Dematic automatiseert hoofddistributiecentrum Landmark Group

Dematic kondigt de afronding aan van een geautomatiseerd distributiecentrum voor retailorganisatie Landmark Group in Dubai, VAE. Het nieuwe DC is gevestigd in de Jebel Ali Free Zone (JAFZA), dicht bij de DP World Jebel Ali Port, een van de grootste containerhavens ter wereld. Vanaf die locatie slaat de Landmark Group kleding, meubels, speelgoed, kleine goederen, enz. op om die aan bijna 1400 aangesloten winkels en daarna rechtstreeks aan de eindgebruikers te leveren.

In het nieuwe DC heeft de multinationale retailer de logistieke activiteiten voor een deel van zijn vijf bestaande handmatige distributielocaties geconsolideerd. Het DC heeft een opslagcapaciteit tot 2,2 miljoen dozen en 2 miljoen kledingstukken in het ‘kleding-op-kapstoksysteem’ (garment-on-hanger – GOH). Het huisvest eveneens het grootste Dematic Multishuttle-systeem tot nog toe, met ruim 1200 shuttles en bijna 950.000 opslaglocaties op 33 niveaus. Dankzij die automatisering kan Landmark tot 15.000 items verwerken.
 
Een onderdeel van het 265.000m² grote terrein is een pallethoogbouwmagazijn (43 meter hoog) met silo-ontwerp en tot 36.000 opslaglocaties voor het ontvangen van goederen. Voorraad die niet direct nodig is voor distributie wordt op pallets verpakt en daarna dubbeldiep opgeslagen en opgehaald via vier 41 meter hoge magazijnkranen (Model SR-U1500/1) met twee telescopische vorken. Het hoogbouwmagazijn, dat voorzien is van temperatuur- en vochtigheidscontrole, slaat temperatuurgevoelige artikelen op en is uitgerust met een brandpreventiesysteem met een zuurstofarme omgeving, zodat ook licht ontvlambare goederen kunnen worden opgeslagen.
 
Het Dematic Multishuttle-systeem verwerkt sneller bewegende goederen met een gepatenteerde gangpadoverspannende functie die profiteert van de ruimte met gangpadoverspannende uitwisselingen en dubbeldiepe opslag. Met meerdere liften per gangpad en geleiderrailgestuurde shuttles voor krachtige versnelling en snelheid, kan een shuttle tussen de 700 en 800 opslaglocaties bedienen. Als gevolg daarvan kunnen er 15.000 items per uur naar de sorteerstations worden vervoerd.


Het Dematic GOH-systeem voor hangend textiel heeft ruimte voor tot 2 miljoen kledingstukken en kan hoeveelheden tot 250.000 items per dag verwerken.
De totale oplossing omvat meer dan 200 werkstations met specifieke toepassingen, waaronder diensten met toegevoegde waarde, zoals het personaliseren van goederen voor specifieke retailers door tags, branding of promotionele aanbiedingen toe te voegen. Tot slot is er een Dematic-transportsysteem van 11 kilometer voor containers en pallets en een Dematic-sorteersysteem.

Dematic iQ-software fungeert als warehouse management system (WMS) voor voorraadmanagement en omvat een warehouse control system (WCS) en een material flow controller (MFC). Goederen worden op basis van de bestaande en verwachte vraag dynamisch geherpositioneerd in vier geautomatiseerde magazijnsecties en het temperatuurgestuurde handmatige magazijn.
De Dematic iQ-software verwerkt ook hangende en platte goederen binnen een enkel systeem om te voldoen aan de eisen van de klant en de gewenste volgorde. Tegelijkertijd zorgt de software ervoor dat het juiste product steeds op de juiste plek belandt door de werkdruk over de subsystemen te verdelen.

Recente nieuwsberichten

H.Essers opent nieuw farma crossdock in Genk

Met de opening van een nieuw farmaspecifiek crossdock in Genk zet H.Essers een volgende stap in de verdere uitbouw van zijn Pharma Valley. Met de investering reageert H.Essers op de stijgende vraag naar farmalogistiek en de complexiteit en strikte vereisten die met de sector gepaard gaan.

Transuniverse neemt expeditiebedrijf Welpa Trans over

Een maand na de overname van Apmex, heeft Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) nu ook expeditiebedrijf Welpa Trans uit Wommelgem (Antwerpen) overgenomen. Welpa Trans werd in 1984 opgericht. Als expeditiebedrijf gespecialiseerd in het wegvervoer heeft het geen eigen vrachtwagens, maar speelt het een rol als tussenpersoon tussen de verlader en de vervoerder.

Reyher moderniseert hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Het Duitse Reyher, aanbieder van verbindingselementen en bevestigingstechniek, heeft Kardex Mlog de opdracht gegeven om een hoogbouwmagazijn in Hamburg-Altona te moderniseren. Terwijl het productieproces blijft lopen, worden vijf oudere magazijnkranen stap voor stap vervangen door moderne magazijnkranen van het type Kardex MSingle B.

Voormalige drukkerij wordt automation campus voor Stow Robotics

Stow Robotics, onderdeel van Stow Group, richt zich op de ontwikkeling, productie en commercialisatie van geautomatiseerde en gerobotiseerde magazijnoplossingen. Vanaf begin 2023 zal de onderneming haar high-end productieactiviteiten verder uitbouwen op de site van WDP langs de E17 in Lokeren.

Cabka en Chep tekenen meerjarencontract voor levering van herbruikbare containers van gerecyclede kunststoffen

Cabka, producent van pallets en containers uit gerecycled plastic, heeft een meerjarige overeenkomst getekend met Chep voor de levering van herbruikbare containers uit gerecyclede kunststoffen. De containeroplossing is volledig aangepast aan de prestatie-eisen van Chep en is bedoeld om het gebruik van gerecyclede materialen te maximaliseren, wat een volledig circulaire aanpak mogelijk moet maken.

Agilox breidt productportfolio uit met intelligente dolly mover

Agilox, aanbieder van logistieke robots, breidt zijn assortiment autonome mobiele robots (AMR’s) uit met de nieuwe omnidirectionele Dolly Mover Agilox ODM. De dolly mover kan lasten met een maximumgewicht van 300kg tot een maximale hefhoogte van 250mm opnemen en naar hun bestemming transporteren.

Arrow Electronics neemt grootste Adapto-shuttlesysteem in Europa in gebruik

Afgelopen zomer opende Arrow Electronics een nieuw modern distributiecentrum in het Nederlandse Venlo. Het DC is een van de grootste DC’s van Arrow Electronics wereldwijd en heeft een breed assortiment aan technologische producten op voorraad voor klanten in EMEA.

Automatisering van receptieproces winstgevend volgens onderzoek VIL

Bij veel bedrijven is het ontvangen van externen een manueel en tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs, pakjesbezorgers en bezoekers worden persoonlijk ontvangen en/of doorverwezen. De daarmee gepaard gaande fouten en vertragingen leiden tot een overbodige kostenstijging.

Wallonië indexeert kilometerheffing op 1 januari 2023

Vanaf zondag 1 januari 2023 gelden in Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Optimact heeft sterke Europese ambities

(Advertorial) Al negen jaar begeleidt het Belgische Optimact, opgericht in 2013, de grotere KMO bij hun voorraadbeheer,  forecasting en productieplanning. Optimact ontwikkelt daarbij eigen  tools die klanten toelaten meer controle te krijgen over hun supply chain.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.