De meest unieke domeinnaam kiezen voor jouw branche: hoe doe je dat?
Je als bedrijf onderscheiden kan op verschillende manieren. Zorg bijvoorbeeld voor de optimalisatie van processen, waarbij je in ieder proces zoveel mogelijk waarde probeert toe te voegen aan een product of dienst die je consumenten biedt. Ook is het hierbij belangrijk om de waste, het afval in het productieproces, tot een minimum te beperken. Niet alleen in de processen op de werkvloer kun je onderscheidend zijn. Kijk ook eens naar mogelijkheden om digitaal op te vallen! Kies bijvoorbeeld voor een domeinnaam die uniek is binnen jouw branche. In dit artikel lees je meer over het selecteren van een geschikte domeinnaam.
Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren voor je bedrijf
Om een unieke en pakkende domeinnaam te vinden, is het slim om te starten met een zoekwoordenonderzoek. Bij een zoekwoordenonderzoek probeer je te achterhalen op welke zoekwoorden het vaakste gezocht wordt door mensen uit je doelgroep. Kijk hierbij niet alleen naar de kortste, meest logische zoekwoorden. Let ook op zoekwoorden die iets langer zijn, of bijvoorbeeld uit meerdere woorden bestaan. Dit onderzoek helpt je niet alleen bij het kiezen van een domeinnaam, maar ook bij het creëren van content.
Passend zoekwoord in je domeinnaam opnemen
Onderscheidend ben je niet door enkel een domeinnaam met je bedrijfsnaam te registreren. Slimmer is het om te kiezen voor een domeinnaam, waarin je een zoekwoord opneemt waarop veel gezocht wordt. Des te algemener het zoekwoord is, des te groter je bereik hiervan. Houd er wel rekening mee, dat de meest algemene domeinnamen al bezet zullen zijn. Ga je een geschikte domeinnaam kopen? In dat geval vertelt een tool op de website van de hostingprovider je of de domeinnaam nog beschikbaar is. Door zoekwoorden in je domeinnaam op te nemen, zal je qua Search Engine Optimization (SEO) direct een eerste stap voorlopen op je concurrenten. Zo val jij straks op in de zoekresultaten!
Varieer niet in domeinextensies
Soms lijkt het verleidelijk om te variëren in de domeinextensie. Wellicht is de .nl-variant van een interessant zoekwoord bezet, maar kun je de .eu- of .net-domeinnaam nog wel registreren. Houd er rekening mee dat dergelijke domeinextensies doorgaans minder goed scoren in een zoekmachine. Daarbij staat het professioneler naar klanten toe, wanneer je als Nederlands bedrijf een .nl-domeinnaam gebruikt. Mocht je ook internationaal actief zijn, dan kan een .com-domeinnaam interessant zijn. Combineer deze domeinextensie wel met een Engelse zoekterm, in plaats van een Nederlandse.