketten aannemen en retouren verzorgen voor hun hele wijk.

Elise Gerritsen vervoegt directieteam van Buck Consultants International

Elise Gerritsen (54) is per 15 februari 2022 lid van het directieteam van economisch, logistiek en locatie-adviesbureau Buck Consultants International. Ze zal er instaan voor strategieontwikkeling en implementatie. Elise Gerritsen volgde een econometrie-opleiding aan de Universiteit van Amsterdam.

Makro centraliseert met Slim4 van Slimstock

Makro, al ruim 50 jaar actief als full service groothandel voor met name ondernemend Nederland, besloot een optimaliseringstraject aan te gaan om zijn supply chain toekomstbestendiger te maken. Dat traject werd ondersteund door Slim4, de software voor voorraadoptimalisering van Slimstock.

Element Logic wordt wereldwijd AutoStore-verdeler

Element Logic, leverancier van oplossingen voor magazijnautomatisering met hoofdkantoor in Noorwegen, installeerde in 2005 voor het eerst een AutoStore-oplossing. In de jaren die volgden, bouwde het Scandinavische bedrijf een solide positie uit op de Europese markt.

UPS Healthcare beantwoordt met actief koelketentransport aan farma- en gezondheidszorgsector

UPS Healthcare lanceert in de Benelux een nieuwe koelketendienst voor transport over land die over de hele markt actief is en kan rekenen op een sorteerhub in zowel België als Nederland. De nieuwe koelketenvloot met dubbele-temperatuurcontrole is gericht op het snel en efficiënt verschepen van gespecialiseerde farmaceutische producten en biologische therapeutische geneesmiddelen, waaronder vaccins, rDNA, en afgeleiden van bloed en plasma, aan groothandels, ziekenhuizen en apotheken in de Benelux.

Montea koopt 16.000m² aan nieuwe ontwikkelingen in Nederland

Vastgoedvennootschap Montea heeft in Nederland drie nieuwbouwprojecten gekocht die voor een periode van 10 jaar zullen worden verhuurd aan GVT Transport & Logistics, dat eind vorig jaar door ID Logistics werd overgenomen. In totaal gaat het om ongeveer 30.000m² aan grond met zo’n 16.000m² aan warehouse- en crossdock-gebouwen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.