Delhaize en Montea bouwen e-commerce home delivery center in Vorst

Vastgoedinvesteerder Montea bouwt voor Delhaize een nieuw home shop center op de voormalige Lipton-site in Vorst. De site aan de rand van Brussel, waar Delhaize een groot Home Delivery-klantenbestand heeft, is volgens de retailer de ideale uitvalsbasis om zijn klanten in het Brusselse beter te bedienen met nog versere producten, door de kortere afstand die moet worden afgelegd en producten die daardoor minder lang onderweg zijn.

Het nieuwe gebouw, met een oppervlakte van ongeveer 20.000m², betekent voor Delhaize een verdubbeling van zijn capaciteit. Het e-commerce center zou tegen het vroege najaar van 2024 operationeel zijn.

Montea kocht de voormalige Lipton-site, met een oppervlakte van 87.000m², al in 2008 aan, in het kader van een langetermijn herontwikkelingsprogramma. Daarbij bleven de huurcontracten met de toenmalige bedrijven verder lopen. In 2013 werd gestart met de afbraak van de oudste gebouwen en kwamen er nieuwe duurzame distributiecentra in de plaats voor o.a. Options en Sligro. De ontwikkeling voor Delhaize vormt volgens Montea het sluitstuk van dit herontwikkelingsprogramma.
 
Het 20.000m² grote gebouw maakt optimaal gebruik van de beschikbare ruimte door de parking op het dak te voorzien, waardoor een groot deel van de bestaande site wordt onthard en er ruimte wordt gemaakt voor een duurzame en biodiverse groenaanleg.
Dankzij een minutieuze ontmanteling van het oude gebouw zullen de gevelplaten worden hergebruikt. Verder worden ook bestaande betonplaten verbrijzeld en opnieuw gebruikt voor de aanleg van de wegen rond en voor de opbouw van het nieuwe gebouw. Binnen in het gebouw gebeurt alle koeling en verwarming gasloos, door middel van warmtepompen. Het regenwater wordt opgevangen voor de toiletten en buitenkraantjes. Daarnaast komen er slimme lichtkoepels op het dak die zorgen voor optimale natuurlijke lichtinval.
 
Tot slot zal de restwarmte van de koelinstallaties worden gebruikt voor de verwarming van het gebouw. Buiten het gebouw worden er 24 parkeer- en oplaadplaatsen voorzien voor elektrische voertuigen en zijn alle andere parkeerplaatsen op de begane grond waterdoorlatend. Het dak bestaat uit een combinatie van een groendak en een zonnecentrale. Het project ambieert een BREEAM excellent-label.
Foto: Montea

Recente nieuwsberichten

4 voordelen van CHEP voor uw e-commerce

De voorbije maanden is gebleken dat een flexibele supply chain essentieel is voor e-commerce om te kunnen reageren op onverwachte veranderingen in de markt. Met CHEP bent u zeker van kwalitatieve pallets, waar en wanneer u ze nodig hebt. Transporteer uw producten naar online retailers op blauwe pallets zonder palletruil, retourtransporten en verborgen kosten.

Hoe verstuurt u duurzaam en flexibel naar online retailers?

U verstuurt producten naar fysieke en online retailers? Wij begrijpen dat dat best complex kan zijn. Vertragingen, retours, product- en verpakkingsschade kunt u missen als kiespijn. Bovendien speelt ook duurzaamheid een  grote rol bij het succes van e-commerce.

Heylen Warehouses breidt T-Port Logistic Campus verder uit

Gezien het booming effect van e-commerce in coronatijden, ondervindt Heylen Warehouses dat meer klanten zoeken naar ruimte die meteen beschikbaar is om de overcapaciteit van de aanvoer van producten te kunnen verwerken. Daarom heeft de logistiek vastgoedontwikkelaar besloten te starten met de derde bouwfase van de logistieke campus T-Port Logistic Campus op XL Business Park Twente in het Nederlandse Almelo.

BRIXadvice lanceert online platform voor optimalisering van opslag

BRIXadvice, een onafhankelijk advies- en interimmanagementbureau gespecialiseerd in logistiek en supply chain diensten, heeft een online ‘sharing’ platform gecreëerd om bedrijven te helpen hun opslagcapaciteit te optimaliseren. BRIXshare, zoals het platform heet, brengt partijen die nood hebben aan tijdelijke opslagcapaciteit samen met partijen met een tijdelijk overschot aan opslagcapaciteit.

Igus introduceert gratis online simulatie van robots

Om robots gemakkelijk te kunnen programmeren, heeft Igus een besturingssoftware ontwikkeld voor zijn Low Cost automatiseringsoplossingen: Igus robot control. De software is gratis en licentievrij online beschikbaar en moet gebruikers een gemakkelijke introductie bieden tot de wereld van de automatisering.

Westfort Vleesproducten installeert nieuwe intralogistiek van Inther

De realisatie van het slimste vleesbedrijf van Westfort Vleesproducten krijgt steeds meer vorm. Begin maart 2020 is Inther Group on-site gestart met de installatie en bouw van de nieuwe intralogistiek. De huidige locatie in het Nederlandse IJsselstein wordt uitgebreid met een centrale verwerkingslocatie en geïntegreerde invries- en vriesopslag met een oppervlakte van 38.000m².

POM West-Vlaanderen en VIL blazen duurzame logistieke nieuw leven in

De uitbraak van het Covid-19 virus heeft geleid tot een terugval in de acties om de supply chain te verduurzamen. Daardoor wordt er momenteel vooral een beroep gedaan op wegtransport, zo meldt POM West-Vlaanderen. Correct cijferwerk moet overtuigen om opnieuw meer in te zetten op transport via binnenvaart en/of spoor.

H.Essers en Group Machiels werken samen in Port of Limburg

Group Machiels en H.Essers, twee Limburgse familiebedrijven, gaan samenwerken om op de voormalige Ford-terreinen een containerterminal uit te bouwen met een capaciteit van 350.000 TEU/jaar. Daarbij ligt de focus specifiek op de connectie tussen de Haven van Antwerpen en het Limburgse Hinterland via het Albertkanaal: Port of Limburg.

Corona treft ook Nederlandse binnenvaart

Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers. De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden.

DB Schenker lanceert digitaal boekingsplatform

Via het platform ‘Connect 4 land’ biedt DB Schenker zijn zakelijke klanten voortaan online toegang tot zijn landtransportdiensten. Met een paar muisklikken kunnen klanten via Connect 4 land prijzen berekenen en direct boeken. Het proces om goederen te verzenden is volgens DB Schenker eenvoudig en transparant en klanten kunnen rekenen op een snelle levering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.