De supply chain opschalen

Hoe supply chains en logistiek een grotere vraag aankunnen tijdens Black Friday en kerst

Black Friday is niet alleen maar een belangrijk internationaal shopevent.  Deze dag luidt het shopseizoen in de aanloop naar kerst in, wat tevens de drukste periode van het jaar voor retailers is.

nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag.  Dit jaar versturen marketeers op de dag zelf in totaal 116 miljoen e-mails.   Black Friday 2022, op 25 november, zal waarschijnlijk grotere proporties aannemen dan ooit.[1]

De supply chain moet snel op deze toenemende vraag kunnen reageren.  Er moet genoeg veerkracht zijn om verstoringen het hoofd te kunnen bieden.  Logistieke managers moeten zorgen dat eindklanten regelmatig updates krijgen over hun zending en dat alles voor hen zo soepel mogelijk verloopt.
In deze whitepaper kijken we hoe fabrikanten en logistieke managers kunnen omgaan met een toenemende seizoensgebonden vraag en hun rol zo goed mogelijk kunnen uitvoeren om de eindklant een betere ervaring te bieden. 
U leest hoe ze met de juiste software voor verzending, transportbeheer en leveringsbeheer over de tools beschikken om de opbrengst incrementeel te laten groeien en hun reputatie en de loyaliteit van klanten te waarborgen.

20228199383901_shutterstock-2042952251.jpg

Een competitieve klantervaring ontwikkelen

Mensen vinden de online shopervaring nu nóg belangrijker dan ooit tevoren.  Sommige retailers hebben jarenlang gedacht dat mensen alleen maar naar de prijs keken als ze iets met korting wilden kopen.  De consument zou wel genoegen nemen met een ondermaatse klantervaring en bereid zijn om te wachten op een pakketje zolang de prijs maar goed was.
Maar de pandemie heeft voor een verschuiving gezorgd.  Mensen raakten steeds vertrouwder met online shoppen, waardoor de merkloyaliteit aanzienlijk afnam.  Sinds het begin van de pandemie heeft 75% van de consumenten een nieuwe shopervaring geprobeerd.  Zo'n 33% is van retailer gewisseld.  En de meeste consumenten zijn van plan om te blijven experimenteren².

Nu er steeds meer bedrijven deelnemen aan Black Friday en kortingen blijven bieden in de aanloop naar kerst, is een aantrekkelijke prijs niet langer genoeg om de concurrentie een stapje voor te blijven.  De klantervaring is nu meer dan ooit écht belangrijk.  En het is niet alleen de taak van teams op het gebied van marketing, digital of klantenservice om te zorgen dat deze optimaal is.  Logistiek speelt ook een cruciale rol. 

Logistieke managers moeten het volgende kunnen doen:

  • Verschillende verzendopties mogelijk maken. Voor sommige shoppers is de prijs het belangrijkst.  Anderen betalen graag meer voor een snelle bezorging of zijn bereid om te wachten als dit beter is voor het milieu.  Het is belangrijk dat retailers verschillende verzendopties aanbieden.  Dit betekent dat logistieke managers moeten zorgen dat ze zonder problemen verschillende vervoerders kunnen inzetten.  Ze kunnen dit doen door samen te werken met de juiste softwarepartner voor leveringsbeheer.
  • Beter communiceren met klanten door te zorgen dat de zending tijdens elke fase wordt gevolgd.  Zo kan de klant de verzendstatus in de gaten houden en wordt het aantal belletjes over waar een bestelling blijft aanzienlijk verminderd.
  • Zorgen dat de retailer het verzendproces in volledig beheer heeft: Als klanten een geweldige ervaring hebben gehad, vertellen ze dit vaak maar al te graag aan hun vrienden en familie.  Door de verzending volledig in beheer te houden, kunnen pakketten worden voorzien van het merk van de retailer.  Logistieke managers zorgen voor de juiste softwarepartner voor delivery management zodat het merk meer loyaliteit en een goede reputatie kan opbouwen onder eindklanten.

