De brug slaan tussen data en applicaties

DigiTrans plant eenvoudiger dankzij integratie en optimalisering

DigiTrans, een spin-off van UAntwerpen en Imec, heeft een applicatie ontwikkeld voor gegevensverzameling in de logistieke keten. De toepassing laat integratie- en optimaliseringsalgoritmes los op data uit het transport management system (TMS), track & trace en de boordcomputer van vrachtwagens. Op die manier geeft DigiTrans planners en dispatchers de nodige informatie om de optimale beslissingen te kunnen nemen. De tool slaat tevens de brug tussen de orderinformatie en telematica met data over de truck, de trailer en het chassis, waardoor zowel het transportbedrijf als de klant in real time de status van hun vracht kunnen opvolgen.

DigiTrans is ontstaan in de schoot van het innovatie- en datalaboratorium IDLab van Imec en de Universiteit Antwerpen. Binnen diezelfde universiteit hielp ook het departement Transport en Ruimtelijke Economie (TPR) mee aan de ontwikkeling. De spin-off DigiTrans commercialiseert de technologie sinds een jaar. “De transportsector kampt met erg logge systemen, vaak gespecialiseerd in één enkele taak, die een overvloed aan handmatige handelingen, menselijke interventie en veelvuldige controles vereisen”, licht sales manager Valentin Cârlan toe. “Planners en dispatchers verliezen veel tijd omdat ze gegevens zoals ordernummers en adressen in het ene systeem moeten opzoeken, om ze dan in een ander systeem opnieuw in te geven. Dat zorgt voor frustratie en onnodige kosten.”
Maar liefst 150.000 euro, dat is volgens de initiatiefnemers het kostenplaatje dat voor een transportbedrijf met een wagenpark tot driehonderd vrachtwagens vastkleeft aan het handmatig bundelen van gegevens voor de dagelijkse planning. “Bovendien kampen transportbedrijven met nog hogere kosten als gevolg van inefficiëntie, boetes en een gebrek aan kennis van de status van hun activa of van de mogelijkheden tot optimalisering”, aldus Valentin Cârlan.

20208416254266_foto-2.jpg
Valentin Cârlan, verkoopmanager bij DigiTrans: “Het is niet de bedoeling de transportsector her uit te vinden, maar wel om het werk van alle partijen gemakkelijker, efficiënter en beter onderbouwd te laten verlopen.”

Slimme assistent en informatiebron

DigiTrans wil daar op verschillende manieren verandering in brengen. De tool fungeert met behulp van het Internet of Things en AI-gedreven algoritmes als een planningsassistent. De applicatie connecteert met de meeste courante TMS-software en de boordcomputer van de truck.
Valentin Cârlan: “Op basis van de planningsdata linken we de orderinformatie aan de locatie van de truck. Wanneer de klant of planner vraagt waar de lading zich bevindt of naar de geschatte aankomsttijd polst, hoeft het transportbedrijf die data niet langer manueel op te zoeken. De klant krijgt realtime toegang tot dezelfde gegevens, waarbij DigiTrans rekening houdt met rusttijden en mogelijke vertragingen. De klant kan dankzij die transparantie de nodige voorbereidingen treffen aan de laadkade en op de aankomst van de truck anticiperen.”

Kostengedreven nagivatie

DigiTrans opereert vanaf de back end en connecteert met de logistieke software van de onderneming. “We geven de resultaten van onze algoritmes weer op de software die het transportbedrijf al gebruikt. Indien gewenst, zorgen we evenwel zelf voor een front end visualisatie”, luidt het. Naast het standaardpakket dat orderdata en de trucklocatie combineert, behoort ook kostengedreven navigatie tot de mogelijkheden. DigiTrans suggereert in dat geval de aangewezen route, op basis van het brandstofverbruik, de personeelskosten, tolwegen en mogelijke andere kosten. De menselijke operator behoudt daarbij wel nog altijd de regie: DigiTrans stelt datagestuurde opties voor, waarop de planner zijn beslissingen baseert.

20208416339520_foto-1.jpg
Alle betrokken partijen krijgen in real time toegang tot de locatie van de truck en de orderinformatie.

Pay-per-use

De softwaretool werkt op basis van een ‘pay-per-use’-model en gaat uit van de besparing die de gebruiker met het algoritme realiseert. “Wie voor DigiTrans kiest, betaalt dus nooit meer dan het voordeel dat hij ermee genereert, waardoor we een win-winsituatie creëren”, legt Valentin Cârlan uit.
 
Het team achter DigiTrans plant in de toekomst nog nieuwe toepassingen. “Het is niet de bedoeling de transportsector her uit te vinden, maar wel om het werk van alle partijen gemakkelijker, efficiënter en beter onderbouwd te laten verlopen”, klinkt het. DigiTrans bouwde sinds zijn oprichting een jaar geleden naar eigen zeggen een mooi clientèle uit, met vooral transportbedrijven en vrachtwagenbouwers. “We zijn gebonden aan een confidentialiteitsovereenkomst met onze gebruikers. Wat ik wel kwijt kan, is dat het team van DigiTrans enkele jaren geleden een hackathon won, georganiseerd door Volvo Trucks Belux. Het winnen van de hackathon opende de weg naar onze eerste klant. Daar kan de lezer misschien zelf verdere conclusies uit trekken”, besluit Valentin Cârlan met een knipoog.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.