Dachser past IoT toe in groepagevervoer over lange afstand

Sinds het begin van 2022 heeft Dachser smart tracking devices aangebracht op 8.500 wisselbakken die worden gebruikt voor groepagevervoer tussen Europese vestigingen. Met behulp van het Internet of Things (IoT) kunnen de wisselbakken in real time worden gevolgd en kunnen aankomsttijden nauwkeurig worden berekend. Nu heeft de logistiek dienstverlener uit het Duitse Kempten een centraal platform gelanceerd dat alle locatiegegevens – ook van trailers en opleggers – samenbrengt en koppelt aan de zendingsgegevens in het transportmanagementsysteem. De informatie wordt gepresenteerd op zogeheten telematicaborden en biedt de medewerkers van Dachser nieuwe mogelijkheden voor visualisering en analyse. Deze toegenomen transparantie van de supply chain komt volgens Dachser in de eerste plaats de klanten ten goede.

Samen met Deutsche Telekom en andere technologiebedrijven heeft Dachser gewerkt aan de ontwikkeling van innovatieve smart tracking devices voor gebruik in wisselbakken. De devices zijn uitgerust met high-end SIM-kaarten van Deutsche Telekom en bestaan uit energiebesparende energiemodules ondersteund door zonnecellen, moderne plaatsbepalingstechnologie op basis van satellieten (GPS, Galileo) en draadloze modules op basis van de nieuwe 5G/LPWAN-netwerken (LTE-M). Voor extra betrouwbaarheid maken zij ook gebruik van andere radiostandaarden die nog op grote schaal worden gebruikt.
 
De geïntegreerde oplossing is ontwikkeld om zonder onderhoud met de volledige levensduur van een wisselbak van twaalf jaar mee te gaan.
In totaal vijf telematicaborden verwerken en tonen realtime locatiegegevens van groepagevervoer over lange afstand aan de medewerkers van Dachser. De borden kunnen zendingen volgen en de precieze locatie van traceerbare voertuigen of materieel in real time weergeven. Dat geeft vestigingen en klanten een gedetailleerde berekening van de ETA van elke zending, wat de planning in de overslagloods en korteafstandszendingen vergemakkelijkt. Bovendien visualiseren de borden opties voor extra ladingen en retourladingen, wat de samenwerking tussen de vestigingen versterkt. Daarnaast geven de borden informatie over de komende serviceafspraken van de wisselbakken.
In de komende maanden zal het systeem via een speciaal ontwikkelde chauffeursapp ook GPS-gegevens in kaart kunnen brengen van chartertransporten, die zelden met eigen materieel worden uitgevoerd.

Foto: Dachser

Recente nieuwsberichten

Belgische spoorvrachtsector pleit voor snelle verschuiving naar het spoor

In een reactie op de Green Deal en het Belgisch Klimaatplan stelt de Belgische spoorvrachtsector dat een verschuiving van vrachtvervoer naar het spoor hoogdringend is. Volgens het Belgisch Rail Freight Forum is die snelle verschuiving nodig voor zowel het klimaat, het milieu, de files en de economie.

DHL Express bouwt grootste eco-dc op Blue Gate Antwerp

In 2020 vestigt DHL Express zijn centraal verdeelpunt voor de Antwerpse regio op het eco-effectieve, watergebonden bedrijventerrein Blue Gate Antwerp. De ambities van DHL Express, die gericht zijn op volledige CO2-neutraliteit tegen 2050, matchen naar eigen zeggen met het toekomstbeeld van deze site, die het allereerste circulaire én klimaatneutrale bedrijventerrein van Vlaanderen moet worden.

Dockx Select verhuist naar Willebroek

Dockx Select, gespecialiseerd in ‘last mile’ distributie van hoofdzakelijk volumineuze of zware goederen, heeft zijn hoofdzetel verhuisd van Wilrijk naar Willebroek. Daar heeft het bedrijf onderdak gevonden in een gebouw van vastgoedgroep WDP in de Victor Dumonlaan.

WDP sluit joint venture met Duitse vastgoedholding

WDP en de Duitse beursgenoteerde vastgoedholding VIB Vermögen hebben hun partnership geformaliseerd met de joint venture ‘WDP & VIB’, waarin beide vennootschappen elk 50% aanhouden. Dat nieuws bevestigt de eerder aangekondigde intentie van beide partijen om hun vastgoedportefeuille regionaal uit te breiden in de Duitse regio’s Noordrijn-Westfalen, Bremen en Hamburg.

Bunzl levert vanuit duurzaam magazijn in Arnhem

Bunzl verkoopt wereldwijd verpakkingen en disposables. Binnen Nederland richten diverse Bunzl-bedrijven zich op de zorg, foodservice, overheid, cleaning, persoonlijke beschermingsmaterialen en retail & industry. Voor dit laatste bedrijfsonderdeel werd in Arnhem een nieuw pand van 21.300m2 gebouwd.

CHC en Hospital Logistics openen logistiek centrum in Alleur

CHC vormt een zorgnetwerk bestaande uit zes ziekenhuizen, acht woonzorgcentra, zes polyklinieken en een kinderdagverblijf in de Provincie Luik. Met de bedoeling te evolueren naar een mutualisering tussen al zijn ziekenhuizen en woonzorgcentra heeft CHC een nieuw logistiek centrum ingehuldigd op de site ‘UCP’ in het economisch activiteitenpark van Alleur, waar de centrale keuken van de groep zich al bevindt.

Sector Transport en Logistiek voorspelt zwakste tewerkstelling sinds drie jaar

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer zal de rekruteringsactiviteit in de sector Transport en Logistiek stil blijven in aanloop naar het eerste kwartaal van 2020. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit deze sector voorziet 5% hun personeelsbestand tegen eind maart 2020 uit te breiden, terwijl 7% van plan is om hun aantal medewerkers te verminderen.

De Rocker Logistics verhuist naar nieuwe site in Zele

Transport- en logistiek bedrijf De Rocker Logistics verlaat na 67 jaar de thuisbasis in Wetteren en verhuist in de zomer van 2020 naar een nieuwe site van 3 hectare in de Industriezone Wijnveld in Zele. De verhuizing kadert in de ambitie van het bedrijf om in de Benelux de logistieke partner bij uitstek te worden voor opslag en vervoer van voedingswaren onder geleide temperaturen (12-18°C en 0-4°C).

Johan Pintens aan het hoofd van Priority Software België

Priority Software, wereldwijd aanbieder van bedrijfsmanagement oplossingen, heeft Johan Pintens aangesteld als managing director van Priority Software Belgium. Voordat hij bij Priority kwam, was Johan Pintens managing partner bij Dynappco, Netsuite’s Competence Center van De Cronos Groep.

Gerard Marneth nieuwe CEO van Adifo

Softwarebedrijf Adifo, ondereel van Info Support Group, heeft Gerard Marneth benoemd tot nieuwe CEO. Daarmee volgt hij Alex Roelvink op die in juli 2017 als tijdelijke CEO werd aangesteld. Gerard Marneth heeft ruime ervaring in het leiden van IT-georiënteerde bedrijven in een groeifase en het uitbouwen van hun marktleiderschap en internationale expansie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.