Dagelijks wint België 1644m² aan magazijnruimte

Tussen 2013 en 2019 werd in België meer dan 3 miljoen vierkante meter aan nieuwe logistieke magazijnen – groter dan 40.000m² – gebouwd. Dat was nooit meer. Ook afgelopen jaar kwam er in ons land naar schatting zo’n 600.000 vierkante meter aan nieuwe magazijnen bij, goed voor zo’n 1.644 vierkante meter per dag. Daaronder vinden we steeds vaker zogenaamde supermagazijnen; magazijnen die steeds groter, gesofisticeerder en meer divers zijn. Dat blijkt uit een marktanalyse van vastgoedgroep Ceusters.

Volgens de makelaars in logistiek vastgoed blijft de vraag naar opslagruimte bijzonder groot. Ook in 2021 en 2022 staat er in ons land al zo’n 400.000 vierkante meter nieuwe magazijnen in de pijplijn. Dat er steeds meer vraag is naar zo’n opslagplaatsen, is een direct gevolg van de coronacrisis en het feit dat we met z’n allen veel meer online bestellen. “E-commerce bloeit als nooit tevoren en de vraag naar opslagcapaciteit is heel groot. Voor veel bedrijven bleek online verkoop de levenslijn tijdens de lockdown. Dat zet zich de komende jaren verder”, aldus Christophe Wuyts, head of Industrial Agency bij Ceusters. “In ons land is nu eenmaal ook nog veel ruimte om te ontwikkelen. Vooral richting Limburg en Luik, die goedkoper zijn dan Antwerpen of Oost-Vlaanderen. Jarenlang werd gekeken naar Nederland, maar vandaag ligt de markt voor grote logistieke centra bij ons.”
 
Mega dc’s
Opvallend is ook het grote aandeel zogenaamde supermagazijnen of mega-distributiecentra. Sinds 2013 zijn er 41 van die supermagazijnen gekomen, waarvan het overgrote deel in Vlaanderen werd opgetrokken. Een voorbeeld daarvan is de logistieke hub van Heylen Warehouses van 150.000 vierkante meter op een terrein in de Gentse haven. Van die grootorde staan er nog een zevental in de pijplijn.
Vooral de haven van Antwerpen en Oost-Vlaanderen – met de haven van Gent – doen het goed. Zowat de helft van alle magazijnen werd in die provincies gebouwd. Enkele kwamen op de grens met Vlaams-Brabant. 
 
Vorig jaar werd ook voor het eerst ooit meer dan 2 miljoen vierkante meter magazijnen in gebruik genomen, zo’n 8% meer dan in 2018. En het ziet er volgens Ceusters naar uit dat de take-up dit jaar dat record zal evenaren of zelfs verbreken. 
 
Amper leegstand
Als gevolg van die hausse op de markt van magazijnen staat vandaag amper 1% van alle magazijnen in België leeg. Dat is een historische leegstandsgraad en daarmee is België zelfs koploper in Europa. De direct beschikbare ruimte wordt in recordtijd verhuurd. 
Dat tekort aan beschikbare ruimte vertaalt zich bovendien in een stijging van de huurprijzen. “De prijzen – die toch jaar en dag op zelfde niveau bleven – beginnen licht te stijgen”, aldus Christophe Wuyts. “Vandaag bedraagt de gemiddelde huurprijs 43 euro per vierkante meter, in 2018 en 2017 was dat respectievelijk 42 en 41 euro. Maar opvallender was dat de hoogste huurprijs in ons land – meer bepaald in Brussel – steeg tot 55 euro per vierkante meter. Dat is ongezien.”
 
Nederland en brexit
Jarenlang verloor ons land grote magazijnen – en dus inkomsten en werkgelegenheid – aan Nederland, te wijten aan een betere regelgeving rond nachtarbeid. “Maar die tijd is nu stilaan voorbij”, klinkt het bij Ceusters. 
“Dat België de komende jaren een sleutelrol zal innemen voor de logistiek in Europa staat in de sterren geschreven. Niet alleen zullen er meer voorraden nodig zijn omwille van de e-commerce, maar ook onze ligging blijft belangrijk. Bovendien liggen de huurprijzen in Nederland gemiddeld 20% hoger en ook de grondprijzen zijn er enorm gestegen. België kan zich op dat vlak beter positioneren als kostenefficiënt alternatief. Bedrijven die zich in Europa willen vestigen, maken dan snel de rekening. Bovendien vinden ze in Nederland amper nog medewerkers.”
 
Tot slot zal volgens Ceusters ook de brexit voor een versnelling op onze markt zorgen. Wanneer het Verenigd Koninkrijk een externe markt wordt, willen bedrijven een locatie binnen de eengemaakte Europese markt. België is interessant als toegangspoort, onder meer door de aanwezigheid van de Europese instellingen. Dat zal onze markt een extra boost geven”, klinkt het.

