De toekomst van Connected Planning
Anaplan integreert machine learning, artificiële intelligentie en intuïtieve GUI in planningspakket
“Planning, zoals we haar nu kennen, is dood.” Zo begint Frank Calderoni, CEO van Anaplan, zijn betoog op de Hub in Las Vegas. De traditionele manier van plannen voldoet niet aan de huidige noden. Het is te complex, te duur en neemt te veel tijd in beslag. Anaplan, een Amerikaans softwarebedrijf dat intussen acht jaar bestaat, zet artificiële intelligentie en machine learning in om realtime planning mogelijk te maken. Daarnaast heeft het software ontwikkeld om samenwerking tussen verschillende bedrijfstakken te bevorderen. En die software zit nu allemaal in een gebruikersvriendelijker kleedje.
De supply chain planning is momenteel gebaseerd op feiten uit het verleden. Daardoor is de planning die het Sales & Operations-team opstelt, vaak verouderd. Het S&OP-team, dat verantwoordelijk is voor het voorraadbeheer, doet gemiddeld drie weken over de planning. Als de vraag verandert of er doet zich disruptie voor, dan kan de S&OP-planning daar op dit moment onvoldoende op inspelen. De voorspellingen van het S&OP-team zijn dus onbetrouwbaar.
Bij Anaplan dachten ze na over hoe hun software kon worden ingezet om de logge planningsprocessen van nu naar realtime planning om te zetten. “We moeten de afstand tussen planning en realtime beslissen tot nul reduceren”, droomt CEO Calderoni luidop. “Snelheid en innovatie zijn daarbij cruciaal.” De planning moet daarom intelligent, zelflerend en voorspellend zijn. Zo kan een bedrijf sneller groeien en competitiever zijn in tijden van disruptie en onvoorspelbare markten.
Machine learning en artificiële intelligentie om beter te voorspellen
Om zo goed als realtime te kunnen reageren en beter te kunnen voorspellen, zijn ‘next generation’ technologieën nodig die verschillende data integreren en meer mensen bij het beslissingsproces betrekken. Machine learning en artificiële intelligentie maken het mogelijk om data uit verschillende bronnen te combineren. De historische gegevens kunnen daarbij verbonden worden aan realtime data, die bijvoorbeeld beschikbaar zijn in klantendatabases.
Zo heeft Walmart heel veel klantengegevens ter beschikking. De Amerikaanse retail multinational weet precies hoeveel producten er worden verkocht, waar, wanneer en wie ze koopt. Wanneer een machine die gegevens verwerkt, kun je op basis van de analyse inzicht krijgen in het gedrag van de organisatie en betere voorspellingen doen. En dat allemaal in real time. “Vandaag is het nog een uitdaging om volledig op machines te vertrouwen, maar binnenkort zullen machines zowel voorspellen als voorschrijven. En we zullen de voorspellingen geloven. Dat noemen we de Game Changer”, meent Vivek Soneja, hoofd van Anaplans Supply Chain Solutions.
Daarnaast kunnen ook gegevens van derden, zoals reacties van klanten op sociale media, in de ‘machine’ worden opgenomen. Dat wordt ook wel ‘social listening’ genoemd. Aan elk woord kent de machine een positief, negatief of neutraal gevoel toe. Op die manier wordt de ongestructureerde vorm van woorden herleid naar een gestructureerde vorm. En op die gestructureerde vorm baseert de machine zich om beslissingen te nemen.
Recent heeft Anaplan Optimizer aan zijn platform toegevoegd. Optimizer suggereert de meest passende actie in een complexe situatie. Gebruikers kunnen zonder programmeerkennis doelen definiëren, zoals omzet, winstmaximalisatie en kostenbeperking. Ze kunnen daarvoor meerdere variabelen of beperkingen ingeven om zo het planningsproces te begeleiden. Via algoritmes berekent Optimizer in een mum van tijd alle mogelijke oplossingen, waaruit het de beste oplossing voorstelt.
Zo werkte Vivek Soneja enkele jaren geleden voor Polo met couturier Ralph Lauren. Twee uur voor de modeshow van start ging, viel Laurens oog op een gouden gordijn in zijn hotel. Hij trok het af, bracht het in model en liet er een model de catwalk mee opgaan. Het kledingstuk werd zo’n succes, dat er een nieuwe kledinglijn werd gecreëerd waarvoor de gouden stof als basis diende.
