De toekomst is aan autonome systemen
Oracle levert steeds meer geconnecteerde applicaties in de cloud
Het Amerikaanse softwarebedrijf Oracle gelooft in een toekomst waar alle systemen volledig autonoom handelen. Dat zei het op de Oracle Cloud Day in Brussel. Nu al zijn applicaties met elkaar verbonden in de cloud en vormen data meer en meer de basis om inzichten te verwerven en uiteindelijk te innoveren. De vele – al dan niet gevoelige – data die worden verzameld en geanalyseerd, moeten goed worden beveiligd. Oracle pakt daarom uit met zijn autonome database, wereldwijd de eerste in zijn soort.
Toen Felix del Barrio, vice president EMEA Cloud Platform Business Development van Oracle, in 1994 bij Oracle aan de slag ging, zag de digitale omgeving er helemaal anders uit. “Had ik destijds een gesprek gehoord tussen twee millennials van nu, ik zou het niet hebben begrepen: “Je hebt me een ‘like’ gegeven” of “‘Whatsapp’ je me even de locatie?” Ik zou het toen ook onmogelijk hebben geacht dat 25 jaar later het internet ons constant zou verbinden. Millennials spreken op een andere manier met elkaar. Ze wisselen meer foto’s en video’s uit dan woorden. We zijn digitale wezens geworden.”
Zowel ons privé- als ons professionele leven worden beheerst door digitalisering. Applicaties communiceren onderling, gebruikmakend van allerhande technologieën. Data spelen een steeds belangrijkere rol en creëren veel toegevoegde waarde voor bedrijven. Bedrijfsleiders vragen zich echter af of ze voldoende waarde creëren en of ze dat via de meest geschikte technologieën doen. Het is een vraag die moeilijk eenduidig te beantwoorden is, aangezien digitale innovaties steeds sneller opduiken.
Die exponentiële groei aan innovaties komt er ten eerste omdat het eenvoudiger is geworden om een netwerk op te zetten. Als er zich een probleem voordoet, kunnen medewerkers van over de hele wereld met uiteenlopende functies gemakkelijk bij elkaar worden gebracht om het op te lossen. Je hoeft niet meer in dezelfde ruimte te zijn. Ten tweede was de beschikbaarheid van data 25 jaar geleden pover. Tegenwoordig zwemmen we in data met datalakes. En tot slot zijn de tools enorm uitgebreid, denk maar aan de opslagmogelijkheden, de rekenvermogens, de netwerken, artificiële intelligentie (AI), enz.
Overal autonome systemen
Oracle gelooft in een toekomst die honderd procent autonoom is. Het voorspelt dan ook dat tegen 2025 alle cloudapplicaties gebruik zullen maken van AI. Meer dan de helft van de bedrijfsdata zal autonoom worden beheerd en 85% van de interacties zullen geautomatiseerd zijn. “We worden omringd door autonome systemen”, benadrukt Felix del Barrio. “Ze zijn aanwezig in transport, in de gezondheidszorg, in fabrieken en in magazijnen. Ze maken processen sneller, goedkoper en veiliger. De experimentele fase hebben we intussen achter de rug. We mogen best wel stellen dat autonome systemen er nu al zijn.”
En dat komt ook tot uiting in het aanbod van Oracle, dat focust op tools die bedrijven helpen om hun data te beheren. Daardoor kunnen bedrijven zich op hun business richten en bezig zijn met innovatie in plaats van met administratie. Data verwerven vanuit verschillende bronnen, ze opslaan, beheren, begrijpen, verspreiden en beveiligen is echter niet vanzelfsprekend. Tegenwoordig gaat het niet meer over data van een duizendtal gebruikers, maar om hele datalabs of -lakes. Honderden databases dus. Manueel beheren behoort niet langer tot de opties, een hoger niveau van automatisering is daarentegen een noodzaak geworden. Daarvoor bouwt Oracle in alle toekomstige tools AI en machine learning (ML) in, zodat systemen zelf beslissingen kunnen nemen en ze ook uitvoeren. Bovendien connecteert een platform in de cloud alle intelligente systemen beter met elkaar. Daardoor dalen de kosten en verminderen de risico’s. De productiviteit stijgt en leidt uiteindelijk tot groei en nieuwe manieren om betere services te leveren.
