Dematic automatiseert warehouse van zorgspecialist IVF Hartmann

Voor de automatisering van zijn nieuwe magazijn in Neuhausen am Rhein-fall doet het Zwitserse bedrijf IVF Hartmann een beroep op de aanbieder van intralogistieke oplossingen Dematic. Het nieuwe gebouw van de leverancier van medische verbruiksgoederen wordt uitgerust met een volautomatisch magazijn op 400m², in combinatie met een multishuttle-systeem. De installatie zal uit twee niveaus bestaan: de pickingzone bevindt zich op de begane grond en het multishuttle-systeem zal op de bovenste verdieping worden geïnstalleerd.

Op de bovenste verdieping installeert Dematic een snel magazijn met drie gangen dat ongeveer 10.000 opslaglocaties voor bakken telt. Het automatisch opslaan en ophalen van goederen op trays wordt afgehandeld door 60 Dematic Multishuttles. De bakken worden vervolgens via drie hefkranen naar de pickingzone op de gelijkvloerse verdieping getransporteerd. Dankzij een snelheid tot maximaal vier meter per seconde, behalen de Dematic Multishuttles snelle en efficiënte materiaalbewegingen.
Eenmaal aangekomen in de pickingzone, worden de goederen over een van de twee pickingstations verdeeld. Vervolgens toont een pick-to-light-systeem aan de orderverzamelaar in welke bak van de klant het gevraagde artikel moet worden geplaatst. Naast de twee pickingstations zijn er ook vier verpakkingsstations en twee stations voor goederenontvangst. Om de afzonderlijke gebieden te verbinden, is in totaal slechts 290 meter transportsysteem nodig.
Het systeem wordt volgend jaar in gebruik genomen.
 
Verder besloot IVF Hartmann ook om SAP Extended Warehouse Management-software (SAP EWM) te gebruiken voor het magazijnbeheer. Het nieuwe systeem wordt via een interface rechtstreeks met de software verbonden zodat het bedrijf eenvoudig de materiaalstroom met SAP EWM kan regelen, zonder extra middleware.
Foto: Dematic

Recente nieuwsberichten

Vanas Engineering in Italiaanse handen

De Belgische integrator Vanas Engineering, gespecialiseerd in het implementeren van pick- en opslagsystemen voor magazijnoptimalisering, maakt voortaan integraal deel uit van Modula S.p.A., een Italiaanse leverancier van geautomatiseerde intralogistieke oplossingen. De overname moet zorgen voor een voortzetting van de groei die beide bedrijven de laatste jaren hebben gerealiseerd.

Supply chain- en logistieke bedrijven focussen op automatisering om personeelstekort te beperken

Meer dan de helft van de supply chain- en logistieke leiders (54%) wil personeelstekorten opvangen door te focussen op het automatiseren van repetitieve taken om de productiviteit van medewerkers te verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

GUD Filters optimaliseert voorraadtelling in DC met ZetesMedea

GUD Filters, Zuid-Afrika’s toonaangevende autofiltermerk sinds 1949, optimaliseert zijn magazijnprocessen met ZetesMedea Full Pallet Inventory. Met behulp van ‘machine vision’ garandeert die technologie de integriteit van de voorraadtelling en wordt de efficiëntie in het distributiecentrum verhoogd.

TVH Equipment neemt intrek in nieuw ‘Nest’ in Waregem

TVH Equipment heeft al zijn Waregemse activiteiten gecentraliseerd in een nieuw gebouw langs de E17. Met de verhuizing van het hoofdkantoor naar de Mannebeekstraat is het bedrijf, actief in de verhuur en verkoop van nieuwe en tweedehandse heftrucks, hoogwerkers, magazijntoestellen en laadbruggen, naar eigen zeggen helemaal klaar voor verdere strategische groei.

TVH Equipment deelt het opvallende, ronde gebouw met Mateco IT, een aanbieder van technologische oplossingen voor de Mateco groep. Mateco IT ondersteunt Mateco wereldwijd met digitale oplossingen voor de verhuur van hoogwerkers, vorkheftrucks en verreikers, en de verkoop van nieuwe en tweedehandse machines.

BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

ERP-leverancier ProAlpha neemt MKG over

ProAlpha Group, een Duitse ERP-softwareleverancier voor de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland), heeft MKG overgenomen. MKG, voluit Metaal Kennis Groep Nederland BV, is een ERP-leverancier voor de metaalsector uit Hengelo (Overijssel). Het MKG-team van zeventig medewerkers levert ERP-oplossingen aan meer dan achthonderd kleine en middelgrote metaalbedrijven. Door de overname versterkt ProAlpha zijn productportfolio voor kmo’s in de metaalverwerkende industrie en breidt het de activiteiten van MKG uit naar de DACH-regio. Tegelijkertijd vergroot ProAlpha zijn marktpositie in de Benelux.

Jungheinrich presenteert nieuwe serie elektrische stapelaars

Jungheinrich lanceert een volledig herziene uitvoering van zijn serie elektrische stapelaars in het instapsegment. Daarmee mikt de leverancier van intralogistiek-oplossingen met name op kmo’s, retail- of productie- en ambachtelijke bedrijven met beperkte opslag- en werkruimtes, die vaak op handbediende elektrische stapelaars vertrouwen.

Pierre van Diesen nieuwe CEO DB Schenker in Benelux

Sinds 17 juni 2024 is Pierre van Diesen (foto) de nieuwe CEO bij logistiek dienstverlener DB Schenker Benelux. Daarmee volgt hij Jaap Bruining op die recent overleed.

Hardis Group stelt collaboratieve tool voor claimafhandeling voor

Reflex, een business unit van Hardis Group en ontwikkelaar van logistieke software, heeft een collaboratieve tool voor claimafhandeling aan zijn Reflex-suite toegevoegd. De nieuwe tool moet de afhandeling van claims – met name in de transport- en logistieke sector – over bijvoorbeeld ontbrekende of beschadigde zendingen of late leveringen, efficiënter maken en de klanttevredenheid verhogen. Door de intuïtieve interface is er nauwelijks training nodig en kunnen gebruikers direct aan de slag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.