De toekomst is smart
STILL presenteert intelligente energie- en duurzaamheidsoplossingen én twee nieuwe productlijnen
Hamburg, 22 September 2022 - Snel veranderende markten en klantbehoeften dwingen ook de intralogistieke branche tot aanpassingen. STILL, dé intralogistieke leverancier sinds jaar en dag, speelt in op die veranderingen met een doordachte merkoriëntatie, een uitgebreid productportfolio en focus op maatwerkoplossingen. Speerpunten zijn automatisering, alternatieve energie, circulariteit en service.
"Niet alles wat mogelijk is, is vanzelfsprekend zinvol," stelt Frank Müller, Senior Vice President Brand Management, tijdens de STILL persconferentie van dit jaar. Hij verwijst hiermee naar de race om de beste technische prestaties en oplossingen te vinden. Een race, waar menig fabrikant al jaren in verwikkeld is. "Voor de uitdagingen van deze tijd is niet slechts één antwoord te geven: naast individuele truckoplossingen voor veeleisende taken - die kunnen worden opgeschaald en gevarieerd - wordt steeds vaker gezocht naar minder complexe, slimme truckoplossingen voor eenvoudige toepassingen. Dat kan heel goed een truck zijn zonder het volledige pakket aan uitrustingsvarianten. Een instapmodel - kant-en-klaar - en snel leverbaar. Het belangrijkste is: geen compromissen op het gebied van kwaliteit, veiligheid en service!"
Nieuw: "Xcellence Line" en "Classic Line”
In de toekomst biedt STILL dan ook twee productlijnen aan, die precies zijn afgestemd op de individuele behoeften van de klant: de "Xcellence Line" en de "Classic Line". De Xcellence Line biedt de meest geavanceerde technologie voor veeleisende toepassingen, sterk variabel en aanpasbaar. De spil van deze lijn wordt de toekomstige RXE-serie, de volgende generatie elektrische vorkheftrucks. Deze zal geleidelijk de bestaande RX-serie in alle gewichtsklassen vervangen. Volgens STILL stelt de serie nieuwe normen op het gebied van energie-efficiëntie en duurzaamheid. Als het gaat om energie-efficiëntie, loopt de nieuwe RXE 10-16C voorop. Zo is het mogelijk om de DIN EN 16796-cyclus met de nieuwe RXE 10-16C zó uit te voeren dat het energieverbruik tot 17% lager ligt dan bij zijn voorganger. Ondank een groter eigen gewicht. Ook wordt het aanbod aan magazijntechniek uitgebreid. De Classic Line daarentegen biedt instapoplossingen met een focus op kernfuncties - gestandaardiseerd, snel leverbaar en tegen een aantrekkelijke prijs. Met de Classic Line wil STILL doordringen tot doelgroepen en markten waarin het tot nu toe slechts een bescheiden rol speelde. STILL levert al magazijntechniek producten en heftrucks met een C in de aanduiding. Dit assortiment wordt stapsgewijs uitgebreid tot een compleet productportfolio.
Tekort aan gekwalificeerd personeel bestrijden met automatisering
Naast de behoefte aan eenvoudige producten en meer magazijntechnologie, ziet STILL bij haar klanten een toenemende vraag naar automatiseringsoplossingen die snel kunnen worden geïmplementeerd en schaalbaar zijn. Een trend die wordt versterkt door het aanhoudende tekort aan gekwalificeerde arbeidskrachten. De intralogistiek heeft hier soms nog meer last van dan andere branches. Slimme automatiseringsoplossingen helpen om deze tekorten weg te werken. De uitdaging ligt hier onder andere in het feit dat de bestaande magazijnstructuur vaak te krap is en zich niet leent voor verdere automatisering. STILL wil dit ondervangen met slimme brown-field oplossingen: zelflerende industriële trucks die opgewassen zijn tegen de ongunstige omstandigheden en een slimme scheiding van horizontale en verticale transporten met turtles en AGV's die geschikt zijn voor gemengde operaties.
Moderne aandrijftechnologieën in het portfolio
Een ander speerpunt van STILL is moderne aandrijftechnologie. In het afgelopen decennium zijn volledig elektrische oplossingen meer en meer geaccepteerd voor vorkheftrucks van alle gewichtsklassen. Vooral omdat hun prestaties die van vergelijkbare verbrandingstrucks hebben ingehaald of zelfs overtroffen. Eén voorbeeld hiervan is de RX 60 elektrische vorkheftruck van STILL, die door deskundigen is omschreven als een "high performance IC-killer". Voor de elektrische aandrijving heeft STILL meerdere troeven in handen: Allereerst wordt de lithium-ion technologie verder gestimuleerd, onder andere met de al beschikbare on-board laders, die een continue inzetbaarheid van de trucks mogelijk maken zonder de batterijen te wisselen. Maar ook de goedkope en beproefde loodzuur-technologie zal haar rol blijven spelen.
