Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

De kracht van connected planning

Anaplan wint terrein in de Benelux

Van oorsprong is Anaplan een Amerikaanse softwareleverancier, met hoofdkantoor in San Francisco. Een viertal jaar geleden werd zijn Enterprise Performance Management software ook in onze contreien geïntroduceerd. Met succes, want zeker grotere bedrijven blijken de toegevoegde waarde van dit platform in de cloud te waarderen. Vooral het feit dat de planningssoftware een brug weet te slaan tussen supply chain, sales en finance vormt een belangrijke troef. Een gesprek met Marco Van Oosterhout, managing director Benelux, en Tony Player, domain principal Supply Chain Planning, over de oplossing en het belang van verbonden planningsprocessen binnen de organisatie.

Voor de introductie van Anaplan in de Benelux hebben de Nederlander Marco Van Oosterhout en de Belg Marc Deprez gezorgd. “Ik heb tussen 2004 en 2008 de grote consolidatieslag in de markt meegemaakt. Met name de grote drie - IBM, Oracle en SAP - hebben in die periode diverse kleinere spelers op het vlak van planning en performance management overgenomen", vertelt Marco Van Oosterhout.  “Na die overnames lag de nadruk vooral op de integratie van die oplossingen in het grotere geheel. De aandacht voor innovatie ging wat verloren, terwijl die broodnodig is in een snel evoluerende markt. Daarop heb ik samen met Marc Deprez – met eveneens een ruime ervaring op het terrein – de markt gescreend, op zoek naar innovatieve oplossingen die bedrijven adequaat konden helpen bij hun planningsvraagstukken. Zo zijn we bij Anaplan terechtgekomen.”

"Al snel na de introductie van Anaplan op de Benelux-markt in 2013 bleek dat er veel behoefte was aan een Connected Planning Platform. Vier jaar verder hebben intussen een behoorlijk aantal gerenommeerde bedrijven voor de oplossing gekozen en is Anaplan ook in de Benelux een gevestigde speler geworden", zegt Marco Van Oosterhout. 

Als één platform achter finance, sales en operations

Concreet combineert Anaplan als enterprise performance management specialist ‘planning & forecasting’, ‘advanced modelling’ en ‘group collaboration’ in één enkele oplossing.
Tony Player: “Anaplan vormt in feite een tegengewicht voor de oplossingen van de grote softwareleveranciers in deze wereld. Die zijn in de eerste plaats opgebouwd vanuit het traditionele denken over plannen. Daarbij staan sales, supply chain management en finance in feite los van elkaar als het op planning aankomt. Maar als er bijvoorbeeld zaken wijzigen in de demand planning, dan zal dat een impact hebben op het financiële luik. Hetzelfde geldt voor sales en operations. Een oplossing als Anaplan helpt om de bestaande silo’s binnen bedrijven te slopen en grote groepen gebruikers in realtime met elkaar te laten samenwerken, ongeacht waar die zich bevinden. Dat leidt tot een meer collaboratief en productief klimaat binnen de globale organisatie.
Als die filosofie van geconnecteerde planning eenmaal in het bedrijf is doorgedrongen, kan bovendien nog betere ondersteuning aan andere afdelingen binnen het bedrijf worden geboden. Denken we maar aan de combinatie sales en marketing, supply chain & R&D of finance en HR of IT.”

Op dat vlak wil Anaplan zich meteen ook onderscheiden van zogenaamde ‘point solutions’ die aan het ERP-pakket worden gekoppeld. “Zij dekken weliswaar één bepaald type planning prima af, maar op die manier wordt de broodnodige connectie tussen verschillende afdelingen weer een stuk lastiger”, stelt Tony Player. “Dat is vaak het moment waarop lapmiddelen zoals Excel opduiken. Dergelijke tools zijn evenwel ook niet geschikt voor zeer grote datasets. Bovendien maken ze het planningsprocessen tijdrovend, minder efficiënt en foutgevoelig. Dat zorgt er ook voor dat minder snel op veranderingen kan worden gereageerd. Onze software daarentegen zorgt voor transparante en kortere planningscycli. Del Monte, bijvoorbeeld, heeft met Anaplan zijn planningscycli van twee weken naar twee dagen kunnen herleiden.”

Uniek aan Anaplan is dan ook de integrale benadering, waarbij de financiële planning (bv. jaarlijkse budgettering en forecasting), sales planning (bv. territory en quota planning voor verkopers) en operationele planning (bv. sales & operations planning) volledig in elkaar zijn verweven.
T. Player: “De kracht van de oplossing schuilt vooral in de flexibiliteit en aanpasbaarheid. Daardoor is het platform geschikt om te plannen op heel diverse vlakken. Bovendien kan onze oplossing met grote hoeveelheden data en complexe planningsvraagstukken omgaan. Daarvoor gebruiken we een in-memory database en Hyperblock, een krachtige, geïntegreerde calculatietechnologie die werd ontwikkeld door experts op het vlak van multidimensioneel modellereren. Daarnaast laat de software toe verschillende scenario’s tegen elkaar af te wegen, waardoor betere beslissingen kunnen worden genomen.”

Een mooi voorbeeld is Tata Steel Europe.
M. Van Oosterhout: “De afgelopen tien jaar heeft de staalmarkt waarin dat bedrijf actief is een enorme evolutie doorgemaakt. Tata Steel heeft daar goed op ingespeeld maar dat had wel heel veel impact. Dat betekent wel dat heel hun organisatie door elkaar werd geschud. Op een bepaald moment hadden ze daarom ook tools nodig voor een efficiënte planning, die vooral vanuit de vraag wordt gedreven. In 2015 heeft Tata Steel voor Anaplan gekozen om efficiënter te plannen binnen die zeer volatiele markt. Bovendien staat Tata Steel ook volledig achter onze ‘connected planning’ visie.”

