Dematic tekent automatiseringscontract van ruim 50 miljoen euro met Reitan Distribution

Dematic, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft een nieuw contract gesloten met Reitan Distribution A/S in Horsens (Denemarken). Reitan Distribution levert levensmiddelen aan meer dan 900 winkels in heel Denemarken, waaronder ruim 340 eigen REMA 1000-winkels en -supermarkten en 7-Eleven vestigingen. Dematic kreeg de opdracht een hoogwaardige geautomatiseerde oplossing te ontwerpen om een hogere leverfrequentie en een hoger serviceniveau aan de winkels mogelijk te maken en tegelijkertijd de groeistrategie van Reitan in de komende paar jaar te ondersteunen.

Het huidige logistieke centrum van Reitan in Marsalle is ongeveer 57.000m² groot. In de afgelopen jaren is het bedrijf zo gegroeid dat het noodzakelijk is geworden om uit te breiden in de vorm van nieuwe en modernere opslagfaciliteiten. Het uitgebreide magazijn zal nog eens 30.000m² toevoegen en zal een hoogbouwpalletmagazijn met 26 meter als hoogste punt bevatten.

De nieuwe faciliteit, die naast het bestaande magazijn wordt gebouwd met een brug ertussen, is speciaal ontworpen om de automatiseringsoplossing van Dematic te huisvesten en gaat naar verwachting 21 uur per dag, zes dagen per week draaien en ruim 400 orders voor droge goederen per dag verwerken. Straks zullen dagelijks ongeveer 130.000 kisten worden gepickt, verpakt en gedistribueerd vanuit het nieuwe systeem, met robotsystemen die een aanzienlijk deel van de dagelijkse werkzaamheden afhandelen. De automatiseringsoplossing moet het mogelijk maken de leveringsfrequentie van 600 populaire producten aan de franchisenemers van REMA 1000-supermarkten te verhogen en de totale kosten verder te verlagen door de operationele efficiëntie te verbeteren.

De nieuwe faciliteit wordt voorzien van automatische palletopslag, automatische kistendepalletisering, bufferopslag, een orderverzamelsysteem en half- en volautomatische palletiseertechnologie. Dematic is van plan dit alles te leveren onder een nieuw multisite magazijnbeheersysteem (WMS), dat niet alleen complexe fulfilment kan uitvoeren met alle nieuwe geautomatiseerde apparatuur, maar ook de verplaatsing van de voorraad tussen de oude en nieuwe faciliteiten kan orkestreren, evenals de levering van alle orderpallets naar een nieuwe expeditieruimte. Dat alles zou de productiviteit van het magazijn van Reitan meer dan verdubbelen en tegelijkertijd de werkomstandigheden van de magazijnmedewerkers aanzienlijk verbeteren.

De nieuwe opslagfaciliteit wordt naar verwachting begin 2023 in gebruik genomen.

Foto: AK83 arkitekter

Recente nieuwsberichten

De Bondt B.V. ondersteunt wereldwijde groei met Fastpick van Vanderlande

De Bondt B.V. is een internationaal opererende groothandel in fournituren, garens en handwerkartikelen. Het familiebedrijf, bekend van het eigen garenmerk ‘Scheepjes’, levert aan retailers en resellers in meer dan 70 landen wereldwijd en kent een sterke groei.

De uitdagingen van een succesvolle implementatie van magazijnautomatisering

(Advertorial) Als we het over automatiseringsprojecten hebben, gaat het vaak over de ondertekening van het contract of de succesvolle samenwerking achteraf. Over het implementatieproces wordt zelden iets gemeld. Dominic Crimp, COO van TGW Northern Hub, verbreekt de stilte: een globaal gestandaardiseerd ‘stage gate’-proces, een open communicatie en heel veel testen zijn voor TGW de sleutels tot succes.

Ontdek de customer van Vanas Engineering bij elektroketen Krëfel

(Video) 2020 was – met de opkomst van corona – een turning point voor veel bedrijven. Ook voor de Belgische elektronicaketen Krëfel, welke een enorme boost in online bestellingen kreeg. Door slim en snel in te springen op deze ontwikkeling is het marktaandeel van Krëfel sinds 2019 forst gestegen.

40% van de werkgevers in Supply Chain/Logistiek wil personeelsbestand dit jaar nog uitbreiden

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten, verwachten werkgevers dat er ook in het vierde kwartaal van 2022 banen zullen bijkomen in de sector Supply Chain & Logistics. Vier op tien (40%) van de in april door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in deze sector zijn van plan hun personeelsbestand tegen het eind van de maand december uit te breiden, terwijl 20% van plan is dat te verminderen.

WDP vergroot footprint in Wallonië met 7 nieuwe sites in Doornik

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft zeven nieuwe logistieke sites aangekocht van Sedimmo NV (onderdeel van Sedilog NV) in de industriezone Tournai West Zoning in Doornik. De acquisitie is goed voor een totale verhuurbare oppervlakte van om en bij de 100.000m² en een globale investering van ongeveer 120 miljoen euro.

Phi Data en Belintra optimaliseren voorraadbeheer in ziekenhuizen

IT-integrator Phi Data slaat de handen in elkaar met Belintra, een leverancier van oplossingen voor de gezondheidszorg met hoofdzetel in België en filialen in Zwitserland en de VS. Samen willen beide partners het herbevoorradingsproces in de voorraadruimtes van ziekenhuisafdelingen grondig verbeteren.

Qargo TMS haalt investering van 6 miljoen euro binnen voor verdere ontplooiing

Qargo TMS, ontwikkelaar van het gelijknamige transportmanagementsysteem, heeft een kapitaalronde van 6 miljoen euro afgerond. Die investering moet de start-up helpen internationaal uit te breiden, het sales en customer experience team te vergroten en verder in te zetten op automatisering ondersteund door AI.

Brochure: consider your route-to-market approach

(Advertorial) Doing business in complex markets? Worried about cultural distance, being compliant with local regulations, importing| or exporting your goods without having your own legal entity or depending on a distributor? Benefit from Trade Facilitation services done by Ahlers and our deep expertise.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter. Inbound controltower – Slotbooking – DC capaciteits planning - Outbound controltower. Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman   Lees de cases op www.incore.be >

nShift – the global leader in delivery management

(Video) Why nShift? We enable our customers to deliver a better customer experience, improve customer satisfaction, provide a full range of delivery options, create new revenue opportunities, and develop sustainable delivery options. This empowers them to achieve scalable and strategic growth.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.