De grootste uitdagingen voor handelsbedrijven in 2025

Exact geeft duiding bij KMO Barometeronderzoek

Tom De Jongh, expert ERP bij Exact in België: “Flexibiliteit in processen is cruciaal omdat het bedrijven in staat stelt snel en effectief te reageren op veranderingen en uitdagingen in de markt. De bedrijven die zich het snelst aanpassen in de uitdagende omgeving van vandaag, zullen als winnaars naar voren komen.”

(Advertorial) Uit het meest recente KMO Barometeronderzoek blijkt dat kostenverlaging de belangrijkste zakelijke uitdaging onder Belgische kmo’s is. Specifiek handelsbedrijven worstelen vooral met het gezond houden van hun marges en een efficiënt order- en voorraadbeheer. Tom De Jongh, expert ERP bij Exact, zoomt in op de verschillende uitdagingen waarmee handelsbedrijven te maken hebben en geeft concrete tips om daar efficiënt mee om te gaan.

Met het KMO Barometer onderzoek houdt Exact de vinger aan de pols bij kleine en middelgrote ondernemers. Het onafhankelijke onderzoek richt zich op de zakelijke uitdagingen van Belgische kmo’s. De negende editie werd in het eerste kwartaal van 2025 uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van Exact.

Kosten verlagen is topprioriteit


Uit de algemene resultaten blijkt dat kosten verlagen (40%), het vinden van het juiste personeel (36%) en van klanten (34%) anno 2025 de belangrijkste uitdagingen voor de gemiddelde kmo zijn. Naast het verlagen van de kosten komt in het onderzoek het verhogen van de omzet als de belangrijkste bedrijfsdoelstelling naar voren.

Het nijpende personeelstekort bezorgt kmo’s al jaren hoofdbrekens. “Dit jaar is dat niet anders. We moeten dat probleem ernstig nemen, want het betekent dat kmo’s met minder mensen aan de vragen van de klant moeten blijven voldoen”, zegt Tom De Jongh. “De gevolgen daarvan zijn vooral drukte en stress op de werkvloer (66%), een nieuwe taakverdeling (45%) en helaas ook een lagere kwaliteit van het werk (21%).”

Sectorspecifieke uitdagingen

Wanneer we specifiek kijken naar de handelsbedrijven in het onderzoek, ervaart meer dan de helft het gezond houden van de marges als de grootste zakelijke uitdaging, gevolgd door een efficiënt order- en voorraadbeheer (46%) en het bijblijven met de technologische vooruitgang en digitalisering (38%). Om hun marges te optimaliseren, zetten die bedrijven breed in op kostenverlaging (54%), onderhandelingen met leveranciers over lagere inkoopprijzen (53%) en software-investeringen (44%) met het oog op procesautomatisering.

België versus Nederland

Als we de Belgische resultaten vergelijken met die van de Nederlandse mkb’s (midden- en kleinbedrijven), dan vallen enkele verschillen op. Zo hebben Belgische handelsbedrijven meer moeite om hun magazijn efficiënt te laten draaien dan hun Nederlandse tegenhangers. Meer dan de helft van de Belgische handelsbedrijven (52%) geeft aan dat hun magazijn niet efficiënt is ingericht, wat leidt tot een tragere verwerking van de orders. Dat is een significant hoger percentage dan in Nederland, waar negentien procent aangeeft daarmee te worstelen.

In België staan – net als in Nederland – voorraadcontroles en -tellingen op nummer één als minst efficiënte magazijnproces. Bijna de helft van de Belgische handelsbedrijven geeft toe dat het opslag- en voorraadbeheer niet efficiënt verloopt, wat liefst 24 procent hoger ligt dan in Nederland. Ook de verwerking van retouren blijkt in België een grotere uitdaging. Liefst dertig procent van de Belgische handelsbedrijven kampt daarmee, wat dertien procentpunten hoger is dan in Nederland.