Om te evolueren richting autonome systemen zijn vooreerst intelligente business applicaties nodig. Wat nu al volledig autonoom is, is de database van Oracle.
Intelligente business applicaties
Oracle richt zijn pijlen volop op de volgende generatie applicaties, waar AI en ML in elke module vervat zitten. De digitale applicaties maken zelfstandig keuzes en verlenen proactieve hulp. ERP in de cloud voorziet in pakweg intelligente betalingen. Het gaat bijvoorbeeld de markten af om te zien welke prijs voor welk product de juiste is en geeft op basis daarvan al dan niet automatische kortingen. De module supply chain management biedt dan weer de beste transportopties aan. In de human resource module worden via AI duizenden cv’s afgeschuimd om de geschikte kandidaat voor een bepaalde vacature te vinden. Cv’s op LinkedIn worden er automatisch in geïntegreerd. De customer experience oplossing prijst de consument het volgende beste aanbod aan. Het zet in op persoonlijke marketing.
De holistische benadering van Oracle doelt erop dat geen enkele gebruiker verplicht is om elke module die Oracle aanbiedt, te gebruiken. Sommige gebruikers hebben enkel nood aan een ERP-oplossing, anderen kiezen ervoor tools van verschillende bedrijven te combineren. Hoe dan ook worden alle data in de cloud verzameld, waardoor de recentste innovaties meteen kunnen worden doorgevoerd. De innovaties zijn erop gericht om bijvoorbeeld ooit een forecast op poten te kunnen zetten, zonder enige menselijke tussenkomst.
Autonome database
De eerste autonome database staat op naam van Oracle. Het betreft een cloud database die gebruik maakt van machine learning en zo manuele verrichtingen elimineert. De autonome database bestuurt zichzelf, wat wil zeggen dat hij zelfstandig taken uitvoert en beslissingen neemt op basis van het serviceniveau dat het bedrijf wil bereiken. Denken we daarbij aan taken als de database instellen, instaan voor de veiligheid, back-ups maken, updates doorvoeren en andere beheertaken die traditioneel gezien door medewerkers worden uitgevoerd.
De database beveiligt ook zichzelf. Wanneer hij via de ingebouwde AI-technologie gevaren detecteert, probeert hij de risico’s in te perken. Daarenboven herstelt hij zichzelf om zoveel mogelijk uptime van het systeem te garanderen. De geplande en ongeplande downtime van de autonome database bedraagt maandelijks minder dan 2,5 minuten.
De applicaties van zowel on-premise, in de cloud als een combinatie van beide kunnen worden geïntegreerd.
Felix del Barrio: “In een ideale wereld zou integratie in principe overbodig moeten zijn, maar voorlopig kunnen we niet anders dan data en services te integreren. Het is ook perfect mogelijk om Oracle en niet-Oracle omgevingen met elkaar te combineren.”
Het is daarenboven cruciaal dat data op een eenvoudige manier kunnen worden geanalyseerd. Dat lijkt misschien vanzelfsprekend, maar is niet zo eenvoudig aangezien veel medewerkers geen datawetenschappers zijn. Vandaar het belang van ML, dat verbanden tussen verschillende data analyseert en dat op een duidelijke manier voorstelt en rapporteert. Aangezien data de grote vereiste vormen, duikt tegelijk de veiligheidskwestie op. Databases bevatten grote hoeveelheden data, waaronder ook gevoelige gegevens. Ze moeten dus uiterst goed beveiligd zijn.
Met een autonome database dalen de administrator kosten met tachtig procent. Door gebruik te maken van ML en automatische compressie heeft de database minder rekenkracht en opslagruimte nodig. Er zijn geen menselijke fouten, wat de risico’s doet afnemen. Je vermijdt inbreukkosten, reputatieschade en inkomstenverlies. Aangezien de database zich zelfstandig bijwerkt, herstelt en beveiligt, kunnen medewerkers zich focussen op innovatie en meer waarde halen uit de bedrijfsdata.