De supply chain moest daarop reageren. Dezelfde soort stof moest worden gevonden, de kledij moest worden ontworpen, geproduceerd en verdeeld naar de winkels waar de kledinglijn zou worden gelanceerd. “Het moest allemaal heel snel gaan”, vertelt Vivek Soneja. “Bestond er toen maar zoiets als de realtime Optimizer. Met Anaplan zou ik dezelfde situatie zoveel beter hebben kunnen aanpakken.”
Workflow verenigt planners uit verschillende sectoren en regio’s
Het Connected Planning Platform van Anaplan legt de nadruk op samenwerking over de verschillende silo’s heen. Het planningsproces wordt holistisch benaderd. De planning van de financiën, de verkoop, de marketing, de supply chain, de IT en het personeelsbestand moet worden verenigd in één Integrated Business Planning (IBP). Zo kunnen beslissingen gezamenlijk worden genomen.
Een IBP moedigt bedrijven aan om op lange termijn te werken. In plaats van drie, zes of negen maanden, moet de supply chain 18 tot 24 maanden vooruitkijken. Bedrijven kunnen zich dan al voorbereiden op opkomende trends in en buiten de bedrijfswereld. Zo kan er op voorhand rekening worden gehouden met de Brexit, de politieke instabiliteit, de olieprijzen, de schaarser wordende bronnen en de nieuwe privacyregels, zoals de General Data Protection Regulation die op 25 mei in werking treedt.
Bedrijven die vestigingen in verschillende landen hebben, kunnen sinds kort gebruik maken van Anaplans Workflow. Het helpt planners om samen te werken met collega’s uit andere afdelingen en regio’s. Zo kunnen ze sneller overgaan tot de uitvoering van een plan. In de Process Builder van Workflow kunnen bedrijfsprocesbeheerders stappen definiëren en ze linken aan bepaalde planners binnen de onderneming. Die stappen geven aan welke actie moet worden ondernomen.
Workflow verwittigt automatisch de eerste planner wanneer een bepaalde taak moet worden afgewerkt. Zo kan Workflow de planner de instructie geven om data toe te voegen. Als de eerste planner zijn taken eenmaal heeft voltooid, contacteert Workflow de volgende planner in het proces om gegevens aan te vullen. En zo gaat Workflow het rijtje van belanghebbenden af tot het hele proces voltooid is.
User interfaces worden intuïtiever en persoonlijker
Niet alleen is het Connected Planning Platform van Anaplan intelligent en collaboratief, het is ook dynamisch. “Planners zijn wel wat gewoon. Ze kunnen met de meest gebruikersonvriendelijke software uit de voeten, aangezien ieder van ons nog met Excel heeft gewerkt”, merkt Soneja op. Maar Anaplan wil de user interfaces intuïtiever maken. Frank Calderoni doet er nog een schepje bovenop: “Ons doel is planning voor iedereen.” Het moet dus kinderspel worden om met het programma te werken.
Daarom heeft Anaplan gepersonaliseerde dashboards ontwikkeld. Er zijn tabelverbeteringen doorgevoerd en het is gemakkelijker om te navigeren en op specifieke inhoud te filteren. Met de Application Lifecycle Management kunnen gebruikers snel ontwerpen, ontwikkelen en testen om aan de noden van de veranderende bedrijfswereld te beantwoorden. Dynamic Cell Access voorziet dan weer in beperkte lees- en schrijfrechten op celniveau van de database. En om de planning over verschillende tijdsschema’s te ondersteunen is er Multiple Time Range.
Anaplan wordt vaak gebruikt door bedrijven die over de hele wereld vestigingen hebben. De gebruikers van het Connected Planning Platform spreken dan verschillende talen. Om snel te reageren op grillige markten en geen tijd meer te verliezen door vertalingen, wordt er werk gemaakt van een platform in meerdere talen. Binnen anderhalf tot twee jaar gelooft Soneja zelfs in een Wise Talking Interface. “In plaats van te typen, zullen we dan in onze eigen taal spreken en zal de gebruiker aan de andere kant van de wereld meteen de vertaling horen.”