Slimme laders drukken energiekosten
De huidige ontwikkelingen op het gebied van fossiele brandstoffen hebben de overstap naar zuiver elektrisch aangedreven transportvloten een nieuwe impuls gegeven. Meer e-trucks betekent echter ook meer laadprocessen. Li-ion technologie brengt met zich mee dat er meer laadprocessen tegelijk kunnen plaatsvinden - meestal bij het wisselen van de shift of aan het einde van de werkdag. Dit kan leiden tot hoge en dure stroompieken. STILL ondersteunt haar klanten met intelligent energiebeheer: Nieuwe intelligente laders zijn ontworpen om laadprocessen op een slimme manier te beheren, belastingen gelijkmatiger te verdelen en zo piekbelastingen te verminderen. Volgens STILL kunnen op deze manier aanzienlijke besparingen worden gerealiseerd op de elektriciteitskosten, terwijl de trucks volledig inzetbaar blijven.
Lancering in-house brandstofcelproductie
De derde en ongetwijfeld meest innovatieve troef is de brandstofceltechnologie, die STILL gezien de huidige crisissen een groot toekomstpotentieel toedicht. Na bijna 20 jaar ervaring in diverse brandstofcelprojecten wil de onderneming volgend jaar een eigen 24V brandstofcel voor magazijntrucks op de markt brengen - geproduceerd in Hamburg. Daarmee wordt STILL de eerste original equipment manufacturer op de Europese markt met een eigen brandstofcelproductie. In de toekomst ontvangen klanten niet alleen de industriële truck, maar ook de brandstofcel en de bijbehorende service van STILL - alles uit één hand.
Conceptstudie: De eerste circulaire vorkheftruck
Op het gebied van duurzaamheid constateert STILL momenteel een grote dynamiek binnen bedrijven, maar ook een aanscherping van wettelijke eisen. Toeleveranciers worden steeds vaker geïntegreerd in de duurzaamheidsstrategieën van hun klanten en moeten daarvoor substantieel bewijs leveren, zoals een positieve EcoVadis ranking. Ook hier wil STILL een slim antwoord bieden: met een consistente circulariteits-strategie. Die strategie is gebaseerd op het consequent vermijden van afval en het recyclen van grondstoffen op alle gebieden die te maken hebben met het produceren, inzetten en recyclen van een STILL-product. Als onderdeel van deze strategie presenteerde het bedrijf een conceptstudie: Volgens STILL moet de volgende RXE elektrische vorkheftruck de eerste in zijn soort zijn die is ontworpen met een circulaire aanpak - van ontwerp via de supply chain naar productie en uiteindelijk tot gebruik door de klant. De in de studie geplande CO2-besparingen zijn veelbelovend en zien er in dit stadium als volgt uit: 15% in de supply chain, 50% in de productie, 25% in het gebruik.
Smart service wordt sleutelfactor in de interne materiaalstroom
Uiteindelijk wil STILL service op een slimme manier benaderen. Wie de behoeften van intralogistieke klanten bekijkt, begrijpt dat het om meer gaat dan enkel reparaties en reserveonderdelen. Het gaat om de kostenefficiëntie en milieuvriendelijkheid van de integrale materiaalstroom. Die kan alleen worden geoptimaliseerd met echt slimme services. Maximale beschikbaarheid. Korte uitvaltijden of onderhoudstijden. Indien mogelijk, slechts één contactpersoon. Snel beschikbare servicetechnici. Deskundig advies bij aanpassingen achteraf - een slimme organisatie van de STILL After Sales Service maakt het mogelijk.
Service die verder gaat dan het merk STILL
Smart zijn betekent ook verder denken dan het eigen merk. Grote klanten moeten bijvoorbeeld steeds vaker merkonafhankelijk worden geadviseerd en ondersteund. Velen van hen hebben een gemengde vloot en hebben behoefte aan een breed totaaladvies. En dat is precies wat STILL haar key accounts wil bieden. Het doel is om klanten met behulp van slimme vlootanalysetools te laten zien hoe ze hun vloot zo efficiënt mogelijk kunnen exploiteren: van het optimaal inzetten van trucks tot energiemanagement en vlootoptimalisatie.
"Making intralogistics smart. Together" - dat is het motto waaronder STILL de krachten bundelt. Frank Müller is ervan overtuigd: "Slimme oplossingen zijn precies wat de markt nodig heeft. Zo brengen we onze rijke, meer dan 100-jarige historie - samen met onze klanten - naar een nieuw tijdperk."