Dachser past IoT toe in groepagevervoer over lange afstand

Sinds het begin van 2022 heeft Dachser smart tracking devices aangebracht op 8.500 wisselbakken die worden gebruikt voor groepagevervoer tussen Europese vestigingen. Met behulp van het Internet of Things (IoT) kunnen de wisselbakken in real time worden gevolgd en kunnen aankomsttijden nauwkeurig worden berekend. Nu heeft de logistiek dienstverlener uit het Duitse Kempten een centraal platform gelanceerd dat alle locatiegegevens – ook van trailers en opleggers – samenbrengt en koppelt aan de zendingsgegevens in het transportmanagementsysteem. De informatie wordt gepresenteerd op zogeheten telematicaborden en biedt de medewerkers van Dachser nieuwe mogelijkheden voor visualisering en analyse. Deze toegenomen transparantie van de supply chain komt volgens Dachser in de eerste plaats de klanten ten goede.

Samen met Deutsche Telekom en andere technologiebedrijven heeft Dachser gewerkt aan de ontwikkeling van innovatieve smart tracking devices voor gebruik in wisselbakken. De devices zijn uitgerust met high-end SIM-kaarten van Deutsche Telekom en bestaan uit energiebesparende energiemodules ondersteund door zonnecellen, moderne plaatsbepalingstechnologie op basis van satellieten (GPS, Galileo) en draadloze modules op basis van de nieuwe 5G/LPWAN-netwerken (LTE-M). Voor extra betrouwbaarheid maken zij ook gebruik van andere radiostandaarden die nog op grote schaal worden gebruikt.
 
De geïntegreerde oplossing is ontwikkeld om zonder onderhoud met de volledige levensduur van een wisselbak van twaalf jaar mee te gaan.
In totaal vijf telematicaborden verwerken en tonen realtime locatiegegevens van groepagevervoer over lange afstand aan de medewerkers van Dachser. De borden kunnen zendingen volgen en de precieze locatie van traceerbare voertuigen of materieel in real time weergeven. Dat geeft vestigingen en klanten een gedetailleerde berekening van de ETA van elke zending, wat de planning in de overslagloods en korteafstandszendingen vergemakkelijkt. Bovendien visualiseren de borden opties voor extra ladingen en retourladingen, wat de samenwerking tussen de vestigingen versterkt. Daarnaast geven de borden informatie over de komende serviceafspraken van de wisselbakken.
In de komende maanden zal het systeem via een speciaal ontwikkelde chauffeursapp ook GPS-gegevens in kaart kunnen brengen van chartertransporten, die zelden met eigen materieel worden uitgevoerd.

Foto: Dachser

Recente nieuwsberichten

Linde introduceert ‘Flybox’ drone voor inventarisatie

De Flybox drone – die voortspruit uit de samenwerking van Linde Material Handling en Balyo – moet de inventarisatie van voorraadgoederen in de toekomst een stuk eenvoudiger maken. De Flybox drone wordt begeleid door een geautomatiseerde Linde stapelaar, de L-Matic.

Picnic krijgt kapitaalinjectie van 100 miljoen euro

Vier Nederlandse familiefondsen investeren in totaal honderd miljoen euro in de online supermarkt Picnic. Het gaat om NPM Capital, De Hoge Dennen, Hoyberg en Finci.Picnic startte anderhalf jaar geleden in Nederland met de gratis thuisbezorging van kruidenierswaren en andere dagelijkse benodigdheden en maakt sindsdien een explosieve groei mee.

Transporeon lanceert vernieuwde Mobile Order Management-app

Mobile Order Management (MOM) is een applicatie waarmee realtime verzendingsstatussen, elektronische documentatie en automatisch geschatte aankomsttijden kunnen worden beheerd aan de hand van slimme algoritmes. Na vier jaar gebruik door klanten, heeft Transporeon nu de mogelijkheden van zijn cloudgebaseerde oplossing uitgebreid.

WDP heeft 115.000m² aan nieuwe dc’s in aanbouw in Roemenië

Deze voorverhuurde panden brengen de vastgoedportefeuille in Roemenië naar een totale oppervlakte van circa 280.000m² aan opslag- en productieruimtes, gelijk aan een waarde van ongeveer 145 miljoen euro. Naast eerder aangekondigde nieuwe sites wordt momenteel de bestaande site in Aricestii Rahtivani (regio Ploiesti) uitgebreid met een nieuwbouwmagazijn met kantoren van ongeveer 4.500m² voor Kamtec, specialist in auto-onderdelen.

Bouw Logistic Services mechaniseert magazijn met Costo

Bouw Logistic Services, actief op het vlak van wijnlogistiek, levert al decennia aan groothandels, retailers, slijters en de horeca en sinds vorig jaar, dankzij het werk voor e-tailer E-Luscious (o.a. wijnvoordeel.nl), ook direct aan de consument.

Nieuw dc voor Lidl ontvangt als eerste in België BREEAM ‘Excellent’

Eén jaar na de eerstesteenlegging huldigt Lidl het nieuwe distributiecentrum in Marche-en-Famenne in. Het distributiecentrum wordt op 1 april in gebruik worden genomen en kadert binnen de uitbreidingsstrategie van Lidl in België en Luxemburg.

Centric Locus WMS stuurt nieuw magazijn van Domus Logistics aan

Domus Logistics is het logistieke zusterbedrijf van Casa International en baat al geruime tijd een distributiecentrum uit in Heultje (Westerlo), van waaruit jaarlijks duizenden vrachtwagens worden uitgestuurd naar 520 Casa-winkels in acht Europese landen.

Proefproject gemeenschappelijke trailerparking evolueert naar duurzame oplossing

Jaarlijks verliest een Belgisch transportbedrijf gemiddeld 335 uren per trekker doordat vrachtwagens vast staan in de file. Met een economische waarde van 50 euro per uur, betekent dat een verlies van 16.750 euro per trekker per jaar. Uit een onderzoek van Smart Mobility (voorheen Vlaams Instituut voor Mobiliteit), een expertisecentrum van Antwerp Management School, blijkt dat een gemeenschappelijke trailerparking een groot deel van de verloren uren kan opvangen.

Toyota Industries Corporation kondigt overname Vanderlande aan

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Vanderlande, wereldwijd aanbieder van logistieke automatiseringsprocessen in luchthavens en de ‘parcel’ markt, maar ook leverancier van magazijnen via NPM Capital, de huidige eigenaar van het bedrijf.

Distrilog kiest voor go-virtual ‘Solutio ERM’

Om zijn groeiproces te ondersteunen heeft logistiek dienstverlener Distrilog Group gekozen voor Solutio ERM. Die oplossing ondersteunt als verlengde aan het warehouse management systeem verschillende bedrijfsprocessen, zoals automatische personeelsplanning, operationele tijdregistratie, real-time operationele opvolging en productiviteitsrapportage.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.