Foto: Ceusters – Heylen Gent

Recente nieuwsberichten

Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog

Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.

Kappahl Group automatiseert nieuw logistiek centrum met Fastpick van Vanderlande

De Scandinavische moderetailer Kappahl Group heeft Vanderlande gekozen om een nieuw logistiek centrum te automatiseren dat zal worden gevestigd in de buurt van Göteborg in Zweden. Beide bedrijven hebben een contract getekend voor de installatie van de Fastpick-oplossing van Vanderlande in het 34.000m² grote centrum, dat naar verwachting in juni 2026 in gebruik zal worden genomen.

Nieuw warehouse van Dachser in Waddinxveen is operationeel

Logistiek dienstverlener Dachser heeft in Waddinxveen, Nederland, een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het gebouw, dat volledig op contractlogistiek is gericht, vergroot de opslagcapaciteit van Dachser met 6.900m² en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen.

P&O Ferries vergroot vrachtcapaciteit op Noordzee met uitbreiding vloot

P&O Ferries breidt zijn vloot uit met het Longstone-schip, waarmee de vrachtcapaciteit op de routes tussen Tilbury nabij Londen en de P&O-hub in Zeebrugge significant toeneemt. Het ro-ro vrachtschip, gecharterd voor een langdurige periode, zal P&O Ferries in staat stellen meer vracht te vervoeren binnen zijn Noordzee-netwerk, waardoor klanten meer capaciteit en flexibiliteit krijgen. Eind 2025 zal P&O Ferries ook het zusterschip van de Longstone aan zijn vloot toevoegen.

Brady Corporation lijft Gravotech in

Gravotech, een internationale fabrikant en leverancier van graveer-, markeer- en traceerbaarheidsoplossingen voor personalisatie, identificatie en signalisatie, maakt voortaan integraal deel uit van Brady Corporation, een internationale fabrikant en aanbieder van totaaloplossingen voor het identificeren en beschermen van mensen, producten en plaatsen.

Element Logic benoemt Ankush Malhotra tot nieuwe Group CEO

Ankush Malhotra is voortaan de nieuwe Group CEO van technologie- en automatiseringsbedrijf Element Logic. Hij volgt daarmee Dag-Adler Blakseth op die het bedrijf bijna veertig jaar geleden mee oprichtte. Na dertig jaar aan het roer van het bedrijf trekt Dag-Adler Blakseth zich terug uit de dagelijkse leiding en treedt hij aan als voorzitter van de raad van bestuur.

DB Schenker maakt digitale verbinding met ruim 50 luchtvaartmaatschappijen

In aanloop naar het verwachte jaarlijkse hoogseizoen in de luchttransportsector, heeft DB Schenker Cargo.one als partner gekozen om een digitale verbinding te maken met tientallen luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. De samenwerking breidt het portfolio van de logistiek dienstverlener uit van oorspronkelijk negen, naar live toegang tot de capaciteit van meer dan vijftig luchtvaartmaatschappijen. Daardoor kan DB Schenker voortaan beter de geschikte capaciteit en passende tarieven bepalen voor ad-hoc zendingen van klanten.

Port of Limburg versterkt positie als logistieke hotspot in Euregio

Port of Limburg (POL) is een joint venture tussen logistiek dienstverlener H.Essers, Group Machiels (wereldwijd actief in milieudiensten, hernieuwbare energie en vastgoed) en Medlog (een geografisch sterk verspreide logistieke en supply chain operator). Een voor een partners met duurzaamheid hoog in het vaandel, willen ze bedrijven helpen de modale verschuiving van de weg naar de binnenwateren te maken.

BD Logistics verbetert klantenservice met WMS van Nyce.logic

De Belgische 3PL-dienstverlener BD Logistics, gespecialiseerd in waardevolle leveringen en ophalingen, was op zoek naar een warehouse management systeem om zijn processtromen te optimaliseren, de efficiëntie te verhogen en zijn groeiplannen te ondersteunen. De keuze viel daarbij op de oplossing van WMS-aanbieder Nyce.logic.

Domino lanceert thermische inkjetoplossing voor flexibele verpakkingen

Domino Printing Sciences heeft een nieuwe thermische inkjet (TIJ) printer gelanceerd die speciaal is ontworpen voor lijnen voor flexibele verpakkingen, inclusief voedselverpakkingen. De nieuwe TIJ-voor-TTO-oplossing in Domino’s Gx-Serie moet een kosteneffectief alternatief bieden voor traditioneel thermo transfer printen (TTO) voor lijnen voor flexibele verpakkingen, waar eenvoudige een-, twee- of vierregelige tekstcodes en kleine 2D-codes tot 10mm² worden geprint.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.