202281994123578_shutterstock-1916710019.jpg

Een duurzame supply chain

De groeiende populariteit van Black Friday staat buiten kijf.  Maar dat betekent niet dat consumenten niet meer op het milieu letten als ze iets met korting kopen.
Een nieuwe enquête toont aan dat twee derde van de shoppers (65%) kijkt naar de impact op het milieu voordat ze tot aankoop overgaan.  45% van de consumenten is van mening dat ze met hun aankopen voor een positieve verandering kunnen zorgen3. Een derde van de mensen geeft aan te zijn gestopt met de aanschaf van bepaalde merken of producten vanwege zorgen omtrent hun impact op het milieu4.

Retailers zullen naar alle waarschijnlijkheid verschillende duurzame producten gaan promoten om milieubewuste shoppers aan te spreken op Black Friday en in de aanloop naar kerst.  Maar kritische shoppers kijken vaak naar duurzaamheid in de volledige supply chain.
Met behulp van het volgende kunnen supply chain en logistieke managers retailers en e-commercebedrijven helpen een duurzamer aanbod te creëren:

  • Meer milieuvriendelijke verzendopties mogelijk maken. Talloze vervoerders bieden bezorging met een lagere uitstoot, wat bij veel consumenten in de smaak zal vallen.  Met behulp van de juiste software voor leveringsbeheer kunnen logistieke managers de zo essentiële inzet van deze vervoersbedrijven mogelijk maken.
  • Management informatie bieden over de huidige uitstoot. Met het juiste delivery management system kan de uitstoot binnen de volledige supply chain in kaart worden gebracht.  Dankzij feitelijke gegevens over de actuele status kunnen retailers besluiten nemen over het verbeteren van de prestaties en hun succesverhalen communiceren naar de consument.

202281994219875_shutterstock-182035283.jpg

Veerkracht om verstoringen het hoofd te bieden

In 2021 ging Black Friday gepaard met problemen in de supply chain.  De voorraad die retailers met korting konden verkopen was door deze problemen beperkt, wat ertoe leidde dat de potentiële winst flink lager uitviel.  35% van de consumenten gaf aan dat zorgen over de supply chain invloed had op hun shopgedrag.5
Bedrijven die dit jaar optimaal profiteren van de periode tussen Black Friday en de kerstdagen, zijn bedrijven die veerkracht en flexibiliteit in hun supply chains inbouwen.  Ze moeten waar mogelijk elke vorm van verstoring kunnen weerstaan.  En wanneer dat niet mogelijk is, een tijdelijke oplossing voor het probleem zien te vinden.

Om dit te kunnen realiseren, moeten logistieke managers zicht hebben op wat er in de supply chain gebeurt.  Hoewel velen een transport management system gebruiken om hun werkstromen te plannen, worden voor sommige van deze systemen standaardalgoritmen gebruikt om de aankomst van producten te berekenen.   Als alles werkt zoals het moet, is dit misschien voldoende.  Maar als niet alles volgens plan verloopt en er een onverwachte verstoring optreedt, wordt een dergelijk systeem al snel onnauwkeurig en onbetrouwbaar.  Een transport management system dat de status van elke zending bijhoudt, kan betere en nuttigere gegevens produceren.
Om onverwachte gebeurtenissen het hoofd te kunnen bieden, moeten bedrijven echte veerkracht in hun transportnetwerk inbouwen.  Dit houdt waarschijnlijk ook in dat ze toegang moeten hebben tot meerdere vervoerders en transporteurs.  Dit maximaliseert het aantal transportopties.  Bedrijven moeten daarom toegang hebben tot software voor leverings- of transportbeheer met een groot en gevarieerd vervoerdersbestand.

202281994544178_shutterstock-252243190.jpg

Snelle retourneren

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst een op de drie Black Friday-aankopen wordt geretourneerd7. En een kleine drie op de vijf consumenten koopt niet opnieuw bij een bedrijf als hun klantenervaring niet naar behoren was8.

