Delhaize en Montea bouwen e-commerce home delivery center in Vorst

Vastgoedinvesteerder Montea bouwt voor Delhaize een nieuw home shop center op de voormalige Lipton-site in Vorst. De site aan de rand van Brussel, waar Delhaize een groot Home Delivery-klantenbestand heeft, is volgens de retailer de ideale uitvalsbasis om zijn klanten in het Brusselse beter te bedienen met nog versere producten, door de kortere afstand die moet worden afgelegd en producten die daardoor minder lang onderweg zijn.

Het nieuwe gebouw, met een oppervlakte van ongeveer 20.000m², betekent voor Delhaize een verdubbeling van zijn capaciteit. Het e-commerce center zou tegen het vroege najaar van 2024 operationeel zijn.

Montea kocht de voormalige Lipton-site, met een oppervlakte van 87.000m², al in 2008 aan, in het kader van een langetermijn herontwikkelingsprogramma. Daarbij bleven de huurcontracten met de toenmalige bedrijven verder lopen. In 2013 werd gestart met de afbraak van de oudste gebouwen en kwamen er nieuwe duurzame distributiecentra in de plaats voor o.a. Options en Sligro. De ontwikkeling voor Delhaize vormt volgens Montea het sluitstuk van dit herontwikkelingsprogramma.
 
Het 20.000m² grote gebouw maakt optimaal gebruik van de beschikbare ruimte door de parking op het dak te voorzien, waardoor een groot deel van de bestaande site wordt onthard en er ruimte wordt gemaakt voor een duurzame en biodiverse groenaanleg.
Dankzij een minutieuze ontmanteling van het oude gebouw zullen de gevelplaten worden hergebruikt. Verder worden ook bestaande betonplaten verbrijzeld en opnieuw gebruikt voor de aanleg van de wegen rond en voor de opbouw van het nieuwe gebouw. Binnen in het gebouw gebeurt alle koeling en verwarming gasloos, door middel van warmtepompen. Het regenwater wordt opgevangen voor de toiletten en buitenkraantjes. Daarnaast komen er slimme lichtkoepels op het dak die zorgen voor optimale natuurlijke lichtinval.
 
Tot slot zal de restwarmte van de koelinstallaties worden gebruikt voor de verwarming van het gebouw. Buiten het gebouw worden er 24 parkeer- en oplaadplaatsen voorzien voor elektrische voertuigen en zijn alle andere parkeerplaatsen op de begane grond waterdoorlatend. Het dak bestaat uit een combinatie van een groendak en een zonnecentrale. Het project ambieert een BREEAM excellent-label.
Foto: Montea

Recente nieuwsberichten

Blockchain maakt opgang in Europa

Volgens IBM speelt België een voortrekkersrol in de adoptie van blockchain. De vraag naar blockchain-experts in ons land stijgt sterk en we beschikken over heel wat experts/thought leaders rond deze technologie. IBM stelt vast dat blockchainprojecten in Europa steeds meer momentum krijgen.

Eerste onbemand vaartuig op de IJzer

De Vlaamse Waterweg nv, POM West-Vlaanderen en KU Leuven starten binnen het project ‘Autonoom varen in de Westhoek’ met proefvaarten van een autonoom varend schaalmodel op de IJzer. Het gebruik van autonome vaartuigen biedt volgens de projectpartners immers heel wat nieuwe toekomstmogelijkheden voor de (kleine) binnenvaart: vermindering van de operationele kosten, optimalisering van het onderhoud, een daling van het aantal ongevallen, vermindering van brandstofkosten, enz.

Internetgigant Alibaba vestigt zijn nieuw Europees megadistributiecentrum in Luik

Ondanks de recente pogingen van Nederlandse premier Mark Rutte om het distributiecentrum naar Nederland te krijgen zou Alibaba definitief gekozen hebben voor een eerste Europese hub in de omgeving van de luchthaven van Luik. Dit werd bevestigd door Europees directeur Terry von Bibra in een gesprek met HLN.

Mexx doet een beroep op Progress voor herlancering

Mexx, een modemerk dat op zijn hoogtepunt 1 miljard US dollar aan inkomsten behaalde, werd in augustus 2017 overgenomen door de eigenaren van RNF, een Nederlandse holding voor schoenen, modeaccessoires en kleding. Zij doopten het merk om tot Mexx International B.V. en stelden als missie om van Mexx International een wereldwijd merk te maken, geïnspireerd door productontwerp, uitstekende winkel- en online ervaringen en efficiënte marketing.

CB Fashion zet RFID in om RFID-initiatieven van klanten te ondersteunen

CB Fashion is een belangrijke logistieke speler op het vlak van mode- en lifestyle. Het bedrijf opereert vanuit 6 locaties in Nederland en heeft meer dan 400 vaste medewerkers in dienst. CB Fashion heeft een langdurige relatie opgebouwd met modemerken zoals NA-KD, America Today, Sarah Pacini, Suitsupply, Cavallaro, Olsen Mode en Micro Fashion.Om de RFID-initiatieven van zijn klanten te ondersteunen, heeft CB Fashion Mieloo & Alexander ingeschakeld.

Live in 60 dagen met Astro WMS Express

Consafe Logistics introduceert Astro WMS Express voor een snelle implementatie van het Astro warehouse management system. De oplossing is gebaseerd op voorgedefinieerde processen en systeeminstellingen en is bestemd voor magazijnen met 10 tot 50 medewerkers die binnen 60 dagen operationeel willen zijn.

Selecta/Pelican Rouge betrekt dc van Prologis in Boom

Selecta/Pelican Rouge, aanbieder van koffie en koffie vending machines, heeft met Prologis een langjarige huurovereenkomst gesloten voor circa 8.000 vierkante meter op het industriepark Krekelenberg in Boom. Selecta/Pelican Rouge neemt er zijn intrek in het distributiecentrum Boom DC1, onderdeel van Prologis Park Boom.

Barsan Global Logistics trekt naar Willebroek

De Belgische vestiging van Barsan Group zal vanaf 1 december 2018 haar logistieke activiteiten in de Benelux centraliseren in het Kersdonk Logistics Center in Willebroek. Daarvoor heeft de logistiek dienstverlener een huurovereenkomst op lange termijn met Goodman ondertekend voor 50.000 vierkante meter professionele ruimte.

Chinese schoenen op verticale crossbelt sorter van Interroll

De Chinese schoenenfabrikant Aokang opende recent een nieuw distributiecentrum in Shanghai, met als doel de distributie naar zijn retail- en online klanten in Oost-China te verbeteren. Voor dat nieuwe dc, waar dagelijks 100.000 paar schoenen worden behandeld, koos Aokang voor een ruimtebesparende geautomatiseerde logistieke oplossing.

Arbeidsintensieve picking een kenmerk van uw logistieke operatie?

(advertorial) Een shuttle systeem volgens het Goods to Man principe is dé ideale oplossing voor arbeidsintensieve order picking. Onder andere Estée Lauder, ADT en Marchon gingen u al voor. Middels dit principe wordt de voorraad snel en accuraat uit een shuttle opslag gehaald en vervolgens naar een ergonomische werkplek getransporteerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.