Delta realiseert duurzaam Cradle-to-Cradle EDC voor Levi Strauss & Co

Op een terrein van ruim 15 hectare op het industrieterrein ‘Grosse Heide Wulfen’ in Dorsten (Noordrijn-Westfalen) start de Delta Development Group binnenkort met de bouw van wat het groenste distributiecentrum van Duitsland moet worden. De Nederlandse projectontwikkelaar haalt met het nieuwe logistieke pand niet alleen mode-autoriteit Levi Strauss & Co naar de regio, maar realiseert ook het eerste Cradle-to-Cradle geoptimaliseerde logistieke project van Duitsland.

Het nieuwe logistieke pand op het gerevitaliseerde voormalige mijnterrein beslaat ongeveer 70.000m². Levi Strauss zal er vanaf 2023 zijn Europese distributiecentrum vestigen voor een huurperiode van 20 jaar. Het fulfilment center kenmerkt zich vooral door de gepatenteerde Cradle-to-Cradle (C2C) -aanpak: een circulaire ‘design for disassembly’ constructie die gebaseerd is op de principes van hergebruik, behoud van natuurlijke hulpbronnen en afvalvermindering. Doel is daarmee de ecologische voetafdruk van het pand zo klein mogelijk te houden. 
 
Tijdens de bouw wordt een geautomatiseerd material handling systeem geïnstalleerd waarmee orderpicking en logistiek grotendeels worden geautomatiseerd. Door die huurdersinstallaties al tijdens de bouw in het circulaire pand te integreren, wordt optimaal gebruik gemaakt van de gelegenheid om innovatie en duurzaamheid van de logistieke operatie naar een nieuw niveau te brengen. In het nieuwe EDC zullen een 650-tal mensen worden tewerkgesteld.
 
Geheel in lijn met de C2C-aanpak wordt gebruik gemaakt van Cradle to Cradle gecertificeerde materialen die worden vastgelegd in een materiaaldatabase. Daarin zijn de materialen en hun samenstelling vastgelegd, waardoor een gemakkelijke scheiding naar materiaalsoort aan het einde van de levensduur mogelijk is en de restwaarde wordt verhoogd. Ter optimalisering van de luchtkwaliteit en om een aangenaam en productief werkklimaat te creëren, worden alleen gezonde materialen gebruikt. De bedrijfslocatie is letterlijk en figuurlijk groen: naast het groen buiten heeft het pand zonnepanelen en een daktuin die wordt gebruikt om de biodiversiteit in stand te houden en eveneens dient als verzamelpunt voor de interne waterkringloop van het gebouw. Door gebruik te maken van hernieuwbare energiebronnen kan het pand voor een groot deel in zijn eigen energiebehoefte voorzien. LEED-Platinum- en WELL-certificeringen weerspiegelen het duurzame en ‘human-centered’ karakter van het gebouw.
 
Drees & Sommer treden op als projectmanagers, Bremer AG als hoofdaannemer en Quadrant4 als architectenbureau. Het DC wordt ontwikkeld in samenwerking met beleggings- en vermogensbeheerder Elrep en gaat deel uit maken van Delta’s Next Generation Logistics portfolio.

Recente nieuwsberichten

Diepvriescontainers van Wielsbeke naar Antwerpen via binnenvaart

Logistiek dienstverlener Delcatrans, expediteur Remant Cool Logistics, de POM West-Vlaanderen en een zevental verladers slaan de handen in elkaar om op het traject Wielsbeke-Antwerpen reefers of diepvriescontainers naar de binnenvaart te shiften.

Een kwart van de Nederlanders koopt kerstmenu online

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders die al eerder online boodschappen deden, dit jaar ook hun kerstboodschappen online doen. Maar liefst 17,4% van de bevraagde Nederlanders die hun kerstdiner dit jaar via het internet bestellen, heeft echter nog nooit eerder online boodschappen gedaan.

UniCarriers breidt zijn assortiment elektrische meelooppallettrucks uit

Met de MDW en de MDE presenteert UniCarriers voor het eerst een elektrische meelooppallettruck met een centraal geplaatste dissel en middenwiel. De compacte elektrische meelooppallettrucks zijn geschikt voor diverse toepassingen als intern transport op de korte afstand, orderverzamelen en voor gebruik op de vrachtwagen.

Fileschade door vrachtverkeer in Nederland bedraagt ruim 1 miljard euro

Transport en Logistiek Nederland (TLN) waarschuwt dat Nederland dringend extra moet investeren in infrastructuur. De noodzaak voor investeringen in knelpunten op de Nederlandse wegen neemt namelijk toe nu de filedruk opnieuw flink stijgt, tot op het niveau van vóór de crisisjaren.

BDO en CROSSROAD bundelen krachten

BDO Belgium neemt alle aandelen van Crossroad over. BDO België verleent advies aan bedrijven o.a. op het vlak van ‘audit & assurance’, ‘accounting & reporting’, ‘tax & legal’, digitalisering en innovatie, operationeel management, human capital en interimmanagement.

SAP en Microsoft bundelen de krachten op cloudgebied

Om de voordelen van digitale transformatie te benutten, verplaatsen steeds meer bedrijven hun bedrijfskritische systemen naar de cloud. Teneinde klanten in hun digitale transformatie te begeleiden, zullen SAP en Microsoft voortaan elkaars cloudoplossingen gebruiken en integreren, samen nieuwe oplossingen ontwikkelen en deze op de markt brengen.

NaviTrans groeit verder in Zweedse logistieke markt

De logistieke softwareleverancier NaviTrans uit Kortrijk en de Zweedse Microsoft Dynamics NAV-partner Everest Business Solutions AB hebben een overeenkomst getekend voor de distributie van NaviTrans op de Zweedse markt. Everest Business Solutions AB, met kantoren in Göteborg en Malmö, is een consultancybedrijf met ervaring binnen de logistieke sector.

Nieuw hoofdkantoor voor Coolblue in Post X Berchem

Coolblue heeft zijn intrek genomen in een nieuw hoofdkantoor in het Antwerpse kantorencomplex Post X. Het nieuwe 1.269m² grote hoofdkwartier maakt deel uit van Post X, het duurzame kantoorproject aan het NMBS-station Antwerpen-Berchem. Het betreft een ontwikkeling van negen gebouwen rond een centraal binnenplein met een totaal van 130.000m² bovengronds.

Alcorta traceert auto-onderdelen met Zetes-serialisatieoplossing

De Alcorta Forging Group ontwikkelt en produceert auto-onderdelen. Om zijn productieproces volledig onder controle te krijgen, was Alcorta op zoek naar een oplossing voor traceerbaarheid tijdens het hele productieproces, van de basismaterialen in de fabriek tot aan de levering van het eindproduct.

West-Vlaanderen heeft nood aan 72 ha watergebonden bedrijventerreinen

De studie Transport Bis wijst erop dat West-Vlaanderen tegen 2025 nood zal hebben aan 72 bijkomende hectare bedrijventerreinen die aan het water liggen. Reden is de stijging van watergebonden goederenstromen in de provincie. Voor West-Vlaanderen alleen al wordt tegen 2025 een groei van 6,8% verwacht ten opzichte van het huidige volume aan geladen en geloste goederenstromen via de binnenvaart.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.