Dematic tekent automatiseringscontract van ruim 50 miljoen euro met Reitan Distribution

Dematic, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft een nieuw contract gesloten met Reitan Distribution A/S in Horsens (Denemarken). Reitan Distribution levert levensmiddelen aan meer dan 900 winkels in heel Denemarken, waaronder ruim 340 eigen REMA 1000-winkels en -supermarkten en 7-Eleven vestigingen. Dematic kreeg de opdracht een hoogwaardige geautomatiseerde oplossing te ontwerpen om een hogere leverfrequentie en een hoger serviceniveau aan de winkels mogelijk te maken en tegelijkertijd de groeistrategie van Reitan in de komende paar jaar te ondersteunen.

Het huidige logistieke centrum van Reitan in Marsalle is ongeveer 57.000m² groot. In de afgelopen jaren is het bedrijf zo gegroeid dat het noodzakelijk is geworden om uit te breiden in de vorm van nieuwe en modernere opslagfaciliteiten. Het uitgebreide magazijn zal nog eens 30.000m² toevoegen en zal een hoogbouwpalletmagazijn met 26 meter als hoogste punt bevatten.

De nieuwe faciliteit, die naast het bestaande magazijn wordt gebouwd met een brug ertussen, is speciaal ontworpen om de automatiseringsoplossing van Dematic te huisvesten en gaat naar verwachting 21 uur per dag, zes dagen per week draaien en ruim 400 orders voor droge goederen per dag verwerken. Straks zullen dagelijks ongeveer 130.000 kisten worden gepickt, verpakt en gedistribueerd vanuit het nieuwe systeem, met robotsystemen die een aanzienlijk deel van de dagelijkse werkzaamheden afhandelen. De automatiseringsoplossing moet het mogelijk maken de leveringsfrequentie van 600 populaire producten aan de franchisenemers van REMA 1000-supermarkten te verhogen en de totale kosten verder te verlagen door de operationele efficiëntie te verbeteren.

De nieuwe faciliteit wordt voorzien van automatische palletopslag, automatische kistendepalletisering, bufferopslag, een orderverzamelsysteem en half- en volautomatische palletiseertechnologie. Dematic is van plan dit alles te leveren onder een nieuw multisite magazijnbeheersysteem (WMS), dat niet alleen complexe fulfilment kan uitvoeren met alle nieuwe geautomatiseerde apparatuur, maar ook de verplaatsing van de voorraad tussen de oude en nieuwe faciliteiten kan orkestreren, evenals de levering van alle orderpallets naar een nieuwe expeditieruimte. Dat alles zou de productiviteit van het magazijn van Reitan meer dan verdubbelen en tegelijkertijd de werkomstandigheden van de magazijnmedewerkers aanzienlijk verbeteren.

De nieuwe opslagfaciliteit wordt naar verwachting begin 2023 in gebruik genomen.

Foto: AK83 arkitekter

Recente nieuwsberichten

TVH vangt groei op met nieuw DC in Waregem

TVH, gespecialiseerd in onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouw- en landbouwmachines, investeert in een nieuw distributiecentrum voor zijn logistieke afdeling in Waregem. Het West-Vlaamse bedrijf zal uitbreiden met 50.000 vierkante meter, waardoor het 30 meter hoge distributiecentrum het grootste van TVH wordt.

Onderzoek naar logistiek vestigingsklimaat in België

Volgens een recent Europees onderzoek door logistiek en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International zal de Belgische vastgoedmarkt in 2024 stabiliseren. Na een forse terugval van 1,2 miljoen vierkante meter in 2022 naar (ingeschat) 920.000 vierkante meter in 2023 komt de opname dit jaar uit op 940.000 vierkante meter. Huren stijgen licht, maar zijn in vergelijking met concurrerende logistieke hotspots in Duitsland en Nederland relatief laag. Voor het onderzoek bevroeg BCI de top van in Europa opererende logistiek vastgoedontwikkelaars en beleggers.

TTI doet een beroep op Swisslog voor AutoStore-implementatie

Supply chains en het bestelgedrag van klanten zijn de afgelopen drie jaar enorm veranderd. Voor TTI, een vooraanstaande distributeur van elektronische componenten met hoofdzetel in Fort Worth, Texas (VS), betekende dit dat het bedrijf zijn magazijnautomatisering snel moest uitbreiden.

Musgrave gaat voor groei met Adapto shuttletechnologie van Vanderlande

Musgrave, de toonaangevende Ierse detail- en groothandelaar in voedingsmiddelen, is eind 2023 operationeel gegaan met een geïntegreerde magazijnoplossing van Vanderlande, die onder andere bestaat uit het Adapto shuttle-based AS/RS (automatic storage and retrieval system). De oplossing is geïnstalleerd in de vestiging van Musgrave in het westen van Dublin en moet de toekomstige groeiambities van het bedrijf ondersteunen en het tekort aan arbeidskrachten helpen opvangen.

Michiel van Veen benoemd tot country manager UPS Benelux

De Nederlander Michiel van Veen is aangesteld als de nieuwe country manager voor UPS Benelux. In die rol is hij verantwoordelijk voor het toezicht op de Small Package activiteiten en het bevorderen van bedrijfsontwikkeling en strategie binnen de Benelux regio.

Nieuw kantoor voor Ravas in België

Ravas, aanbieder van mobiele weegtechnologie, opent een nieuw kantoor in Lokeren.

Delaware Belux breidt senior leadershipteam uit

IT- en managementdienstverlener Delaware Belux verwelkomt drie nieuw benoemde partners in zijn senior leadershipteam: Sven Peleman, Stefaan Vandeputte en Francois Jaucot.

H.Essers voortaan ook een merk in de Nederlandse markt

De Nederlandse chemiebedrijven van Meeus Group en de Nederlandse logistiek dienstverleners Gebroeders Hoefnagels Transport en Verheul Transport gaan voortaan officieel verder onder de naam H.Essers. Daarmee wil de Belgische logistieke speler ook in Nederland uitgroeien tot een van de grootste merken in multimodale chemie- en infralogistiek. Door de eerder overgenomen bedrijven onder één sterke merknaam te verenigen, wil H.Essers zijn slagkracht en geografische spreiding op de logistieke markt accentueren.

Management buy-out bij Move Intermodal

Move Intermodal, gespecialiseerd in intermodaal vervoer, realiseert een management buy-out. CEO Luc Driessen die al sinds jaar en dag aan boord is bij het bedrijf met hoofdzetel in Genk, koopt de aandelen van Down 2 Earth Capital terug. De Limburgse investeringsmaatschappij LRM faciliteert deze buy-out en neemt een minderheidsaandeel van 15%. Luc Driessen is meerderheidsaandeelhouder, de rest is verspreid over het directieteam van Move Intermodal en enkele private investeerders. Deze mijlpaal betekent volgens de betrokkenen meteen ook de start van verdere Europese groeiplannen.

Monitoring software van Brighteye waakt over gezondheid van productiesystemen

Brighteye is leverancier van een modulaire softwareoplossing voor manufacturing operations management (MOM), die bestaat uit MES, WMS, quality management en geavanceerde mogelijkheden voor planning en scheduling. De softwareleverancier is nu gestart met de grootschalige uitrol van Momentum Monitoring, een functie die werd ontwikkeld om de gezondheid van infrastructuur en applicaties en gebruikersadoptie te volgen. De nieuwe functionaliteit is gratis beschikbaar voor klanten en moet gebruikers van Brighteye’s MOM-software in staat stellen de systeemgezondheid van hardware, timings en fouten op de productievloer te monitoren en proactief te beheren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.