De waarde en het nut van digitalisatie

Uit alles blijkt dat duurzaamheid en digitalisering steeds beter hand in hand gaan. In de afgelopen jaren hebben veel mensen en bedrijven eigenlijk geen keuze gehad. Vaak is daardoor digitalisering in een stroomversnelling geraakt. En hoewel dat niet altijd vlekkeloos zal zijn gegaan, moest het vroeg of laat toch wel gebeuren. Daarom is het naderhand eigenlijk alleen maar beter, want iedereen is nu reeds op de toekomst voorbereid. De hoogste tijd om te kijken naar wat het nut en de waarde is van digitalisatie, en hoe dit samengaat met duurzaamheid.

Wanneer is het duurzaam en juist niet?

Niemand kan nog om het belang van digitalisatie en duurzaamheid heen. Zelfs als je dit zou willen, is er geen ontkomen aan. Daar waar digitaliseren reeds een trend was die een tijdje geleden is ingezet, is duurzaamheid daar de laatste jaren bijgekomen. Er is geen enkel groot bedrijf op de internationale markt wat zich momenteel niet bezighoudt met verduurzamen. Dat blijkt wel uit het feit dat de meeste bedrijven inmiddels speciale afdelingen en commissies hebben die zich bezighouden met duurzaamheid.
 
Er is bovendien haast bij geboden. Omdat veel bedrijven het gevoel hebben dat ze niet veel langer achter kunnen blijven, komen digitalisatie en duurzaamheid steeds hoger op de agenda te staan. Daar moet echter wel een balans worden gevonden. Digitaliseren en verduurzamen is goed, maar het mag niet teveel ten koste gaan van resultaten, want anders kan het bedrijven zomaar de das omdoen.

Voorbeelden op de Belgische markt

In België blijkt dat men het relatief goed doet op het gebied van digitalisering. Het valt net buiten de top 5 maar doet het met een zesde plaats meer dan prima. Daarbij is vooral aandacht voor de integratie van technologie, connectiviteit en gebruik van internet. In al deze opzichten loopt het nog altijd voor vrijwel de meeste andere landen in Europa, en dat is zeker een compliment waard. België kan immers meedoen met een aantal van de best presterende landen op dit gebied.
 
Er zijn uiteraard ook wel een aantal punten waarop het wel juist weer iets beter kan. Zo zijn er over het algemeen niet genoeg mensen met voldoende digitale deskundigheid, en valt er op dit punt nog wel iets te halen. Ook de digitale overheidsdiensten kunnen nog een aardig stuk worden verbeterd. Er wordt inmiddels steeds nauwer samengewerkt in het onderwijs en het bedrijfsleven om er op korte termijn voor te kunnen zorgen dat er meer mensen afstuderen in de goede richting om de tekorten op te kunnen vangen.

Bedrijven met een duurzame missie

Als onderneming duurzaam zijn is een hele uitdaging. Bedrijven maken daarom onderling steeds meer afspraken om deze samen aan te kunnen gaan. Dit heeft als doel om duurzamer te werk te gaan, met meer aandacht voor mens, dier en milieu. Er wordt echter ook streng toezicht op gehouden dat deze afspraken niet ten koste zullen gaan van de concurrentie en de consumenten zelf.
 
Veel bedrijven zijn daarom op zoek naar andere ondernemingen met een missie om duurzaam te werk te gaan. Een goed voorbeeld hiervan is AWISEE, wat als digitaal marketingbureau een voorloper is op dit gebied. Met veel aandacht voor werken van afstand, en het bieden van ondersteuning op lokale markten met plaatselijke deskundigen over de hele wereld, laten men daarmee zien hoe het moet.  

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.