De garantie van een goede ervaring is erg belangrijk om klanten te behouden.  Daarbij is het belangrijk dat retailers rekening houden met elk onderdeel van het klanttraject.  Het houdt niet op bij enkel de bezorging van een bestelling.  De mogelijkheid om snel, makkelijk en goedkoop een artikel te retourneren, is net zo belangrijk voor de ‘klant van vandaap ’ als de manier waarop iets wordt bezorgd.  Logistieke teams moeten voor een goed retourproces zorgen.
Digitalisatie van het retourproces werkt beter voor klanten.  Maar het is ook veel efficiënter voor magazijnen.  Door het retourproces te digitaliseren, is het makkelijker om artikelen weer terug te nemen, en zo tijd en geld te besparen.  Zo kunnen producten ook weer sneller te koop worden aangeboden.

202281994624741_shutterstock-2070373364.jpg

Conclusie: kansen optimaal benutten met nShift

Het shopseizoen tussen Black Friday en kerst biedt enorme kansen voor bedrijven.  Maar zonder een veerkrachtige supply chain wordt het voor bedrijven lastig om deze te benutten.
Logistieke teams spelen een cruciale rol als het gaat om het leveren van de beste klantervaring.  De manier waarop de verzending wordt afgehandeld, kan een impact hebben op loyaliteit en reputatie.  Dit kan leiden tot herhaalde aankopen en meer conversies.
Hiervoor hebben ze software voor leverings- en transportbeheer nodig die kan fungeren als partner voor strategische groei.  Een partner die ze helpt om snel op te schalen als de vraag toeneemt.

Met nShift is het volgende mogelijk voor klanten:

  • Toegang tot 's werelds grootste vervoerdersbestand. Stel eenvoudig contracten op en beheer de integraties met meer dan 1000 vervoerders.  Zo beschikken klanten over verschillende verzendmogelijkheden en kunnen artikelen snel overal ter wereld worden bezorgd, met indien nodig probleemloze retourneringen.
  • Gestroomlijnde processen. nShift-gebruikers kunnen automatisch de juiste vervoerder kiezen en meteen een label of documenten printen.
  • Up-to-date blijven. Dankzij realtime ‘track and trace’ en berichten blijft de leverancier op de hoogte van het verzendproces.  Daarnaast weet de klant hiermee meteen wanneer het pakketje wordt bezorgd.
  • Meer inzicht in klanten. Bekijk en beheer alle gegevens op één plek om zo betere beslissingen te nemen.
  • Het retourproces digitaliseren. Hierdoor is het makkelijker om artikelen weer terug te nemen, en zo tijd en geld te besparen.
  • Zicht op de volledige supply chain zodat ze tijdens elke fase van het proces kunnen zien waar artikelen zich bevinden.  Dit maakt het aanzienlijk makkelijker om verstoringen te omzeilen.

Meer waarde voor klanten bieden

nShift is de wereldwijde leider op het gebied van leverings- en transportbeheer en een partner op het gebied van strategische groei.  We stellen onze klanten in staat om een betere klantervaring te bieden, de klanttevredenheid te verbeteren, verschillende verzendopties te bieden, nieuwe inkomstenbronnen aan te boren en duurzame verzendopties te ontwikkelen. 

nShift biedt klanten meer waarde via:
  • Incrementele inkomsten: nieuwe verkoopkansen creëren
  • Betere klantervaring: tot wel 60% minder supporttelefoontjes
  • Merkreputatie en -loyaliteit: herhaalde aankopen en aanbevelingen
  • Data-driven inzichten: nieuwe informatie over klanten verkrijgen
  • Mogelijkheden voor strategische groei: voorbereiden op de volgende stap in het groeitraject 

Kom meer te weten over hoe nShift klanten kan helpen bij de voorbereiding op Black Friday.

Recente nieuwsberichten

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.