Dagelijks wint België 1644m² aan magazijnruimte

Tussen 2013 en 2019 werd in België meer dan 3 miljoen vierkante meter aan nieuwe logistieke magazijnen – groter dan 40.000m² – gebouwd. Dat was nooit meer. Ook afgelopen jaar kwam er in ons land naar schatting zo’n 600.000 vierkante meter aan nieuwe magazijnen bij, goed voor zo’n 1.644 vierkante meter per dag. Daaronder vinden we steeds vaker zogenaamde supermagazijnen; magazijnen die steeds groter, gesofisticeerder en meer divers zijn. Dat blijkt uit een marktanalyse van vastgoedgroep Ceusters.

Volgens de makelaars in logistiek vastgoed blijft de vraag naar opslagruimte bijzonder groot. Ook in 2021 en 2022 staat er in ons land al zo’n 400.000 vierkante meter nieuwe magazijnen in de pijplijn. Dat er steeds meer vraag is naar zo’n opslagplaatsen, is een direct gevolg van de coronacrisis en het feit dat we met z’n allen veel meer online bestellen. “E-commerce bloeit als nooit tevoren en de vraag naar opslagcapaciteit is heel groot. Voor veel bedrijven bleek online verkoop de levenslijn tijdens de lockdown. Dat zet zich de komende jaren verder”, aldus Christophe Wuyts, head of Industrial Agency bij Ceusters. “In ons land is nu eenmaal ook nog veel ruimte om te ontwikkelen. Vooral richting Limburg en Luik, die goedkoper zijn dan Antwerpen of Oost-Vlaanderen. Jarenlang werd gekeken naar Nederland, maar vandaag ligt de markt voor grote logistieke centra bij ons.”
 
Mega dc’s
Opvallend is ook het grote aandeel zogenaamde supermagazijnen of mega-distributiecentra. Sinds 2013 zijn er 41 van die supermagazijnen gekomen, waarvan het overgrote deel in Vlaanderen werd opgetrokken. Een voorbeeld daarvan is de logistieke hub van Heylen Warehouses van 150.000 vierkante meter op een terrein in de Gentse haven. Van die grootorde staan er nog een zevental in de pijplijn.
Vooral de haven van Antwerpen en Oost-Vlaanderen – met de haven van Gent – doen het goed. Zowat de helft van alle magazijnen werd in die provincies gebouwd. Enkele kwamen op de grens met Vlaams-Brabant. 
 
Vorig jaar werd ook voor het eerst ooit meer dan 2 miljoen vierkante meter magazijnen in gebruik genomen, zo’n 8% meer dan in 2018. En het ziet er volgens Ceusters naar uit dat de take-up dit jaar dat record zal evenaren of zelfs verbreken. 
 
Amper leegstand
Als gevolg van die hausse op de markt van magazijnen staat vandaag amper 1% van alle magazijnen in België leeg. Dat is een historische leegstandsgraad en daarmee is België zelfs koploper in Europa. De direct beschikbare ruimte wordt in recordtijd verhuurd. 
Dat tekort aan beschikbare ruimte vertaalt zich bovendien in een stijging van de huurprijzen. “De prijzen – die toch jaar en dag op zelfde niveau bleven – beginnen licht te stijgen”, aldus Christophe Wuyts. “Vandaag bedraagt de gemiddelde huurprijs 43 euro per vierkante meter, in 2018 en 2017 was dat respectievelijk 42 en 41 euro. Maar opvallender was dat de hoogste huurprijs in ons land – meer bepaald in Brussel – steeg tot 55 euro per vierkante meter. Dat is ongezien.”
 
Nederland en brexit
Jarenlang verloor ons land grote magazijnen – en dus inkomsten en werkgelegenheid – aan Nederland, te wijten aan een betere regelgeving rond nachtarbeid. “Maar die tijd is nu stilaan voorbij”, klinkt het bij Ceusters. 
“Dat België de komende jaren een sleutelrol zal innemen voor de logistiek in Europa staat in de sterren geschreven. Niet alleen zullen er meer voorraden nodig zijn omwille van de e-commerce, maar ook onze ligging blijft belangrijk. Bovendien liggen de huurprijzen in Nederland gemiddeld 20% hoger en ook de grondprijzen zijn er enorm gestegen. België kan zich op dat vlak beter positioneren als kostenefficiënt alternatief. Bedrijven die zich in Europa willen vestigen, maken dan snel de rekening. Bovendien vinden ze in Nederland amper nog medewerkers.”
 
Tot slot zal volgens Ceusters ook de brexit voor een versnelling op onze markt zorgen. Wanneer het Verenigd Koninkrijk een externe markt wordt, willen bedrijven een locatie binnen de eengemaakte Europese markt. België is interessant als toegangspoort, onder meer door de aanwezigheid van de Europese instellingen. Dat zal onze markt een extra boost geven”, klinkt het.

Foto: Ceusters – Heylen Gent

Recente nieuwsberichten

Van Berlo verschuift focus naar R&D

Van Berlo staat in de markt bekend als ontwikkelaar en producent van grootschalige logistieke betonvloeren. Het bedrijf, met zijn Greymatter-technologie als paradepaardje, gaat voortaan een nieuwe, datagedreven koers varen met een hoofdrol voor research en development.

Sabarot verdubbelt doorvoercapaciteit van zijn Mecalux AS/RS

Sabarot is een Frans familiebedrijf gespecialiseerd in gedroogde peulvruchten, granen en wilde paddenstoelen. In zijn centrum in Chaspuzac (Frankrijk) produceert, stockeert en distribueert Sabarot goederen voor klanten in meer dan 70 landen. De belangrijkste markten zijn Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar het bedrijf exporteert zijn producten ook naar landen als Maleisië, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Om de voortdurende groei van zijn activiteiten te ondersteunen, breidt Sabarot uit en verhoogt het zijn logistieke capaciteit met de hulp van Mecalux, aanbieder van magazijntechnologie en logistieke software.

Bruno Jacques gaat ook Yusen Logistics in Duitsland en Zwitserland managen

Vanaf 1 april 2024 wordt Bruno Jacques de nieuwe managing director van Yusen Logistics Duitsland. Hij volgt daarmee Toshikazu (Bob) Shiota op, die na zijn 40-jarige loopbaan bij Yusen Logistics voorzitter van de Raad van Bestuur van Yusen Logistics Duitsland wordt.

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

50 uiteenzettingen over alle aspecten van Supply Chain Management

Voor elk wat wils dus want naast de keynotes die iedereen moeten aanspreken zijn er tientallen presentaties – vaak cases – die we verticaal kunnen indelen: digitalisering, alle aspecten van forecasting, planning en inventory management, warehouse management en transport management.

Verregaande samenwerking Boa Concept en Easy Systems

Easy Systems Benelux, aanbieder van handlingsystemen voor intralogistiek en productie, en het Franse Boa Concept, gespecialiseerd in robot- en softwareoplossingen voor intralogistiek, maken bekend dat ze een samenwerkingsakkoord hebben getekend. Daarbij zal Boa Concept een belang van 70% in Easy Systems verwerven. De definitieve afronding van de overname, die volledig in contanten zal worden betaald, wordt tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 verwacht.

“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren

Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.