Data beveiligen
Alle tools en applicaties maken gebruik van data, wat een beveiliging over de hele lijn vereist. Er zijn vier facetten waarop we moeten letten als we onze data zo goed mogelijk willen beveiligen. Om te beginnen moeten we onze gegevens versleutelen. Zelfs als een hacker erin slaagt om toegang te krijgen tot de data, dan moet hij ze nog steeds weten te ontsleutelen. De beste benadering van die data-encryptie is een gelaagde benadering, zowel voor data die in de database rusten als voor data die onderweg zijn van de opslagplaats naar de eindgebruiker. Onze gegevens zijn minder vatbaar voor cyberaanvallen.
Om onze database nog beter te beschermen zijn frequente, al dan niet automatische, testen van belang. Wat ook helpt, is enkel legale data in onze productiesystemen te aanvaarden en enkel gemachtigde medewerkers toegang tot de datasystemen te verlenen.
Een voor de hand liggende maatregel is om gevoelige data apart te behandelen. Zorg ervoor dat sensitieve data op weinig plaatsen aanwezig zijn. Zo hebben hackers minder kans om die data te bemachtigen. De paswoorden om toegang te krijgen tot die plaatsen waar gevoelige data worden opgeslagen, moeten in een paswoordbeheerder worden bewaard, eerder dan ze aan individuen toe te vertrouwen.
Tot slot ondersteunt een veiligheidscultuur de veiligheid van de data. Binnen ons bedrijf moeten we hameren op een veiligheidsbeleid, zodat regels kunnen worden opgelegd over complexe paswoorden die regelmatig moeten worden veranderd. VPN’s kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om op een veilige manier toegang te hebben tot interne netwerken. Daarnaast kunnen we onze medewerkers opleidingen geven over veilige paswoorden en sociale aanvallen zoals phishing, zodat ze zich bewust zijn van de mogelijke gevaren.
Belang van data science
Sinds 2012 is het aantal jobs als data scientist met 650% gestegen. Dat toont alvast aan dat data science steeds belangrijker wordt. Data science is een wetenschap die statistiek combineert met concepten uit de computerwetenschap, zoals AI en ML, om inzichten uit big data te verwerven. Die inzichten kunnen in bedrijven tot innovatie en digitale transformatie leiden. Bedrijven die niet op data science inzetten, riskeren achterop te hinken. Het beïnvloedt namelijk de manier waarop bedrijven zakendoen. Het kan hoog gepersonaliseerde klantenervaringen bieden, de productiviteit van medewerkers verbeteren en de efficiëntie bevorderen.
Voorbeelden van tools die daarbij worden ingezet, zijn beeldherkenning, spraakherkenning, fraudedetectie, dynamische prijszetting en chatbots. Zo zorgt de chatbot via intelligente conversaties voor een betere klantenservice. Het is een digitale assistent die de acties, het gedrag en de voorkeur van de klant of medeweker leert kennen en begrijpen, zodat de chatbot persoonlijke aanbevelingen kan formuleren en acties kan ondernemen namens de gebruiker.
De Mutua Madrid Open, een ATP en WTA tennistornooi, heeft een chatbot op het Oracle cloud platform gecreëerd om de communicatie met tennisfans te verbeteren. De chatbot kreeg als naam MatchBot en gebruikt AI om op een natuurlijke manier met fans te communiceren en hen informatie te geven over het evenement, de spelers, de resultaten, maar evengoed over de toegang, de parkeermogelijkheden, de kortingen en de ticketverkoop.
De universiteit van Adelaide creëerde eveneens een chatbot op het Oracle cloud platform om studenten vlotter door het inschrijvingsproces te loodsen. De eerste dag dat de chatbot live was, vonden er zo’n 2.100 gesprekken tussen studenten en de chatbot plaats. Als gevolg daarvan werd er tot 40% minder gebeld met de klantendienst van de universiteit. De wachttijd voor vragen via de telefoon daalde meteen ook van 40 minuten naar 90 seconden.
De nieuwste cloud architectuur bevordert de rekenkracht, de betrouwbaarheid en de veiligheid, waardoor intensieve bedrijfsapplicaties vlot kunnen draaien.
F. del Barrio: “Er zijn zelfs klanten die ons lieten weten dat ze dankzij de laatste innovaties van Oracle beter slapen. Dat is uiteraard van onschatbare waarde. In de toekomst zullen we met onze applicaties dan ook meer en meer richten op vereenvoudigingen, snelheid en lagere kosten, zodat bedrijven zich kunnen focussen op hun kernactiviteiten en de waarde die ze willen leveren aan de klanten.”