201841891649415_anaplantonyplayer.jpg
Tony Player, domain principal Supply Chain Planning bij Anaplan: “Een oplossing als Anaplan helpt om de bestaande silo’s binnen bedrijven te doorbreken en grote groepen gebruikers in realtime met elkaar te laten samenwerken, zelfs als die zich niet op dezelfde site bevinden. Dat leidt tot een meer collaboratief en productief klimaat binnen de globale organisatie.”

Iedereen op dezelfde lijn

M. Van Oosterhout: “Ook belangrijk is dat Anaplan gemakkelijk te gebruiken is door de 'business users'. Zij zijn het immers die op basis van de bevindingen de processen zullen moeten sturen. Ik ervaar dat planning in veel bedrijven nog een vrij technisch gebeuren is: businessleiders moeten IT-ers bijvoorbeeld uitleggen hoe het demand planningsproces in elkaar steekt. Op basis daarvan moeten de IT-ers iets ontwikkelen en terugkoppelen met de businessleider. Die wisselwerking verloopt vaak moeizaam.”

Het feit dat Anaplan SaaS-gebaseerd is (Software as a Service), helpt eveneens om iedereen op dezelfde lijn te krijgen.
T. Player: “Doordat je je operationele datahub centraal op één beveiligd platform plaatst, praat iedereen binnen de organisatie over hetzelfde. Daarmee maak je komaf met eindeloze discussies waarom de cijfers van verschillende medewerkers van elkaar verschillen. Via het platform zit iedereen meteen op dezelfde lijn en kan vlotter worden gecommuniceerd over verschillende planningsgebieden en -processen.”
M. Van Oosterhout: “Doordat bedrijfsbrede data beter toegankelijk zijn, hoeven de medewerkers binnen het bedrijf zich ook niet meer continu bezig te houden met het tijdrovende werk van het bij elkaar schrapen van informatie in alle uithoeken van de organisatie. Het positieve gevolg hiervan is dat je je ‘high value workers’ meer ‘high value work’ kan laten doen.”

Omdat elk bedrijf andere eisen stelt, heeft Anaplan ook een App Hub ontwikkeld voor klanten en partners. Via die weg kunnen modellen op basis van Anaplan via het platform beschikbaar worden gesteld. Zo hebben bedrijven vandaag via de App Hub toegang tot 200 specifieke planning-, forecasting- en optimaliseringsapps. Via de intuïtieve modelleermogelijkheden hebben bedrijven soms al binnen enkele weken hun eigen model gebouwd.

Bovendien helpt Anaplan organisaties de kloof te dichten tussen gevoel en feiten wat forecasts betreft.
M. Van Oosterhout: “Heel vaak is forecasting een blackbox, waarbij de gebruikers de conclusie van ingewikkelde algoritmes krijgen gepresenteerd. Toch willen gebruikers – niet onterecht – nog steeds graag weten hoe het systeem tot dat resultaat komt. Anaplan laat toe algoritmes met menselijke intelligentie te combineren, zodat medewerkers meer inzicht krijgen in de uitkomst en gemakkelijker de resultaten kunnen doorrekenen als er omstandigheden - oftewel parameters - wijzigen.”

201841891719126_anaplanmarcovanoosterhout.jpg
Marco Van Oosterhout, managing director Benelux bij Anaplan: “Dikwijls zijn onze klanten grote en snelgroeiende bedrijven die in eerste instantie hebben geprobeerd hun planningsproblematiek binnen hun standaardsoftware te houden. Wanneer ze merken dat dit toch niet het gewenste resultaat heeft, zijn ze bereid om ons een kans te geven.”

Groeiperspectieven

Al in de eerste jaren van zijn Benelux-bestaan heeft Anaplan een stevige basis van ruim dertig klanten opgebouwd. Sectoren waar Anaplan bijvoorbeeld goed vertegenwoordigd is, zijn productie, Fast Moving Consumer Goods en hightech.
M. Van Oosterhout: “Dikwijls zijn dat grote en snelgroeiende bedrijven die in eerste instantie hebben geprobeerd hun planningsproblematiek binnen hun standaardsoftware te houden. Wanneer ze merken dat dit toch niet gewenste resultaat heeft, zijn ze bereid om ons een kans te geven. Op dat moment is het aan ons om te bewijzen dat Anaplan een waardevol complementair platform op hun standaardoplossing kan vormen.”

Momenteel heeft Anaplan Benelux een team van tien medewerkers onder zijn vleugels. Tegen eind dit jaar moeten er dat een vijftiental zijn. “Momenteel maakt Anaplan Benelux een sterke groei door. Met Utrecht als uitvalsbasis hebben we misschien iets meer Nederlandse klanten dan Belgische, maar veel scheelt het niet", aldus Marco Van Oosterhout. 

Ook op globaal vlak gaat het Anaplan, dat in 2011 werd opgericht, voor de wind. “Vorig jaar realiseerden we met meer dan 630 mensen een omzet van zo’n 120 miljoen dollar bij meer dan 660 klanten in 40 landen”, weet Tony Player. “Om een idee te geven: 250 van die klanten kwamen er vorig jaar bij. Het is de bedoeling de komende jaren op datzelfde elan verder te gaan.”

Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.