Dé levenscyclus van je material handling-systemen verlengen!

(advertorial) Bedrijven verlangen op elk moment de best mogelijke prestaties van hun material handling-systeem. Dit betekent dat de systemen permanent beschikbaar moeten zijn en dat zij maximaal renderen tegen zo laag mogelijke operationele kosten. Maar hoe realiseer je dit?

“Dit is mogelijk door een juiste verhouding tussen systeembetrouwbaarheid, levenscyclus gedreven investeringen op het vlak van assets, ondersteuning en onderhoud”, stelt Sylvester Bussing, Lifetime Services Manager bij TGW Benelux. “Dat is niet eenvoudig. De belangrijkste doelstelling voor TGW en haar klanten is de “uptime” van de installaties zo hoog mogelijk te houden en dit volgens de afgesproken KPI’s. Daarom hebben we vorig jaar in de Benelux onze nieuwe divisie ‘Lifetime Services’ geïntroduceerd.”
 
Met Lifetime Services is de klant 24/7 in veilige handen. Met een (wereldwijd) serviceteam van engineers en technici werkt TGW hard om elke oplossing
draaiende te houden. Wanneer de klant ondersteuning nodig heeft staan de servicemonteurs en technici klaar. Of het nu gaat om ondersteuning op afstand via onze hotline-service, lokale interventie, preventief onderhoud of een service met reserveonderdelen. Klanten kunnen individueel en naar eigen behoeften deze service invullen.
 
Om de levensvatbaarheid van material handling-systemen te maximaliseren, en een doordachte maintenance- en repair-strategie te implementeren, geeft TGW de volgende tips mee. 
 

  1. Bepaal samen met de integrator hoe de werkrelatie wordt ingevuld. Definieer dit op basis van het relatietype en het risicoprofiel dat voor jouw business aanvaardbaar is.
     
  2. Identificeer op basis van dit profiel de LTS-gerelateerde aspecten die de OPEX (Operating Expenditures) beïnvloeden. Hou grip op de Overall Equipment Effectiveness (OEE), de afstemming tussen de operationele activiteiten van de onderneming, de capaciteit en de kwaliteit. Wanneer dit succesvol is kan via een grondige risicoanalyses een zekere voorspelbaarheid gecreëerd worden.  
     
  3. Zet de inzichten in de bedrijfsprocessen om in meetbare variabelen die via toepassingen of innovaties naar een hoger niveau worden getild. Zo kan men thermografische analyses inschakelen om slijtage van de componenten vast te stellen en toepassingen zoals 5S te implementeren, waarbij ingezet wordt op efficiënte werkplekken.
     
  4. Hanteer een grondige componentmanagementstrategie, waarbij proactief aan de slag wordt gegaan met innovaties. Dit brengt voor bedrijven vaak nieuwe mogelijkheden en betere alternatieven met zich mee. Omdat je continu bijblijft op technologisch vlak, voorkom je veroudering van de installaties.
     
  5. Vernieuw de IT-hardware tijdig. Meestal moet deze na een aantal jaren vervangen worden en ga je met de nieuwste technologie mee.

Het beste resultaat voor de verlenging van de levenscyclus van material handling-systemen haal je echter wanneer je de integrator al in de designfase van de logistieke oplossing meeneemt en de OPEX beter voorspelbaar wordt. Zo kunnen vanuit een operationeel- en serviceperspectief vroegtijdig blinde vlekken geïdentificeerd worden.
 
“Op die manier vermijd je onnodige risico’s omdat je weet waar de zwakke plekken zijn. Maar ook welke onderdelen je preventief in de gaten moet houden”, vervolgt Sylvester Bussing. “Heb je een degelijk design en een goed begrip van de klantenprocessen, dan resulteert dit in een voorspelbaar gedrag van de magazijnautomatisering. Dit kan je dan vertalen naar een gestructureerde samenwerkingsvorm, waarbij het Life Cycle Plan een ondersteunend middel is.”
 
 
Wenst u meer informatie?
Contacteer TGW Systems bv.
T: +31 (0)165 – 763030
E: benelux@tgw-group.com
W: http://www.tgw-group.com

Recente nieuwsberichten

Domino lanceert thermische inkjetoplossing voor flexibele verpakkingen

Domino Printing Sciences heeft een nieuwe thermische inkjet (TIJ) printer gelanceerd die speciaal is ontworpen voor lijnen voor flexibele verpakkingen, inclusief voedselverpakkingen. De nieuwe TIJ-voor-TTO-oplossing in Domino’s Gx-Serie moet een kosteneffectief alternatief bieden voor traditioneel thermo transfer printen (TTO) voor lijnen voor flexibele verpakkingen, waar eenvoudige een-, twee- of vierregelige tekstcodes en kleine 2D-codes tot 10mm² worden geprint.

WDP breidt vastgoedportefeuille in Roemenië uit

Logistiek vastgoedbedrijf WDP verwerft in Roemenië een portefeuille bestaande uit 136.374m² verhuurbare oppervlakte aan bestaande activa en een ruim perceel voor toekomstige ontwikkeling met een potentieel van meer dan 300.000m² GLA (gross leasable area, in het Nederlands: bruto verhuurbare oppervlakte) in Groot Boekarest, Constanta en Targu Mures. Het gaat om een investering van ongeveer 110 miljoen euro. De portefeuille bestaat uit drie ‘Class A warehouses’ en ‘light industrial’ panden, die aan diverse huurders zijn verhuurd. De verkoper is een joint venture tussen Globalworth en Global Vision, toonaangevende vastgoedinvesteerders in Centraal- en Oost-Europa.

