Delta realiseert duurzaam Cradle-to-Cradle EDC voor Levi Strauss & Co

Op een terrein van ruim 15 hectare op het industrieterrein ‘Grosse Heide Wulfen’ in Dorsten (Noordrijn-Westfalen) start de Delta Development Group binnenkort met de bouw van wat het groenste distributiecentrum van Duitsland moet worden. De Nederlandse projectontwikkelaar haalt met het nieuwe logistieke pand niet alleen mode-autoriteit Levi Strauss & Co naar de regio, maar realiseert ook het eerste Cradle-to-Cradle geoptimaliseerde logistieke project van Duitsland.

Het nieuwe logistieke pand op het gerevitaliseerde voormalige mijnterrein beslaat ongeveer 70.000m². Levi Strauss zal er vanaf 2023 zijn Europese distributiecentrum vestigen voor een huurperiode van 20 jaar. Het fulfilment center kenmerkt zich vooral door de gepatenteerde Cradle-to-Cradle (C2C) -aanpak: een circulaire ‘design for disassembly’ constructie die gebaseerd is op de principes van hergebruik, behoud van natuurlijke hulpbronnen en afvalvermindering. Doel is daarmee de ecologische voetafdruk van het pand zo klein mogelijk te houden. 
 
Tijdens de bouw wordt een geautomatiseerd material handling systeem geïnstalleerd waarmee orderpicking en logistiek grotendeels worden geautomatiseerd. Door die huurdersinstallaties al tijdens de bouw in het circulaire pand te integreren, wordt optimaal gebruik gemaakt van de gelegenheid om innovatie en duurzaamheid van de logistieke operatie naar een nieuw niveau te brengen. In het nieuwe EDC zullen een 650-tal mensen worden tewerkgesteld.
 
Geheel in lijn met de C2C-aanpak wordt gebruik gemaakt van Cradle to Cradle gecertificeerde materialen die worden vastgelegd in een materiaaldatabase. Daarin zijn de materialen en hun samenstelling vastgelegd, waardoor een gemakkelijke scheiding naar materiaalsoort aan het einde van de levensduur mogelijk is en de restwaarde wordt verhoogd. Ter optimalisering van de luchtkwaliteit en om een aangenaam en productief werkklimaat te creëren, worden alleen gezonde materialen gebruikt. De bedrijfslocatie is letterlijk en figuurlijk groen: naast het groen buiten heeft het pand zonnepanelen en een daktuin die wordt gebruikt om de biodiversiteit in stand te houden en eveneens dient als verzamelpunt voor de interne waterkringloop van het gebouw. Door gebruik te maken van hernieuwbare energiebronnen kan het pand voor een groot deel in zijn eigen energiebehoefte voorzien. LEED-Platinum- en WELL-certificeringen weerspiegelen het duurzame en ‘human-centered’ karakter van het gebouw.
 
Drees & Sommer treden op als projectmanagers, Bremer AG als hoofdaannemer en Quadrant4 als architectenbureau. Het DC wordt ontwikkeld in samenwerking met beleggings- en vermogensbeheerder Elrep en gaat deel uit maken van Delta’s Next Generation Logistics portfolio.

Recente nieuwsberichten

Scania bouwt zelfrijdend conceptvoertuig voor stadsvervoer

NXT, het nieuwe zelfrijdende stadsconceptvoertuig met accu van Scania, is dermate modulair ontworpen dat het flexibel van functie kan overschakelen en op die manier uiteenlopende opdrachten in de stad kan vervullen.

Nieuw hoofdkantoor voor Logflow op R&D campus

Om ruimte te creëren voor het groeiende Logflowteam investeert het logistieke consultancybureau 5,5 miljoen euro in 2500m² nieuwe kantoorruimte in Oostkamp, op een boogscheut van het huidige hoofdkantoor in Loppem. Het nieuwe gebouw zal uit vijf verdiepingen bestaan en moet op termijn ruimte bieden aan130 tot 150 medewerkers.

WDP en VIB Vermögen breiden samen uit in Duitsland

Vastgoedspecialisten WDP en VIB Vermögen hebben een intentieovereenkomst getekend om samen hun respectieve logistieke vastgoedportefeuille in de Duitse regio’s Noordrijn-Westfalen, Bremen en Hamburg uit te breiden. Door die samenwerking willen beide partners hun klanten een bredere geografische spreiding aanbieden.

Werkgevers in Transport- en Logistiek willen trager aanwerven

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zullen bedrijven in de sector Transport en Logistiek in aanloop naar het volgende trimester slechts beperkt aanwerven. Amper 3% van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector voorziet namelijk hun personeelsbestand tegen eind september 2019 uit te breiden, terwijl 96% geen enkele verandering in hun personeelsbestand verwacht.

Compass Customs wordt Gaston Schul Customs

Vanaf 1 januari 2020 gaat douanedienstverlener Compass Customs in Duitsland na ruim 25 jaar verder onder de naam Gaston Schul Customs. De naamsverandering is een gevolg van het samengaan met Gaston Schul in maart 2015. Voor klanten van Compass Customs verandert er behalve de naam niets.

KU Leuven opent Labo Logistieke Technologie op Technologiecampus Gent

Eind vorige week huldigde KU Leuven op Technologiecampus Gent een nieuw lab voor logistieke technologie in. Het doel is bestaande logistieke processen te verbeteren en nieuwe technologieën te ontwikkelen.

Karim Henkens wordt algemeen directeur van Cegeka Nederland, DACH en Nordics

IT-dienstenleverancier Cegeka stelt Karim Henkens (foto), voormalig CEO van Centric Holding, aan als algemeen directeur voor de noordelijke regio van de groep. Vanaf 1 september zal hij zich concentreren op het verstevigen van Cegeka’s marktpositie in Nederland, Duitsland en de Scandinavische landen.

UniCarriers brengt nieuwe lage orderverzameltruck op de markt

Vooruitlopend op de lancering van zijn nieuwe O-serie orderverzameltrucks, introduceert UniCarriers nu al de lage orderpicker, het eerste model uit de nieuwe productlijn. Een van de opvallendste kenmerken van de nieuwe lage orderverzamelaars is de Instant Launch-technologie.

Manhattan Associates leidt opnieuw in Gartner’s Magic Quadrant voor WMS

Manhattan Associates is voor de elfde opeenvolgende keer door Gartner uitgeroepen tot een leider in het Magic Quadrant voor warehouse management systems (WMS). De softwareleverancier is er opnieuw het hoogst gepositioneerd voor ‘completeness of vision’ en ‘ability to execute’.

Planzer realiseert betere traceerbaarheid met handhelds van Panasonic

Voor Planzer Transport AG, een Zwitsers logistiek familiebedrijf met 59 locaties in eigen land en 9 buitenlandse vestigingen, is de traceerbaarheid van goederen tijdens het transport erg belangrijk. Om de status van zendingen te actualiseren kan het bedrijf niet meer zonder zijn mobiele apparaten, die het niet alleen inzet bij nationaal transport en temperatuurgecontroleerd transport volgens de GDP-richtlijnen, maar ook gebruikt bij pakket- en nachttransport.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.