Dachser past IoT toe in groepagevervoer over lange afstand

Sinds het begin van 2022 heeft Dachser smart tracking devices aangebracht op 8.500 wisselbakken die worden gebruikt voor groepagevervoer tussen Europese vestigingen. Met behulp van het Internet of Things (IoT) kunnen de wisselbakken in real time worden gevolgd en kunnen aankomsttijden nauwkeurig worden berekend. Nu heeft de logistiek dienstverlener uit het Duitse Kempten een centraal platform gelanceerd dat alle locatiegegevens – ook van trailers en opleggers – samenbrengt en koppelt aan de zendingsgegevens in het transportmanagementsysteem. De informatie wordt gepresenteerd op zogeheten telematicaborden en biedt de medewerkers van Dachser nieuwe mogelijkheden voor visualisering en analyse. Deze toegenomen transparantie van de supply chain komt volgens Dachser in de eerste plaats de klanten ten goede.

Samen met Deutsche Telekom en andere technologiebedrijven heeft Dachser gewerkt aan de ontwikkeling van innovatieve smart tracking devices voor gebruik in wisselbakken. De devices zijn uitgerust met high-end SIM-kaarten van Deutsche Telekom en bestaan uit energiebesparende energiemodules ondersteund door zonnecellen, moderne plaatsbepalingstechnologie op basis van satellieten (GPS, Galileo) en draadloze modules op basis van de nieuwe 5G/LPWAN-netwerken (LTE-M). Voor extra betrouwbaarheid maken zij ook gebruik van andere radiostandaarden die nog op grote schaal worden gebruikt.
 
De geïntegreerde oplossing is ontwikkeld om zonder onderhoud met de volledige levensduur van een wisselbak van twaalf jaar mee te gaan.
In totaal vijf telematicaborden verwerken en tonen realtime locatiegegevens van groepagevervoer over lange afstand aan de medewerkers van Dachser. De borden kunnen zendingen volgen en de precieze locatie van traceerbare voertuigen of materieel in real time weergeven. Dat geeft vestigingen en klanten een gedetailleerde berekening van de ETA van elke zending, wat de planning in de overslagloods en korteafstandszendingen vergemakkelijkt. Bovendien visualiseren de borden opties voor extra ladingen en retourladingen, wat de samenwerking tussen de vestigingen versterkt. Daarnaast geven de borden informatie over de komende serviceafspraken van de wisselbakken.
In de komende maanden zal het systeem via een speciaal ontwikkelde chauffeursapp ook GPS-gegevens in kaart kunnen brengen van chartertransporten, die zelden met eigen materieel worden uitgevoerd.

Foto: Dachser

Recente nieuwsberichten

Verizon Connect voegt field service management toe aan Reveal

Met de introductie van Reveal Field wil Verizon Connect voortaan ook een toegankelijke oplossing voor field service management bieden. De geïntegreerde oplossing moet het voor planners eenvoudiger maken om werkopdrachten efficiënt te plannen en gedurende de dag, bijna in real-time, informatie te communiceren aan technici en klanten.

Vanas introduceert compacte verticale lift Modula Slim

Vanas breidt zijn assortiment aan verticale liften uit met de Modula Slim. Net zoals de Modula lift is de Modula Slim een afgesloten toren waarin producten afgeschermd en stofarm worden opgeslagen. Alle goederen worden overzichtelijk en ergonomisch aan de gebruiker aangeboden.

Rethink ERP: Alles over ERP en PowerPlatform, van cases tot demo’s

Op 26 maart vindt in Lochristi de zesde editie van Rethink ERP plaats. Naast demonstraties van Microsoft PowerPlatform en Microsoft Dynamics 365 Business Central krijg je ook van bedrijven te horen wat een ERP-implementatie met zich meebrengt.

9 op de 10 werkgevers in transport en logistiek vinden geen medewerkers

Zoals elk jaar heeft ManpowerGroup een top 10 van de moeilijkst in te vullen banen opgesteld. Daaruit blijkt dat logistieke profielen (vrachtwagenchauffeurs, leveringen, bouwmachines, vorkheftrucks of openbaar vervoer) de vierde plaats innemen op Belgisch niveau, de tweede plaats in Vlaanderen en de zevende plaats in Wallonië.

Ontketen de SCM expert in u en verruim uw netwerk!

De Executive Master Class in Supply Chain Management is een intensieve opleiding die u een stevige theoretische basis biedt in Supply Chain Management. We koppelen theorie aan praktische inzichten en best practices van echte experten. Zo wordt ook u dé referentie in uw vakgebied.

JLL verhuurt voor Heylen Warehouses aan Remy in Herentals

Remy is een fabrikant, remanufacturer en distributeur van startmotoren, alternatoren, remonderdelen en stuurdelen voor de automotive aftermarket sector. Samen met vastgoedadviseur JLL ging Remy vorig jaar op zoek naar een nieuwe, grotere vestiging voor zijn Europees distributiecentrum.

Interroll benadrukt toepassing voor retailsector via rebranding

Vanaf 1 maart 2020 zal Interroll zijn Center of Excellence (CoE) in Denemarken omdopen tot ‘Commercial Belt Drives & Conveyors’. Door de term ‘commercial’ te gebruiken, wil de fabrikant van material handling systemen benadrukken dat zijn oplossingen met name ook geschikt zijn voor toepassingen in supermarkten en retail, denken we daarbij aan de lopende band bij de checkout.

Gebouw 3 van WDP in Eurohub Sud (Luxemburg) volledig verhuurd

WDP heeft zijn derde gebouw in Luxemburg – Eurohub Sud volledig verhuurd. Het gebouw van circa 25.000m² zal dienstdoen als ‘multi-tenant’ locatie voor drie huurders: Sobolux – onderdeel van de logistieke groep Ziegler – (10.000m²), retail dienstverlener Trendy Foods (10.000m²) en pakjesdienst FedEx (5.000m²).

Pallet handling op zijn best

(Advertorial) Betrouwbare en efficiënte handling van pallets speelt een belangrijke rol in de intralogistiek. Dit gaat niet alleen over een ruimtebesparende opslag. Minstens zo belangrijk is het, om de transporttijden tussen goederenontvangst en verzendafdeling of magazijn, productie en orderverzamelgebieden in de bedrijven zo kort mogelijk te houden en ze door automatisering op een zeer efficiënte manier te organiseren.

Nieuw vrachtdepot van GLS in Tongeren is operationeel

Vorige week startte de nieuwe vrachtterminal van GLS in Tongeren zijn activiteiten op. De vestiging is het eerste vrachtgebouw van GLS in België en is goed voor een investering van 7 miljoen euro door GLS Belgium Distribution NV. De terminal omvat een vrachthal met een oppervlakte van 5.700m2 en 75 laadpoorten, waarvan een derde is uitgerust met moderne laadbruggen voor vrachtwagens die niet over een hefplatform beschikken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.