Kuehne+Nagel integreert robots van Libiao in logistieke hub in Châtres

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel heeft zijn multi-client warehouse in Châtres – ten zuidwesten van Parijs – uitgerust met een nieuw gerobotiseerd ordersorteersysteem van het Chinese bedrijf Libiao Robotics, bestaande uit collaboratieve autonome mobiele robots (AMR’s). De technologie is ontworpen om de productiviteit te verhogen, grote volumes te kunnen verwerken tijdens piekperiodes en collaboratieve technologieën te ontwikkelen om human resources te ondersteunen en het aantal repetitieve manuele taken te verminderen. Kuehne+Nagel is naar eigen zeggen de eerste 3PL-dienstverlener in Frankrijk die het sorteren van orders op een dergelijke manier automatiseert. De logistieke hub in Châtres is het eerste magazijn van Kuehne+Nagel wereldwijd dat met deze technologie is uitgerust.

Bayer implementeert wereldwijd OMP Demand Planning

Bayer, een wereldspeler op het gebied van biotechnologie en farmaceutica, heeft de wereldwijde uitrol van Unison Planning, de software van OMP, met succes afgerond. Door demand planning op deze manier te implementeren, kan het bedrijf zijn supply chain beter beheren met behulp van AI-gestuurde forecasting-mogelijkheden die nu door meer dan 250 planners van Bayer over de hele wereld worden gebruikt.

SICK en Endress+Hauser sluiten partnership voor procesautomatisering

De Duitse leverancier van sensoroplossingen SICK en de Zwitserse specialist in meetoplossingen Endress+Hauser hebben een strategisch partnership gesloten op het vlak van procesautomatisering.

De energietransitie vraagt om nieuwe technologische oplossingen voor de decarbonisatie van de procesindustrie, iets waar de twee bedrijven naar streven door hun krachten te bundelen. Het strategische partnership is bedoeld om klanten betere ondersteuning te bieden en hen te begeleiden bij de duurzame transformatie van de procesindustrie.

Moderna Products verhoogt capaciteit met automatisch magazijn van Mecalux

Moderna Products produceert in zijn twee vestigingen in het West-Vlaamse Izegem en South Carolina (VS) duurzame spuitgegoten plastic producten voor huisdieren. Het familiebedrijf van de derde generatie biedt producten als manden, kattenbakken, reismanden, eet- en drinkkommen aan in meer dan 79 landen over de hele wereld. Omdat de onderneming van plan is de komende vijf jaar haar omzet in de sterk groeiende markt voor huisdieren te verdubbelen, heeft ze haar vestiging in Izegem uitgerust met een nieuw automatisch magazijn dat verbonden is met de productiehallen. Daarvoor deed Moderna Products een beroep op de intralogistieke groep Mecalux.

Igus maakt mobiele robots betaalbaar voor kmo’s

De markt voor automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s) is booming. Volgens Igus, producent van industriële apparatuur uit kunststof, bedraagt de wereldwijde markt voor mobiele robotica, inclusief servicerobots, momenteel ongeveer 20,3 miljard dollar en experts verwachten dat dit cijfer tegen 2028 bijna verdubbeld zal zijn. Mobiele robots zijn vooral wijdverspreid in materiaal handling en industriële toepassingen, maar ook bij cateringbedrijven en in ziekenhuizen doen ze steeds vaker hun intrede.

De kostprijs voor conventionele modellen op de markt begint bij ongeveer 25.000 euro, terwijl oplossingen met een geïntegreerde robotarm ongeveer 70.000 euro kosten. Vanwege de hoge prijzen is grootschalig gebruik voor kmo’s vaak onbetaalbaar. Omdat Igus daar verandering in wil brengen, lanceert het een nieuw aanbod van ‘low cost robotica’ en presenteert het een serie betaalbare mobiele robots van kunststof.

Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

Fly Khiva kiest Liege Airport als Europese gateway

Luchtvaartmaatschappij Fly Khiva Group is van start gegaan met cargovluchten op Liege Airport. Fly Khiva Group werd opgericht in de stad Khiva, Oezbekistan, met de bedoeling passagiers-, vracht- en zakenluchtvaart te ontwikkelen en binnenlandse en internationale vluchten uit te voeren. Begin 2023 besloot het management van Fly Khiva Group een cargo luchtvaartmaatschappij op te richten, wat resulteerde in de ondertekening van een leaseovereenkomst voor een Boeing 767-300 BCF vrachtvliegtuig in december 2023 en de start van het certificeringsproces als luchtvaartmaatschappij. Na het verkrijgen van het Operator’s Certificate begon de Fly Khiva Group op 23 februari 2024 als luchtvaartmaatschappij te opereren. De luchtvaartmaatschappij breidde in de loop van het jaar haar routenetwerk uit met vluchten naar Europa, China, Zuidoost-Azië, het GOS, het Midden-Oosten en Afrika. De luchtvaartmaatschappij biedt diensten aan voor het organiseren van chartervrachtvluchten met Boeing 767-300F vrachtvliegtuigen onder eigen vlag.

Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS

Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.

Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.