Verouderde voorraadbeheersystemen

Ruim de helft van de Belgische handelsbedrijven stelt dat hun huidige voorraadbeheersysteem verouderd is en niet langer aan de behoeften voldoet. Dat is liefst 26 procent meer dan bij de Nederlandse handelsbedrijven. Daarnaast heeft veertig procent van de Belgische handelsbedrijven geen realtime inzicht in voorraadniveaus, het dubbele van het percentage in Nederland. “Daaruit kunnen we afleiden dat er in België een nog grotere behoefte is aan de modernisering van voorraadbeheerssystemen”, besluit Tom De Jongh.

Tips voor om efficiënter te werken

“Efficiëntie is geen bijzaak, maar een noodzaak in deze uitdagende tijden”, benadrukt Tom De Jongh. Hij geeft enkele tips om de efficiëntie bij handelsbedrijven te verhogen. Daarbij komt de meerwaarde van een geïntegreerd ERP-systeem duidelijk naar voren.

1. Automatiseer handmatige processen

Automatiseer facturering, orderverwerking en barcodescanning. Zo bespaar je tijd en verhoog je de productiviteit. Dat verlaagt de werkdruk en laat toe tijdelijk personeel vlotter in te werken. Op die manier maak je van je organisatie meteen ook een aantrekkelijker werkomgeving, wat met de huidige ‘war for talent’ een troef is.

2. Integreer processen voor realtime informatie

Een goed geïntegreerd ERP-systeem verhoogt de efficiëntie evenwel aanzienlijk. “Facturen, orders en de voorraad beheer je vanuit een centrale plek, waardoor losse systemen overbodig zijn en acties direct inzichtelijk worden”, aldus Tom De Jongh. “Medewerkers krijgen zo toegang tot realtime informatie, waardoor beslissingen sneller en accurater kunnen worden genomen.”

3. Verbeter communicatie tussen kantoor en magazijn

Een naadloze informatie-uitwisseling tussen kantoor en magazijn verkort de doorlooptijd van orders en verhoogt de klanttevredenheid. Gegevens worden direct ingevoerd door de medewerker in het magazijn en kunnen in real time worden bekeken door de manager, wat fouten, vertragingen en onnodige telefoontjes voorkomt.

4. Maak gebruik van slimme tools voor je magazijn

Een gedigitaliseerd magazijn versnelt de orderverwerking en elimineert fouten. “Degelijke warehouse management functionaliteit in ERP-software genereert bijvoorbeeld optimale looproutes en geeft de juiste locaties voor orderpicking aan, wat leidt tot hogere efficiëntie en lagere kosten”, stelt Tom De Jongh. “Met de juiste software kun je ook op elk moment de actuele voorraad controleren, wat helpt om beter aan de klantvraag te voldoen, de opslagkosten te verlagen en veroudering van producten te voorkomen. Die inzichten stellen je bedrijf in staat strategische beslissingen te nemen en de organisatie efficiënter te beheren.”

5. Zorg voor flexibele software die met je meegroeit

Kies voor systemen die je de flexibiliteit bieden om met je bedrijf mee te groeien. “Een cloudgebaseerd ERP-systeem biedt je die flexibiliteit”, weet Tom De Jongh. “Je kunt eenvoudig op- of afschalen, afhankelijk van de vraag, zonder grote investeringen in hardware of infrastructuur. Daarnaast hoef je je geen zorgen te maken over de veiligheid van je gegevens, aangezien cloud providers geavanceerde beveiligingsmaatregelen toepassen.”

Efficiëntie en flexibiliteit in processen zijn dus essentieel om met de huidige uitdagingen om te kunnen gaan. “Efficiënter werken helpt om meer werk met minder mensen te verzetten, je marges gezond te houden en beloftes aan klanten na te komen. Flexibiliteit stelt bedrijven in staat snel te reageren op veranderingen en uitdagingen. Vandaag komen de bedrijven die zich het snelst kunnen aanpassen als winnaars naar voren”, concludeert Tom De Jongh.

Wil je weten wat de ERP-software van Exact voor jouw bedrijf kan betekenen? Lees meer op: www.exact.be/handel

Meer weten over het KMO barometeronderzoek?
Lees meer op: www.exact.com/benl/kmo-barometer

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.