DB Schenker maakt digitale verbinding met ruim 50 luchtvaartmaatschappijen

Foto: DB Schenker / Michael Neuhaus

In aanloop naar het verwachte jaarlijkse hoogseizoen in de luchttransportsector, heeft DB Schenker Cargo.one als partner gekozen om een digitale verbinding te maken met tientallen luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. De samenwerking breidt het portfolio van de logistiek dienstverlener uit van oorspronkelijk negen, naar live toegang tot de capaciteit van meer dan vijftig luchtvaartmaatschappijen. Daardoor kan DB Schenker voortaan beter de geschikte capaciteit en passende tarieven bepalen voor ad-hoc zendingen van klanten.

De vraag naar snelle en actuele informatie over luchtvrachtcapaciteit en marktprijzen is steeds belangrijker geworden met de huidige verstoringen van de wereldwijde supply chain en de vraag naar luchttransport die via e-commerce blijft stijgen. Daarom heeft DB Schenker sinds 2022 directe API-interfaces opgezet met negen luchtvaartmaatschappijen uit Europa, Noord- en Zuid-Amerika, het Midden- Oosten en Azië.

DB Schenker heeft nu besloten samen te werken met Cargo.one, een toonaangevende speler op het gebied van inkooptechnologie voor luchtvracht. Cargo.one fungeert als een digitale connector tussen luchtvaartmaatschappijen en expediteurs. Met de nieuwe samenwerking krijgt DB Schenker toegang om bij meer dan vijftig luchtvaartmaatschappijen te boeken en kan het bedrijf profiteren van de voortdurende toename van het aantal carriers op het platform.

“Hoe meer vervoerders DB Schenker digitaal koppelt, en dus processen automatiseert en optimaliseert, hoe beter de uiteindelijke keuze voor onze klanten zal zijn”, aldus Christa Koenen, CIO/CDO bij DB Schenker. “Het concept is vergelijkbaar met geautomatiseerde last-minute deals van luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus.”

De digitale infrastructuur van DB Schenker voor luchtvracht is gebaseerd op een geïntegreerd platform van zes systemen. Voor klanten zijn alle processen gebundeld in DB Schenker Connect om tariefaanbiedingen te ontvangen en de laatste status van hun zendingen te zien. De nieuwe extra keuze voor spotcapaciteit en ‘trade lane’s is onmiddellijk beschikbaar zonder wijziging van de vertrouwde klanteninterface.

Recente nieuwsberichten

Van Herk Kaas ondergaat digitale transformatie met Aptean

Van Herk Kaas is een Rotterdams familiebedrijf dat gespecialiseerd is in kaas en zuivel. Onder nieuw leiderschap omarmt het bedrijf nu digitale transformatie om zijn groei en internationale ambities te stimuleren. Daarbij doet Van Herk Kaas een beroep op Aptean Food & Beverage, gebouwd op het Microsoft Dynamics 365 Business Central platform en volledig geïntegreerd met Microsoft AI en Copilot.

Daikin Reefer introduceert Planexia, telematica voor koelcontainers

Daikin Reefer, leverancier van koel- en klimaatbeheersingsoplossingen voor de koelcontainerindustrie en onderdeel van Daikin Industries, kondigt de lancering aan van Planexia. Het betreft een innovatief telematicamerk dat is ontworpen om waarde en geavanceerde functionaliteit te bieden aan de koelcontainerindustrie.

Coborg van Inetum helpt AI-pilots in resultaten om te zetten

Gefragmenteerde data, een lage adoptiegraad en losstaande workflows zorgen er vaak voor dat bedrijven AI-pilots niet kunnen omzetten in resultaten. Om die uitdagingen aan te pakken, ontwikkelde Inetum – een Europese aanbieder van digitale diensten – Coborg. Het betreft een geïntegreerd AI-framework dat bedrijven moet helpen te bepalen waar AI meetbare impact kan hebben, die in workflows te integreren en van pilots naar duurzame resultaten te gaan. M.a.w. Coborg verbindt AI-initiatieven met bedrijfsdoelstellingen en automatiseert datastructuren om de kloof tussen potentieel en praktijk te dichten.

Solid WMS wordt Astro Go WMS

Consafe Logistics, aanbieder van warehouse management-oplossingen, kondigt de rebranding aan van Solid WMS naar Astro Go WMS. De nieuwe naam markeert de volgende stap in de integratie van het Nederlandse, op SaaS gebaseerde WMS in het productportfolio van Consafe Logistics, na de overname in mei 2025.

Bpost lanceert Night Delivery voor levering aan professionals

Bpost lanceerde op 15 oktober 2025 officieel Night Delivery. Met de nieuwe B2B-dienst wordt technisch materiaal voor bedrijven vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in bbox-automaten overal in België. Techniekers kunnen zo hun materiaal voor dag en dauw ophalen dicht bij hun woning of bij de locatie van hun eerste interventie. Het resultaat: minder verplaatsingen voor professionals, meer uitgevoerde interventies en een hogere klanttevredenheid. Volgens Bpost zou de nieuwe nachtdienst technici en professionals tot anderhalf uur tijdswinst per dag kunnen opleveren.

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Bluepath Robotics koppelt AMR’s aan laadsysteem van Wiferion

Het Turkse Bluepath Robotics ontwikkelt en produceert autonome mobiele robots (AMR) voor allerlei intralogistieke toepassingen. Het portfolio van het bedrijf uit Istanbul omvat momenteel meer dan tien verschillende AGV- en AMR-modellen. De robots zijn vaak de klok rond in gebruik en moeten continu van energie worden voorzien. Om een maximale uptime voor de robots te garanderen, had Bluepath Robotics nood aan een betrouwbare en krachtige stroomvoorziening. De keuze viel op het inductieve laadsysteem etaLINK3000 van Wiferion.

ABB Robotics komt in handen van Softbank Group

ABB, de Zweeds-Zwitserse multinational die actief is in producten voor het transport van elektriciteit en in automatisering, heeft een overeenkomst aangekondigd om zijn Robotics-divisie af te stoten aan Softbank Group. Dat betekent dat ABB afziet van zijn eerdere voornemen om ABB Robotics af te splitsen als een afzonderlijk beursgenoteerde onderneming.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.